Hoćemo li u budućnosti ponovno letjeti u nadzvučnim putničkim zrakoplovima koji će omogućiti puno kraće vrijeme leta između udaljenih destinacija? Jedini dosadašnji nadzvučni putnički zrakoplov Concorde umirovljen je prije dvadeset godina, a zahvaljujući brzini od 2 maha let od Londona do New Yorka trajao je kraće od 3 sata.
U budućnosti bi let između ta dva velegrada mogao trajati puno kraće, samo oko sat i pol, vjeruju u NASA-i. Poznato je da američka svemirska agencija već razvija nadzvučni zrakoplov X-59, čiji prvi test očekujemo kasnije ove godine, a dizajniran je kako bi se utišala buka od probijanja zvučnog zida. NASA-in cilj nije razviti sam zrakoplov, već tehnologiju koju bi onda mogli koristiti druge kompanije za razvoj vlastitih letjelica koje će letjeti brže od zvuka, a neće stvarati veliku buku.
To nije jedini projekt nadzvučne putničke letjelice na kojoj radi NASA, već ta agencija provodi i preliminarna istraživanja zrakoplova brzine od čak 2 do 4 maha. Kako je za Daily Mail objasnio glasnogovornik NASA-e Rob Margetta, projekt je u ranoj fazi i, barem zasad, NASA ne razvija takav tip zrakoplova. U novoj fazi istraživanja agencija je dodijelila dva jednogodišnja ugovora timovima u kojima se nalaze kompanije poput Boeinga, Rolls-Roycea, Northrop Grumman Aeronautics Systems i druge.
Među inim, njihov će zadatak biti istražiti način smanjenja buke prilikom polijetanja i slijetanja, dok će se u daljnjim fazama istraživanja fokusirati na smanjenje buke prilikom probijanja zvučnog zida. Također, kompanije će se fokusirati na inovacije potrebne za postizanje brzina većih od dva maha, dizajniranja koncepata za konstrukciju nadzvučnih zrakoplova, njihovih energetskih i pogonskih sustava, upravljanje toplinskim ispuhom i trenjem itd.
Slične smo konceptualne studije proveli prije više od deset godina pri brzinama od 1,6 do 1,8 maha, a ti su planovi pomogli i u NASA-inim istraživanjima, uključujući i ona koja su dovela do razvoja X-59, objasnila je Lori Ozoroski, voditeljica projekta za NASA-in komercijalni nadzvučni tehnološki projekt.
Kada ugovori isteknu i studije budu gotove, NASA i njezini partneri ocijenit će njihov uspjeh i postignut napredak te će na temelju rezultata donijeti odluku hoće li nastaviti s financiranjem projekta.
Izvor: Daily Mail