Ruski borbeni zrakoplov 5. generacije Su-57 ušao je u novu fazu inovacija, sada s dodatkom nove, prikrivene ravne 2D mlaznice za vektorski potisak. Nova mlaznica instalirana je na drugom po redu prototipu tog zrakoplova pod oznakom T-50-2 "052 Blue", a taj je zrakoplov također poznat po testiranju motora AL-51F ili Izdelije 30 (Proizvod 30).
Ograničeni detalji
Na internetu se pojavilo nekoliko slika i videa modificiranog zrakoplova, što sugerira da je testiranje u ranoj fazi. Trenutno samo lijevi motor ima ravnu mlaznicu, a vrijeme tih snimki zasad ostaje neodređeno. Rana testiranja vjerojatno su usmjerena na procjene na tlu.
New nozzle tested on PAK-FA airframe. pic.twitter.com/xNJMjsixbF
— krakek (@krakek1) December 10, 2024
Popratno prezentirani vizualni prikazi, pripisani United Engine Corporationu, otkrivaju ključne detalje. Do 90% dijelova mlaznice izrađeno je pomoću tehnika aditivne proizvodnje. Nadzvučni zatvarači su hidraulički pokretani, s fiksnim tijelom i bočnim stijenkama.
Internetske rasprave sugeriraju da je mlaznica dio daljnje evolucije motora AL-51F, te da nije riječ o motoru šeste generacije. Iako neki slajdovi prezentacije istražuju koncepte motora šeste generacije kao što su keramički stupnjevi turbine i adaptivne tehnologije, nije potvrđena izravna veza s trenutnim testiranjem.
Dizajn mlaznice nalikuje onom motora F119 iz američkog lovca F-22, ali se razlikuje u načinu kretanja mlaznice. Dok se mlaznica F-22 kreće okomito, na Su-57 ona radi dijagonalno. Unatoč gubitku potiska od 6-8%, smanjenje radarskog otiska i infracrvenog potpisa vjerojatno opravdava taj kompromis.
So VKS wants rectangular (2D) nozzles on Su-57s now
— Húrin (@Hurin92) December 10, 2024
Instead of serrated Izd 30 this could be the future.. pic.twitter.com/vt1ToIQpOE
Evolucija motora AL-51F
U početku pokretan motorom AL-41F-1, Su-57 je kasnije usvojio AL-51F. Taj motor pruža značajno veći potisak, s izvješćima koja navode 11.000 kg bez naknadnog izgaranja i 18.000 kg s naknadnim izgaranjem, u usporedbi s 8.800 kod prethodnika kg i 15.000 kg. Također ima smanjene potrebe za održavanjem i poboljšanu potrošnju goriva, piše portal The Aviationist.
Sposobnost vektorskog potiska tog motora poboljšava performanse superkrstarenja, omogućujući kontinuirani nadzvučni let bez korištenja naknadnog izgaranja. Najveće brzine SU-57 s tim motorom navodno prelaze 2 Maha (dva puta brže od brzine zvuka), a superkrstarenje je moguće pri brzini od 1,3 Maha.
Prvi uspješni probni let s AL-51F motorom bio je 5. prosinca 2017. godine i trajao je 17 minuta. Zrakoplovom je pilotirao ruski veteran i glavni testni pilot Suhoja Sergej Bogdan. Serijska proizvodnja AL-51F započela je 2022. godine, a prve isporuke Su-57 opremljenih novim motorima navodno su počele u 2023. godini.