Varanja na ispitima učenika i studenata uvijek je bilo i bit će, no posljednjih godina situacija se prilično promijenila. Razlog je, naravno, umjetna inteligencija i alati poput ChatGPT-a. Njihove su mogućnosti danas tako dobre da je zaista sve teže, ponekad i nemoguće razlikovati sadržaj koji je napravio čovjek od onog koji potpisuje umjetna inteligencija.
Zbog toga sve više učenika i školaraca za zadatke za koje su im prije trebali sati, a ponekad i više dana ili tjedana, sada upošljava umjetnu inteligenciju, koja posao riješi u tren posla. Ne samo da više nema odlazaka u knjižnice i kopanja po brojnim materijalima, kako se radilo u neka davna vremena prije interneta i Googlea, nego više nema ni guglanja. Za neke su se školski zadaci sveli isključivo na dobar prompt, odnosno upit chatbotovima baziranima na umjetnoj inteligenciji.
A zato što je AI tako dobar, odnosno daje tako dobre odgovore, profesori više ne mogu prepoznati što je pravi akademski rad, a što je rezultat umjetne inteligencije, što je dovelo do toga da su sve sumnjičaviji prema radovima svojih učenika i studenata. Dosad su objavljena različita istraživanja i različiti podaci o varanju na ispitima i s radovima te je, kako prenose na Tech Spotu, nakon predstavljanja ChatGPT-a varanje eksplodiralo, što je u zbornicama i kabinetima na fakultetima dovelo do očaja i frustracije.
Prema jednom ranijem istraživanju Stanforda, čak između 60 i 70 posto učenika priznalo je da su od predstavljanja ChatGPT-a varali na ispitima.
Iako, dakle, varanje nije ništa novo, s AI chatbotovima ono je doseglo potpuno novu razinu, čega su svjesni i u školama i na fakultetima na kojima pokušavaju pronaći rješenje za ovaj problem, što se nije pokazalo jednostavnim.
OpenAI je eksperimentirao s digitalnim vodenim žigovima, no to se rješenje nije pokazalo učinkovitim, a istraživači Georgia Techa razvili su sustav koji uspoređuje odgovore studenata na pitanja prije i poslije predstavljanja ChatGPT-a. Razvijena su i druga rješenja, no pokazalo se kako sva ona imaju određena ograničenja.
John Warner, koji je studente poučavao kreativnom pisanju, a napisao je knjigu o pisanju u doba umjetne inteligencije, tvrdi kako je rješenje za ovaj problem u promjenama načina poučavanja te u drukčijim zadacima. Kaže kako bi se profesori trebali odmaknuti od algoritamskih formata tradicionalnih zadataka te bi umjesto njih trebali zadati kraće, ali zanimljivije i specifične zadatke u kojima se od studenata traže kreativni opisi stvari koje vide oko sebe ili da neko osobno iskustvo pretoče u živopisan tekst i slično. Iako AI može napraviti to umjesto njih, Warner vjeruje da bi ih studenti, ako su važni za njihove živote i imaju neku osobnu notu, htjeli sami napraviti.
Izvor: Tech Spot