Posljednjeg dana lipnja u svijetu se obilježava Dan društvenih medija. Ove godine fokus je na prepoznavanju lažnih informacija koje se društvenim mrežama šire nevjerojatnom brzinom.
I Europska unija posvetila je puno energije i resursa borbi protiv lažnih informacija na društvenim mrežama. Koliki je to zapravo problem, najbolje se moglo vidjeti posljednjih mjeseci kad su društvene mreže bile preplavljene svakakvim informacijama o koronavirusu.
Činjenica je da korisnici na društvenim mrežama često dijele različite informacije a da ne zastanu i razmisle dolaze li one iz izvora kojem se može vjerovati.
Upravo smo zato za sve koji se susreću s lažnim informacijama na društvenim mrežama pripremili kratki vodič koji vam može pomoći da prepoznate lažne informacije i prekinete lanac njihova prosljeđivanja i širenja.
1) Stani i razmisli.
Kad pročitate neku informaciju na društvenim mrežama i poželite ju podijeliti, zastanite i razmislite.
- Je li informacija objavljena na profilu ili računu nekoga kome možete vjerovati?
- Je li to već podijeljen sadržaj?
- Je li društvena mreža sadržaj već označila kao sumnjiv?
- Kad je sadržaj nastao? Radi li se o novoj informaciji ili nečemu što je netko izvukao iz arhive?
- Zašto je uopće netko podijelio taj sadržaj?
Čim si počnete postavljati takva pitanja i malo bolje promislite o podijeljenom sadržaju, shvatit ćete da ne želite podijeliti baš svaku objavu koju je netko objavio.
2) Provjeri informacije.
Ako vam se neka informacija čini posebno čudnom ili neobičnom, pokušajte ju provjeriti na internetu. Upišite nekoliko ključnih riječi iz teksta u neki od pretraživača i pogledajte što se nudi među rezultatima.
Pronađete li iste informacije u istom kontekstu i na drugim, poznatim i uglednim stranicama (poput stranica tvrtki ili institucija koje se spominju u tekstu), vjerojatno se radi o točnoj informaciji.
Ako ne možete pronaći tu informaciju nigdje drugdje ili je slabo pokrivena u medijima, možda bi ju trebalo uzeti s dozom sumnje.
3) Tko je objavio sadržaj?
Činjenica je da se na društvenim mrežama često javljaju lažni profili iza kojih stoje osobe ili grupe koje imaju vlastite interese i motive. Dovoljno je kliknuti na profil ili račun osobe koja je objavila neku informaciju i u nekoliko klikova provjeriti o kome se radi.
Posebnu pozornost obratite na to koliko često i što objavljuje. Ako se radi o objavama u svako doba dana i noći, objavama koje su isključivo vezane uz neku temu, bez kakvih komentara ili rasprava, vjerojatno se radi o lažnom profilu.
Ako je objava došla s anonimnog profila ili profila koji je tek nedavno otvoren, treba biti dodatno oprezan.
4) Odakle sadržaj dolazi?
Ako nešto djeluje predobro da bi bilo istinito - vjerojatno nije. Obratite pozornost na samu internetsku stranicu s koje poveznica dolazi. Jeste li ikad čuli za tu internetsku stranicu? Možete li ju pronaći ako ju tražite putem neke od tražilica? Što piše u dijelu "O nama"? Jesu li navedeni izdavač, autor teksta ili pak izvori informacija na koje se pozivaju?
Jedan od veoma korisnih alata je, primjerice RevEye. Ovaj dodatak za Chrome pretraživat će internet po fotografiji. Dovoljno je kliknuti desnom tipkom miša na fotografiju i u nekoliko sekundi provjeriti gdje je sve ta fotografija objavljena i kad. Tako možete izbjeći dijeljenje fotografija koje su već ranije objavljene u drugom kontekstu ili fotografija koje su izmijenjene.
5) Je li nužno taj sadržaj dijeliti sa svima?
Društvene mreže potiču nas da stisnemo "lajk", "srce", komentiramo, reagiramo, podijelimo i šaljemo dalje prijateljima i kontaktima. No je li baš uvijek nužno podijeliti sve što nam dođe pod prste?
Baš kao što u svojim sandučićima ne želimo vidjeti proslijeđene poruke s fotografijama mačaka (koje smo uzgred već vidjeli na društvenim mrežama, u aplikacijama za dopisivanje, a možda i na nekoj internetskoj stranici), tako i na zidovima i feedovima ne želimo vidjeti gomilu istog sadržaja.
Prije nego što podijelite sljedeću poveznicu ili objavu, razmislite je li ona bitna za sve vaše kontakte ili ju možete podijeliti samo s određenim osobama u direktnim porukama?
Također, ako želite podijeliti neki sadržaj u grupu, uzmite si malo vremena i provjerite je li već netko podijelio taj isti sadržaj u grupi? Nije rijetkost da se dogodi da neki sadržaj u grupama bude objavljen i desetak puta, što samo stvara gužvu i onemogućava članove grupe da vide i drugi sadržaj.
I na kraju, ako vam se neka informacija, u bilo kom trenutku učini sumnjivom - nemojte ju dijeliti dalje.