U Hrvatskoj je prošle godine prodano 1374 električnih vozila, što je nešto više od 3 posto ukupne prodaje automobila i za očekivati je kako će te brojke svake godine biti sve veće. No kako bi Lijepa Naša iskoristila pun potencijal električne mobilnosti, koji osim samih vozila uključuje i infrastrukturu, potrebna su ulaganja i investicije u istraživanje i razvoj, kao što je potrebno i podupirati inicijative za održivi transport i raditi na poticajnoj poslovnoj klimi.
To je jedan od zaključaka konferencije o pametnoj energiji i e-mobilnosti koja je jučer održana Hrvatskoj gospodarskoj komori, u organizaciji tvrtke CEV Technologies, uz partnerstvo tvrtki METRO, SAP i Heidelberg Amperfied te suorganizaciju HGK. Kako je na konferenciji naglasila direktorica Sektora za industriju i održivi razvoj HGK Marija Šćulac, e-mobilnost je, osim što mijenja lice transporta, i pokretač gospodarskog razvoja koja potiče inovacije, stvara radna mjesta i nove tehnologije. Potencijal tržišta je iznimno velik i samo tržište električnih vozila u nadolazećem razdoblju moglo bi dosegnuti čak bilijun dolara, objasnila je Šćulac.
Izazovi na ovom tržištu za Hrvatsku su veliki, a na konferencije Ivica Blažević iz CEV technologiesa objasnio kako ih je Norveška, lider u elektrifikaciji, uspjela savladati. Norveška je to postigla, ali tako što je opcija električnog vozila postala najisplativiji izbor za potrošače, ulagali su u sustav punjenja i olakšali pristup svim tipovima korisnika, i u slučaju privatnih kuća i višestambenih zgrada. Kod nas je veliki problem ulaganje u električnu infrastrukturu – mreže se moraju nadograditi kako bi mogle izdržati povećanu potražnju, pojasnio je Blažević.
Za uspjeh cjelokupnog tržišta, od velike će važnosti biti i predvodnici promjena i elektrifikacije u privatnom sektoru, a na konferenciji smo čuli neke od primjera i planova privatnih kompanija u Hrvatskoj. Olaf Schulze iz tvrtke METRO rekao kako je cilj kompanije bio do 2030. godine postaviti tisuću utičnica za punjenje električnih vozila, a već u rujnu ove godine dosegnuli su više od tisuću lokacija.
SAP je predstavio svoje proizvode i softverska rješenja u području e-mobilnosti, a ona uključuju i korištenje umjetne inteligencije. Njihova rješenja omogućuju izgradnju, kao i upravljanje mrežama za punjenje električnih vozila te upravljanje naplatom. Troškovi energije, proces punjenja, uporaba mreže – sve je u potpunosti jasno i transparentno, pojasnio je Korbinian Koblitz iz tvrtke SAP.
Primjer kako tvrtke mogu postojeći know-how iskoristiti za uključivanje u domenu e-mobilnosti je i tvrtka Heidelberg Amperfied, koji su originalno kreirali inovativna rješenja u domeni tiska i medija, da bi tu elektroniku naknadno iskoristili za razvoj pametnih rješenja za punjenje.
E-mobilnost, podsjetili su na konferenciji, jedno je i od rješenja za veliki problem klimatskih promjena i smanjenje ugljičnog otiska, a to je i podsjetnik kako su napredak i inovacije u svijetu mogući i bez žrtvovanja okoliša.