Sudionici konferencije posvećene ponašanju roditelja i djece u prometu upozorili su da djeca oponašajući roditelje i sama stječu dobre, ali i loše navike. Zbog toga su pozvali roditelje da nipošto ne koriste mobitel u vožnji te ne krše ni druge prometne propise.
Konferenciju "Mi i naši gadgeti u prometu“ organizirala je na Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa i u okviru kampanje Dan bez mobitela u prometu Hrvatska udruga menadžera sigurnosti (HUMS), čiji je predsjednik Alen Ostojić upozorio da roditelji u zaštiti djece imaju ključnu ulogu.
Ovo nije kampanja protiv mobitela, nego kampanja kojom se želi smanjiti broj prometnih nesreća uzrokovanih korištenjem mobitela u prometu, rekao je Ostojić. Istaknuo je da roditelji vode djecu kroz pravila i propise u cestovnom prometu.
Najbolji način da naučite djecu ispravnom ponašanju jest dati im u prometu dobar primjer, zaključio je Ostojić te upozorio na to da skretanje pogleda s upravljača i ceste zbog čitanja poruke ili javljanja na poziv može biti kobno.
Ako razgovarate mobitelom za volanom, dijete će to raditi upravljajući biciklom
Predstavnik MUP-a i suautor Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Miron Huljak naglasio je da bi svi stariji djeci trebali biti dobar, umjesto loš primjer. Ako vi razgovarate mobitelom za vrijeme vožnje, to će dijete raditi upravljajući biciklom, rekao je Huljak.
Naveo je i druge loše primjere ponašanja u prometu. Primjerice, prvi put kad roditelj prođe preko ceste s djetetom dok je na semaforu crveno svjetlo, dijete će to zapamtiti, što može dovesti do lošeg završetka.
Ukazao je i na loše primjere nekorištenja sigurnosnog pojasa, primjerice kad roditelji u krilu drže dijete i upravljaju automobilom ili ga voze na prednjem sjedištu, što po njegovim riječima predstavlja krajnju neodgovornost.
Čak su neke pravobraniteljice za djecu, napomenuo je, predlagale da se protiv takvih roditelja podnosu kaznene prijave zbog zanemarivanja djeteta, ali to nije prošlo zbog političkih razloga iako za to postoje zakonski temelji.
Konferencija se održava u okolnostima pandemije, ali nemojmo zaboraviti da je stradavanje u prometu itekakva pandemija u kojoj godišnje na svjetskoj razini pogine 1,3 milijuna ljudi, a teško ozlijeđenih bude više od 50 milijuna, poručio je Huljak.
Većina roditelja boji se neopreznih, bahatih i agresivnih vozača
Istraživanje navika i ponašanja roditelja u prometu koje je za HUMS u Zgrebu provela agencija Promocija Plus na uzorku od 300 roditelja predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta pokazala je da se najviše ispitanika, njih 56 posto boji neopreznih, bahatih i agresivnih vozača.
Kao drugi problem detektirano je korištenje mobitela u vožnji, za što se izjasnilo 45 posto ispitanika. Gotovo 34 posto njih navelo je kao problem nepostojanje nogostupa, a kao visoko zastupljen odgovor naveden je nedostatak parkirališta u blizini škola i vrtića.
Na pitanje kako bi podigli svoju i sigurnost djece u prometu da su vlast, najviše je ispitanika odgovorilo da bi znatno povećali kazne za prometne prekršaje, osigurali više policajaca na cestama, smanjili brzinu vožnje u naseljima i povećali edukaciju sudionika u prometu.