Boeingova podružnica Aurora Flight Sciences predstavila je dva dizajna za novi X-zrakoplov, dizajniran za zračnu logistiku i prijevoz vojnika, posebno u regijama bez tradicionalnih zrakoplovnih pista. Ti novi dizajni dio su programa američke Agencije za napredna obrambena istraživanja (DARPA) pod nazivom Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT). Dizajn tih zrakoplova naglašava okomiti uzgon i karakteristike radarske nevidljivosti, koristeći tehnologiju propelera u krilu (engl. Fan-in-wing ili FIW) za izvođenje operacija gdje ne postoji pristup zračnim pistama.
Program SPRINT ima za cilj razviti brzi zrakoplov neovisan o pisti kako bi se poboljšala vojna mobilnost. Aurorin veći od dva prototipa koristi FIW tehnologiju, ugrađujući uzgonske propelere unutar krila kako bi se održao vertikalni uzgon, uz očuvanje aerodinamičke učinkovitosti i nosivosti zrakoplova s fiksnim krilima. Taj dizajn namijenjen je suočavanju s izazovima koje postavljaju distribuirane i izazovne vojne operacije.
Nijedno područje više nije nedostupno
Demonstratorska letjelica je prema dizajnu bez posade, s rasponom krila od 13,7 metara i nosivošću od 454 kilograma te isto tako ima tri FIW propelera. Pokretana komercijalno dostupnim turboventilatorskim i turboosovinskim motorima, može postići brzinu od 833 kilometra na sat. Navedene bi sposobnosti mogle značajno poboljšati operativnu fleksibilnost američke vojske u ratnim okruženjima.
Program SPRINT nudi priliku da se borcu isporuči sposobnost koja mijenja igru na bojnom polju. Velike brzine, nevidljivi prijevoz, neovisan o pisti, mogao bi pomoći da ratnici budu sigurni i učinkoviti u izazovnim okruženjima, tako da nijedno područje nije nedostupno našoj američkoj vojsci, izjavio je Mike Caimona, predsjednik i izvršni direktor tvrtke Aurora Flight Sciences.
Demonstrator je već tu
Aurora također predviđa skaliranje FIW tehnologije za stvaranje srednje klase teških i teških zrakoplova. Ti budući dizajni mogli bi doseći raspon krila do 39,6 metara, omogućujući veće kapacitete nosivosti usporedive s trenutnim vojnim transportima, zadržavajući prednost okomitog polijetanja i slijetanja (VTOL). Verzija s posadom mogla bi imati četiri FIW propelera za podizanje i 12-metarski prostor za teret.
Navedeni dizajni pokazuju dvije varijante: jednu Aurorinog demonstratora i drugu koja ilustrira viziju veće letjelice. Novi demonstrator je kompaktniji s kraćim krilima, zadržavajući isto stapanje krila i tijela radi niske radarske vidljivosti. Veći koncept ima tijelo u obliku dijamanta s četiri kružna FIW propelera u krilima, nagovještavajući mogućnosti podizanja teških tereta. Oba prikaza usredotočuju se na skrivenost prema radarskoj detekciji i minimalne površinske karakteristike.
Testiranje tog dizajna je u tijeku. Aurora je početkom 2024. godine provela ispitivanje efekta tla koristeći maketu s rasponom krila od 1,4 metra i s tri uzgonska propelera. Rezultati su pokazali minimalne sile usmjerene prema dolje tijekom lebdenja, osiguravajući stabilan dizajn stajnog trapa. Dodatna ispitivanja u aerodinamičkom tunelu planirana su za kraj 2024. i početak 2025. godine.
Očekuje se da će trenutna faza programa SPRINT završiti u svibnju 2025. godine, a testovi leta zakazani su za 2027. godinu. Navedeni X-zrakoplov s propelerima u krilu mogao bi revolucionirati vojnu zračnu mobilnost, nudeći istovremeno dosad neviđenu fleksibilnost i brzinu.
Izvor: The Aviationist