Pandemija je prisilala i agencije na promjenu načina rada. I dok su neke agencije i prije pandemije koketirale s hibridnim i radom do kuće, pandemija ih je prisilila da većinu vremena provedu izvan ureda.
No, rezultati globalnog istraživanja o poslovanju agencija pokazuju kako to i nije bilo tako loše rješenje, ali i otkriva kako je potražnja za kvalitetnim zaposlenicima jedan od najvećih izazova na svjetskoj razini, baš kao i visoki postotak burnouta zaposlenika, ali i praćenje profitabilnosti i učinkovitosti poslovanja.
Istraživanje 'The Global Agency Landscape 2022' provela je domaća tech kompanija Productive u suradnji sa SoDA-om (Society of Digital Agencies), prestižnim globalnim udruženjem osnivača i vlasnika digitalnih agencija među čijim su članovima Ogilvy, Mediamonks, Possible, Dogstudio i drugi.
Provedeno je na uzorku od 169 globalnih agencija, od čega ih je 10 bilo domaćih i regionalnih, različitih sfera poslovanja, od digitalnih (41%) i integriranih (14%) agencija, digitalnih produkt studija (13%), kreativnih (11%) i konzultantskih agencija (8%), producentskih kompanija (4%) te PR agencija (4%). Ciljevi istraživanja bili su dobivanje pregleda poslovanja agencija u 2021. te prognoziranje razvoja u ovoj godini.
Domaća tech kompanija Productive razvila je alat koji agencijama pomaže konsolidirati i optimizirati sve poslovne procese, od internih do suradnje i komunikacije s klijentima.
Productive dnevno koriste agencijski lideri diljem svijeta, a proizvod razvijamo osluškujući realne potrebe agencija. Kroz istraživanje smo htjeli dobiti uvid u stanje tržišta u 2021. i prognozu za 2022., rekla je Gabrijela Bošnjak, Senior Business Development Representative Productivea o sudjelovanju domaće kompanije u istraživanju.
Rezultati pokazuju kako je, nakon krizne 2020., prošla godina bila puno bolja te je donijela dugo očekivani optimizam, koji je sada na razini prije pandemije, čemu su doprinijeli i rezultati.
Za trećinu agencija 2021. bila je najbolja godina ikada, ali istovremeno tek zanemarivih 4% može predvidjeti promet i poslovanje u idućih godinu dana. Također, tek 21% agencija imala je profitnu maržu od 25% i više, što se smatra 'zlatnim gralom' profitabilnosti. Jedan od mogućih razloga možda se krije u činjenici da manje od polovice agencija obuhvaćenih istraživanjem prati profitabilnost u realnom vremenu.
Još jedna važna stavka je i način naplaćivanja usluga; 72% agencija radi uglavnom za fiksne iznose, a iz SoDA-e tvrde kako je moguće da se baš tu događa gubitak zarade. Preciznije, promjena naplatnih modela koji bi išao prema naplati po satu i/ili materijalima mogla bi napraviti razliku u poslovnim rezultatima.
Zanimljiva je usporedba europskih i američkih agencija koje su sudjelovale u istraživanju, jer se u rezultatima vide razlike u poslovnoj kulturi i praksama.
Profit je u Europi gotovo prosta riječ, kao da ga se sramimo. No, kad počnete mjeriti profitabilnost, i klijenti će biti spremni na povećanje cijene usluge. To se posebno odnosi na klijente s kojima imate dobar i dugotrajan, partnerski odnos, rekla je Gabrijela Bošnjak iz Productivea.
Privlačenje i zadržavanje talentiranih zaposlenika ostaje u top 3 strateške investicije za 49% agencija u ovoj godini. Povećanje efikasnosti i optimizacija poslovnih procesa prioritet su za 51% agencija, a 29% njih fokusirat će se na rebranding.
S obzirom na to da većina agencija ima hibridni način rada – tek 6% radi isključivo u uredu – zanimljiv je podatak da se efikasnost povećava (za 37% agencija), no problemi nastaju u područjima komunikacije unutar tima (lošija nego prije pandemije u 43% agencija) te kreativnosti i inovativnosti zaposlenika (smanjila se u odnosu na period prije pandemije u 31% agencija). Plaće se povećavaju, no problem ostaje burnout zaposlenika, koji je prisutan u čak 57% agencija. I ovaj bi se problem mogao riješiti boljim planiranjem i raspoređivanjem posla unutar agencija, predlažu iz SoDA-e.
Tech kompanija Productive, koja je u partnerstvu sa SoDA-om osmislila u provela istraživanje, danas ima preko 10.000 korisnika diljem svijeta, od Velike Britanije, SAD-a i Nizozemske, a koriste ga i agencije u Hrvatskoj, poput Brigade, Degordiana, Komunikacijskog laboratorija i Kontre.