Amerikanci imaju plan za futuristički transportni vojni zrakoplov koji bi im mogao donijeti prevagu na bilo kojem bojištu

Američka tvrtka Aurora Flight Sciences otkriva revolucionarni koncept X-zrakoplova s vertikalnim uzgonom i nevidljivošću, revolucionirajući vojnu zračnu mobilnost u izazovnim ratnim okruženjima.

Branimir Vorša | 09.10.2024. / 15:05

Eksperimentalni X-zrakoplov
Eksperimentalni X-zrakoplov (Foto: aurora.aero)

Boeingova podružnica Aurora Flight Sciences predstavila je dva dizajna za novi X-zrakoplov, dizajniran za zračnu logistiku i prijevoz vojnika, posebno u regijama bez tradicionalnih zrakoplovnih pista. Ti novi dizajni dio su programa američke Agencije za napredna obrambena istraživanja (DARPA) pod nazivom Speed ​​and Runway Independent Technologies (SPRINT). Dizajn tih zrakoplova naglašava okomiti uzgon i karakteristike radarske nevidljivosti, koristeći tehnologiju propelera u krilu (engl. Fan-in-wing ili FIW) za izvođenje operacija gdje ne postoji pristup zračnim pistama.

Program SPRINT ima za cilj razviti brzi zrakoplov neovisan o pisti kako bi se poboljšala vojna mobilnost. Aurorin veći od dva prototipa koristi FIW tehnologiju, ugrađujući uzgonske propelere unutar krila kako bi se održao vertikalni uzgon, uz očuvanje aerodinamičke učinkovitosti i nosivosti zrakoplova s ​​fiksnim krilima. Taj dizajn namijenjen je suočavanju s izazovima koje postavljaju distribuirane i izazovne vojne operacije.

Nijedno područje više nije nedostupno

Opasan manevar ruskog Su-35 ispred američkog F-16 zrakoplova VIDEO Pogledajte opasan i nepromišljen potez ruskog pilota koji je htio zastrašiti američki F-16

Demonstratorska letjelica je prema dizajnu bez posade, s rasponom krila od 13,7 metara i nosivošću od 454 kilograma te isto tako ima tri FIW propelera. Pokretana komercijalno dostupnim turboventilatorskim i turboosovinskim motorima, može postići brzinu od 833 kilometra na sat. Navedene bi sposobnosti mogle značajno poboljšati operativnu fleksibilnost američke vojske u ratnim okruženjima.

Program SPRINT nudi priliku da se borcu isporuči sposobnost koja mijenja igru na bojnom polju. Velike brzine, nevidljivi prijevoz, neovisan o pisti, mogao bi pomoći da ratnici budu sigurni i učinkoviti u izazovnim okruženjima, tako da nijedno područje nije nedostupno našoj američkoj vojsci, izjavio je Mike Caimona, predsjednik i izvršni direktor tvrtke Aurora Flight Sciences.

Demonstrator je već tu

Aurora također predviđa skaliranje FIW tehnologije za stvaranje srednje klase teških i teških zrakoplova. Ti budući dizajni mogli bi doseći raspon krila do 39,6 metara, omogućujući veće kapacitete nosivosti usporedive s trenutnim vojnim transportima, zadržavajući prednost okomitog polijetanja i slijetanja (VTOL). Verzija s posadom mogla bi imati četiri FIW propelera za podizanje i 12-metarski prostor za teret.

Navedeni dizajni pokazuju dvije varijante: jednu Aurorinog demonstratora i drugu koja ilustrira viziju veće letjelice. Novi demonstrator je kompaktniji s kraćim krilima, zadržavajući isto stapanje krila i tijela radi niske radarske vidljivosti. Veći koncept ima tijelo u obliku dijamanta s četiri kružna FIW propelera u krilima, nagovještavajući mogućnosti podizanja teških tereta. Oba prikaza usredotočuju se na skrivenost prema radarskoj detekciji i minimalne površinske karakteristike.

Zrakoplov Letovi će trajati duže? Znanstvenici predlažu da zrakoplovi smanje brzinu, evo i zašto

Testiranje tog dizajna je u tijeku. Aurora je početkom 2024. godine provela ispitivanje efekta tla koristeći maketu s rasponom krila od 1,4 metra i s tri uzgonska propelera. Rezultati su pokazali minimalne sile usmjerene prema dolje tijekom lebdenja, osiguravajući stabilan dizajn stajnog trapa. Dodatna ispitivanja u aerodinamičkom tunelu planirana su za kraj 2024. i početak 2025. godine.

Očekuje se da će trenutna faza programa SPRINT završiti u svibnju 2025. godine, a testovi leta zakazani su za 2027. godinu. Navedeni X-zrakoplov s propelerima u krilu mogao bi revolucionirati vojnu zračnu mobilnost, nudeći istovremeno dosad neviđenu fleksibilnost i brzinu.

Izvor: The Aviationist
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti