Baterije iz električnih automobila novi su i iznenađujući izvor onečišćenja opasnim "vječnim kemikalijama"

Litij-ionske baterije, vitalne za električna vozila, iznenađujući su novi izvor dugotrajnog onečišćenja, što predstavlja ozbiljne rizike za okoliš i zdravlje.

Branimir Vorša | 09.07.2024. / 09:00

Punjenje baterije električnog automobila
Punjenje baterije električnog automobila (Ilustracija: Getty) (Foto: Ilustracija: Getty)

Punjive litij-ionske baterije, ključne za električna vozila, identificirane su kao novi izvor opasnog onečišćenja takozvanim "vječnim kemikalijama". Neke od tih baterija koriste PFAS kemikalije koje poboljšavaju učinkovitost baterije, ali su vrlo štetne za okoliš.

Nedavno istraživanje objavljeno u časopisu Nature Communications otkrilo je visoke razine PFAS-a u različitim uzorcima okoliša u blizini kemijskih proizvodnih pogona u SAD-u, Belgiji i Francuskoj. Te kemikalije, poznate kao "vječne kemikalije", nakupljaju se u okolišu i živim organizmima, potencijalno uzrokujući oštećenje jetre, visok kolesterol, malu porođajnu težinu, kroničnu bolest bubrega, a mogu potaknuti i stanice raka na rast.

Novi i nedovoljno proučeni izazovi s obnovljivim izvorima energije

Iako je prijelaz na čišće automobile ključan za rješavanje klimatske krize, on donosi nove, nedovoljno proučene izazove. Utjecaj rudarenja litija i drugih minerala koji se koriste u obnovljivim tehnologijama na okoliš i zdravlje dobro je dokumentiran, ali nedavno je otkriveno da su litij-ionske baterije izvor onečišćenja PFAS kemikalijama.

Smanjenje emisija ugljičnog dioksida inovacijama kao što su električni automobili je kritično, ali ne bi trebalo doći s nuspojavom povećanja PFAS onečišćenja, ističe Jennifer Guelfo, izvanredna profesorica ekološkog inženjerstva na Sveučilištu Texas Tech i koautorica navedene studije.

Litij-ionske baterije se globalno koriste, a PFAS onečišćenje otkriveno je na niskim razinama u europskim i kineskim vodama bez jasnog izvora. Specifična klasa PFAS identificirana u studiji, bis-perfluoroalkil sulfonimidi (bis-FASI), pronađena je u različitim koncentracijama u testiranim baterijama za električna vozila i potrošačku elektroniku.

Lee Ferguson, izvanredni profesor ekološkog inženjerstva na Sveučilištu Duke i koautor studije, primijetio je poteškoće u procjeni raširene prisutnosti tih kemikalija zbog ograničenog istraživanja.

Teško razgradive kemikalije u okolišu

Bis-FASI se uspoređuju sa starijim, štetnim kemikalijama poput PFOA, jer ih je teško razgraditi i u niskim koncentracijama utječu na život u vodi. Iako je proizvodnja PFOA prestala u SAD-u, ona još uvijek zagađuje vodu za piće. Nova studija je bila prva sveobuhvatna procjena bis-FASI utjecaja na okoliš od proizvodnje do odlaganja, ali njezini učinci na ljude ostaju nepoznati.

Otkrivene razine bis-FASI u okolišu premašuju ograničenja američke Agencije za zaštitu okoliša (EPA) za PFAS u vodi za piće. Učinkovite strategije obrade vode za PFAS također mogu ukloniti bis-FASI, što je praksa za koju se očekuje da će rasti sa strožim EPA propisima. Međutim, i dalje postoje pravni izazovi od strane proizvođača kemikalija i nekih vodovodnih poduzeća.

Izloženost Bis-FASI kemikalijama također se javlja kroz emisije u zrak i procjedne vode s odlagališta, pri čemu većina litij-ionskih baterija završava na odlagalištima. Trenutno se samo oko 5 posto tih baterija reciklira, s predviđenih 8 milijuna tona otpada do 2040. godine.

Potrebno je dokučiti veličinu problema

Guelfo je pozvala na razvoj tehnologije baterija i rješenja za recikliranje kako bi se spriječilo pogoršanje PFAS onečišćenja. Moramo pažljivo procijeniti ove kemikalije koje se koriste u održivoj energetskoj infrastrukturi. Trebali bismo ih procijeniti sada prije nego što to postane sve rašireniji problem. Imamo priliku stvarno maksimizirati ideju održivosti, rekla je.

Tvrtke kao što su 3M, Solvay i Arkema uključene su u proizvodnju bis-FASI kemikalija. Istraživanja su bila usmjerena na područja u blizini njihovih tvornica u Minnesoti, Kentuckyju, Antwerpenu u Belgiji i Salindresu u Francuskoj.

3M, koji je desetljećima proizvodio PFAS kemikalije, pristao je na nagodbu od 10 milijardi dolara s gradovima i mjestima u SAD-u zbog tvrdnji o zagađenju vode i planovima za prekid proizvodnje PFAS-a do 2025. godine. Slično tome, Chemours, DuPont i Corteva pristali su na nagodbu od 1,19 milijardi dolara za rješavanje brojnih sličnih tužbi.

Izvor: Business Insider

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti