Kad su tijekom svjedočenja pred Kongresom, kongresnici upitali šefa Facebooka Marka Zuckerberga, kako se njegova društvena mreža financira, on je kroz smijeh odgovorio kako prikazuju oglase.
No točnije bi bilo reći da oglašivačima nude gomile podataka svojih korisnika kako bi oglašavanje bilo učinkovitije i preciznije.
To ih je, dijelom, i dovelo u situaciju u kojoj se trenutno nalaze - u skandal s neovlaštenim korištenjem korisničkih podataka.
Zuckerberg je tijekom svjedočenja rekao i još jednu zanimljivu stvar - kako će uvijek biti neka besplatna verzija Facebooka. Signalizirao je tako kako bi u budućnosti korisnici mogli plaćati pretplatu kako bi Facebook mogli koristiti bez oglasa.
Ali što kad bismo vam rekli da postoji društvena mreža, veoma nalik Facebooku, koja svojim korisnicima plaća za vrijeme provedeno na njoj? Za svaki komentar, objavu ili lajk?
Radi se o (kripto)društvenoj mreži Minds, koja postoji od 2015. godine i koja ima samo oko milijun korisnika. Samo, jer u usporedbi s Facebookovih dvije milijarde, ovih milijun i ne zvuči puno.
Na Mindsu možete objavljivati svoje fotografije, statuse, komentirati tuđe ili jednostavno komunicirati sa svojim prijateljima. No kad god netko komentira vašu objavu, Minds će vas nagraditi "tokenom".
Istina, te tokene ne možete zamijeniti za stvarni novac (još, ali se radi na tome), ali ih možete iskoristiti na samoj mreži ili da platiti "oglas" koji će se prikazivati drugim korisnicima ili da platite korisniku da dijeli vašu objavu svojim prijateljima.
Za razliku od Facebooka na kojem su oglašivači mogli birati korisnike kojima će se pojedini oglas prikazivati, na Mindsu toga nema. Platite li oglas, on će se prikazati na zidu 1000 nasumice odabranih korisnika za svaki token koji potrošite.
Mindsov način "promoviranja" sadržaja drugačijim čini činjenica da je uvijek vidljivo tko točno plaća promociju. To je jedan od aspekata na koji su posebno ponosni - otvorenost i decentralizaciju.
Prošlog su mjeseca u Mindsu počeli s testiranjem pretvaranja svog tokena u kriptovalutu Mindst token koja se temelji na Etherumu. Ideja je da u budućnosti korisnici prikupljene tokene mogu pretvoriti u neku od kriptovaluta ili čak konkretan novac.
Koncept koji Minds zagovara, a to je plaćanje ljudima za njihovo vrijeme i podatke, sve je privlačniji i korisnicima i drugim društvenim mrežama.
Tko zna, možda ćemo u budućnosti moći zarađivati od komentara na naše fotografije s godišnjeg odmora ili dijeljenja zanimljivog sadržaja. Jer, ako društvene mreže zarađuju na našim podacima, zašto ne bismo i mi dobili nešto od tog kolača?