Češka će se pridružiti Italiji i pokušati spriječiti visoke kazne proizvođačima automobila za probijanje plafona dopuštene emisije ugljikova dioksida, rekao je ministar prometa Martin Kupka.
Proizvođači automobila teško će ispuniti postrožene odredbe EU-a o štetnoj emisiji zbog pada potražnje za električnim vozilima u Europi, upozorio je u nedjelju češki ministar.
Češka i Italija dogovorile su se prošli petak da će na samitu u Budimpešti zastupati zajedničko stajalište, dodao je Kupka.
Od iduće godine EU namjerava sniziti gornju granicu dopuštene emisije iz novih vozila, sa 116 grama po kilometru na 94 grama po kilometru. Probijanje tog plafona moglo bi proizvođačima donijeti kaznu od 95 eura po prekoračenom gramu ugljikova dioksida po kilometru, pomnoženo s brojem prodanih vozila.
Kompanije muku muče sa svođenjem emisije u propisane okvire, rekao je češki ministar.
Ne mogu to učiniti jer zanimanje za električne automobile u cijeloj Europi slabi, rekao je Kupka u nedjeljnoj debatnoj emisiji na televiziji CNN Prima News.
Budu li prisiljene plaćati kazne, kompanije, prema njegovim riječima, neće imati novca za istraživanje i razvoj.
Češka spada u skupinu zemalja EU-a koje se protive ''zelenom planu'' Europske komisije. Udio automobilske industrije u češkom BDP-u iznosi oko devet posto, s proizvedenih 1,4 milijuna automobila u 2023., na 10,4 milijuna stanovnika. Pogone u Češkoj imaju Volkswagenova Škoda Auto, južnokorejski Hyundai Motor i japanski Toyota Motor.
Prag je, prema navodima neimenovanog izvora za Reuters, bio suzdržan na glasanju o dodatnim carinama na uvoz električnih automobila iz Kine. Češka se, prema njegovim riječima, svrstala uz Hrvatsku, Belgiju, Grčku, Španjolsku, Cipar, Luksemburg, Austriju, Portugal, Rumunjsku, Švedsku i Finsku.
Njemačka je pokušala okupiti potrebnu većinu za blokadu odluke, ali pridružile su joj se samo Mađarska, Slovenija, Slovačka i Malta. Prijedlog Komisije podržale su, prema navodima neimenovanog izvora, Francuska, Poljska, Italija, Nizozemska, Irska, Latvija, Litva, Estonija, Bugarska i Danska.
Europska komisija zaključila je istragu o subvencijama uvođenjem konačnih kompenzacijskih carina u rasponu od 17 do 36 posto na razdoblje od pet godina.