Europska komisija predložila je nova pravila za pomoć ljudima čija su prava narušena proizvodima koji koriste umjetnu inteligenciju (AI) i digitalnim uređajima poput dronova. Ideja je ta da bi direktiva o odgovornosti za umjetnu inteligenciju smanjila teret dokazivanja s osoba koje podnose tužbe, zbog incidenata koji uključuju takve uređaje.
Povjerenik za pravosuđe Europske komisije, Didier Reynders, rekao je da će to stvoriti pravni okvir koji će odgovarati digitalnom dobu u kojem živimo. Samovozeći automobili, glasovni pomoćnici i tražilice mogli bi potpasti pod opseg te nove europske direktive.
Ako budu usvojena, nova pravila Komisije mogla bi se primjenjivati zajedno s predloženim EU-ovim Zakonom o umjetnoj inteligenciji, prvim zakonom te vrste koji postavlja ograničenja o tome kako i kada se sustavi umjetne inteligencije mogu koristiti. Sustavi umjetne inteligencije treniraju se na velikim količinama podataka ili informacija kako bi strojevima omogućili obavljanje zadataka, koji bi se obično smatrali pitanjem ljudske inteligencije.
Prijedlog pravilnika o odgovornosti za umjetnu inteligenciju, koju je Europska komisija objavila u srijedu, uvest će "pretpostavku uzročnosti", za one koji tvrde da su njihove ozljede uzrokovane proizvodima s omogućenom umjetnom inteligencijom. Drugim riječima, žrtve incidenata u koje su umiješani takvi uređaji, neće morati rješavati komplicirane AI sustave kako bi dokazale svoj slučaj, sve dok se može pokazati uzročna veza s izvedbom AI proizvoda i nastalom štetom.
EU novim pravilnikom ne želi ponoviti scenarij koji su imali s tvrtkama za društvene medije (bježanje od odgovornosti, jer su samo platforme, a ne kreatori sadržaja) i s tvrtkama koje proizvode bespilotne letjelice. Primjerice, tvrtke koje proizvode bespilotne letjelice mogle bi se ograditi ako njihovi dronovi uzrokuju štetu, samo zato što sama tvrtka nije izravno stajala iza kontrolora.
No, pitanje je li to oštro prema relativno novoj industriji? Ako se, primjerice, automobil sudari zbog mehanike unutar vozila, za to je kriv proizvođač, a ne sam vozač. Usvoji li se nacrt spomenutog prijedloga, onda će se s neizvjesnošću čekati prvi slučaj koji će biti zahvaćen tom direktivom.
Prema Europskoj komisiji, visokorizična uporaba umjetne inteligencije može uključivati infrastrukturu ili proizvode koji bi mogli izravno utjecati na nečiji život i egzistenciju, poput prijevoza, bodovanja na ispitima i granične kontrole. Otkrivanje informacija o takvim proizvodima omogućit će žrtvama da steknu bolji uvid u odgovornost, ali podliježu zaštitnim mjerama za "zaštitu osjetljivih podataka".
Prijedlog će osigurati da kada su AI sustavi neispravni i uzrokuju fizičku štetu ili gubitak podataka, moguće je tražiti naknadu od dobavljača AI sustava ili od bilo kojeg proizvođača koji integrira AI sustav u drugi proizvod, rekla je za BBC Sarah Cameron, tehnološka pravna direktorica u odvjetničkoj tvrtki Pinsent Masons.
Izvor: BBC News