Roditelji se danas suočavaju s brojnim izazovima koje njihovi roditelji nisu poznavali. Jedan od takvih izazova u odgoju djeteta zasigurno je i odluka o kupovini pametnog telefona djetetu.
Kada "popustiti" i kupiti mobilni telefon djetetu? Koji telefon kupiti? Što ako kupim neki skupi pa ga dijete izgubi ili mu ga ukradu? Što ako kupim neki jeftini pa će se svi smijati mom djetetu?
Neki roditelji smatraju kako bi djetetu trebalo dati telefon što ranije, kako bi ga se moglo nadzirati i s njim koordinirati odlaske na različite aktivnosti. Drugi pak smatraju kako bi djeca vlastiti telefon trebala dobiti što kasnije, kako bi postala odgovornija.
Za mišljenje smo upitali Anu Mužak, mag. psych., ujedno psihologinju u jednom vrtiću i članicu Centra Pričaj mi.
Nove tehnologije, digitalni svijet i svijet medija danas su sve prisutni. Koristimo ih u poslovnom, ali i svakodnevnom životu i ponekad nam je teško zamisliti život bez njih. Međutim suvremene tehnologije na neki način mijenjaju način komunikacije, kulturu duženja, privatnost i identitet. Virtualni svijet danas je teško zaobići jer je sve na internetu. Djeca su od rođenja upoznata s novim medijima i često bolje barataju njima nego odrasli, koriste računala, tablete, video igrice i mobitele. S polaskom djeteta u školu roditelji najčešće nabavljaju mobitel kako bi se mogli čuti s djetetom, ističe Mužak, ali i dodaje: Međutim, mislim da je pravo pitanje zašto se kupuje mobitel i na koji način se daje djetetu.
Odgovornost roditelja, ali i djece
Upravo je način na koji roditelji pristupaju cijelom pitanju kupovine mobitela i njegovog davanja djetetu može obilježiti način na koji će ga dijete poslije koristiti. Zato bi, smatra Mužak, ključni kriterij trebao biti - odgovornost.
Mobitelom se može pristupiti internetu, igrati različite video igrice, skidati aplikacije, komunikacijske alate i dr. Sjećam se da je jedan profesor na fakultetu na pitanje kada djetetu kupiti motor govorio onda kada si ga sam može kupiti. Što je on želio reći kada bude dovoljno odgovorno. Djecu zapravo trebamo učiti odgovornosti, kako odgovorno koristiti tehnologije. Da zaštite informacije o svom identitetu koje mogu biti dostupne svima, poput imena, prezime, adrese, naziva škole i drugih privatnih podataka, komuniciraju s njima poznatim osobama, pripaze koje informacije dijele online, čuvaju svoju lozinku, ne prihvaćaju nepoznate osobe kao prijatelje, stranci na internetu su kao stranci u stvarnom životu, nitko ne smije objavljivati njihove podatke i fotografije bez njihova dopuštenja, pojašnjava Mužak.
No, to ne znači da roditelj ne treba kontrolirati što dijete radi s mobilnim telefonom i kako ga koristi. A pri tome ne mislimo samo na mjesečnu potrošnju.
Treba paziti kakve aplikacije koriste i koje aplikacije su primjerene za njihovu dob te koliko vremena dnevno provode na mobitelima. Roditelji mogu razgovarati s djecom i zajednički se dogovoriti, ističe Mužak.
Važno pitanje koje bi si svaki roditelj trebao postaviti prije kupovine mobilnog telefona je za koju se svrhu kupuje mobitel?
Ako je pitanje komunikacije roditelja s djetetom bolje je koristiti pametne satove preko kojih se dijete može čuti s roditeljem. Mobitel je zapravo više želja djeteta nego stvarna potreba, kaže Mužak.
I na kraju jedno upozorenje svim roditeljima, bez obzira na to koliko je njihovo dijete staro, odnosno mlado.
Svakako treba uzeti u obzir i negativne posljedice korištenja mobitela u toj dobi. Djeca koja provode puno vremena na mobitelima mogu biti razdražljiva, smanjene koncentracije, teže se usmjeravati na sadržaj, mogu teže zaspati..., upozorava Mužak.