Američka savezna komisija za trgovinu (FTC) objavila je izvještaj u kojem je utvrdila da velike društvene mreže nisu uspjele adekvatno zaštititi korisnike.
U izvješću temeljenom na odgovorima Facebooka, YouTuba, platforme X, Snapchata,Reddita, WhatsAppa, Twitcha, Discorda i TikToka, FTC je izrazio ozbiljnu zabrinutost zbog politika pristupa podacima i njihovog zadržavanja, uključujući činjenicu da neke prikupljaju podatke o ne-korisnicima.
FTC je od društvenih platformi zatražio informacije još u prosincu 2020., o tome kako prikupljaju, prate i koriste osobne i demografske podatke te kako određuju koje se reklame i drugi sadržaj prikazuju korisnicima. Društvene platforme su morale odgovoriti i primjenjuju li algoritme ili analitiku podataka na osobne i demografske informacije te kako njihove prakse utječu na djecu i tinejdžere.
I izvještaju se navodi kako su tvrtke prikupile i mogle neograničeno zadržati gomilu podataka, uključujući informacije od brokera podataka, kako o korisnicima tako i o onima koji nisu korisnici njihovih platformi".
Ističu kako dijeljenje informacija korisnika izaziva "ozbiljnu zabrinutost" oko primjerenosti kontrola i nadzora upravljanja podacima u tvrtkama. Među ostalima, tvrtke podatke koriste za svoje algoritme, analizu podataka, ali i izgradnju umjetne inteligencije.
Prakse prikupljanja podataka, minimiziranja i zadržavanja podataka korisnika u FTC-u su nazvali "žalosno neadekvatnim", napominjući da neke tvrtke nisu izbrisale informacije kad su to korisnici tražili.
U izvješću je istaknuto i da tvrtke koje prikupljaju značajne količine korisničkih podataka mogu biti u poziciji da ostvare tržišnu dominaciju, što može dovesti do štetnih praksi s tvrtkama koje daju prioritet prikupljanju podataka nauštrb privatnosti korisnika. Uočeno je da kada postoji ograničena konkurencija među društvenim medijima i uslugama video streaminga, potrošači imaju ograničen izbor.
FTC je zaključio da tvrtke ne štite dovoljno djecu i tinejdžere, navodeći istraživanje koje pokazuje da društveni mediji i digitalna tehnologija doprinose lošem mentalnom zdravlju kod mlađih korisnika.
Ovakve prakse nadzora mogu ugroziti privatnost ljudi, zaprijetiti njihovim slobodama i izložiti ih nizu šteta, od krađe identiteta do uhođenja, rekla je predsjednica FTC-a Lina Khan te dodala: Izvješće prikazuje kako društvene mreže i tvrtke za streaming videa prikupljaju ogromnu količinu osobnih podataka Amerikanaca i unovčavaju ih u iznosu od milijardi dolara godišnje.
FTC je pozvao američke političare da poduzmu mjere kojima bi se zaštitili korisnici te dao nekoliko svojih preporuka. Među ostalim, pozvao je društvene platforme da naprave jasnu razliku između odraslih i tinejdžera te im pruže veću privatnost. Također, trebale bi ograničiti prikupljanje podataka, implementirati konkretne i provedive politike minimiziranja i zadržavanja podataka, ograničiti dijeljenje podataka s trećim stranama i podružnicama, brisati podatke o potrošačima kada više nisu potrebni i usvojiti politike privatnosti prilagođene potrošačima koje su jasne, jednostavne i lako razumljive.
FTC-ovo izvješće, iako važno za SAD, jer daje temelj zakonodavcima da poduzmu određene mjere, zapravo samo potvrđuje ono što se već dugo zna i ono zbog čega je Europska unija donijela svoj set zakona kojima je krenula u zaštitu privatnosti svojih građana. Čini se kako će istim putem krenuti i SAD.