Iz godine u godinu sve više Hrvata kupuje na internetu. Pandemija je to samo dodatno naglasila.
Prema podacima udruge eCommerce, čak 38 ispitanika u Hrvatskoj kupuje putem interneta barem jednom mjesečno, a njih čak 24 posto nekoliko puta tjedno. S druge strane, prema podacima Statiste, tijekom 2021. čak 59 posto građana Hrvatske kupovalo je na internetu.
Prema časopisu eMarketer, izbjegavanje gužve tijekom kupnje najveća je briga za čak 32 % kupaca u Ujedinjenom Kraljevstvu. Čini se da se potrošači ne obraćaju web trgovinama samo zbog nužde i ugodnosti već i zbog sigurnog okruženja u svjetlu epidemije.
A što su Hrvati kupovali najčešće putem interneta?
U 2021., prema podacima portala Jeftinije.hr, online kupnja je zadržala svoj značajan zamah, a potražnja je premašila rekordnu pandemijsku 2020. godinu. U 2021. nije bilo moguće uočiti veće specifičnosti u potražnji proizvoda prema pojedinim kategorijama. Sve su u prosjeku bile čak i nešto posjećenije nego godinu ranije, no bilo je moguće uočiti određene specifičnosti kupovnog ponašanja kojeg nismo primijetili ranijih godina.
Rast potražnje za proizvodima u online trgovinama ne jenjava, možemo primijetiti veliki porast u gotovo svim segmentima proizvoda. Tako je, na primjer, potražnja za pametnim satovima i mjeračima (u odnosu na prošlu godinu) ostvarila rast od čak 98 %.
2021. godina je i dalje u znaku pandemije, ali COVID mjere su drugačije od zemlje do zemlje i manje restriktivne nego su bile u 2020. godini. ZERO-COVIDstrategija više nije opcija što je utjecalo na rast web trgovaca. Na više razvijenim tržištima dominantni web trgovci su čak imali i pad u prometu u odnosu na prethodnu godinu, ponajviše zbog ogromnog rasta 2019./2020. Na hrvatskom manje razvijenom tržištu, pada nije bilo jer je inercija koju je COVIDstvorio, ali i uz dodatnu pomoć kroz ogromna ulaganja u digitalni marketing (dosad neviđena na ovim prostorima) prije svega dominantnih fashion "powerhouse" iz EU dovela do daljnjeg rasta u 2021. godini većine kategorija proizvoda. Vjerujem da će 2022. godina donijeti još više ulaganja u digitalni marketing većine vodećih domaćih i EU igrača koji će time generirati potražnju i da će se rast nastaviti pa i do dvoznamenkastog broja ukupnih ecommerce kupovina i prije nego to neki očekuju, opisuje trenutnu situaciju Igor Martinović, Sales Manager na Jeftinije.hr.
Istraživanje Shopper's Mind 2021 koje je Jeftinije.hr proveo s partnerima, agencijama Valicon i iProm, pokazalo je nastavak trenda online kupnje te povećanje intenziteta i učestalosti online kupnje. Prosječna vrijednost online košarice bila je 268 kuna, a kupci trenutno najradije kupuju u kategorijama elektronike, mode i segmenta – ljepota i zdravlje.
Potražnja ukazuje na već tradicionalnog pobjednika kada je riječ o najpopularnijim kategorijama – to su mobiteli i pametni telefoni. Slijede pametni satovi i mjerači, LCD/LED televizori i ljetne automobilske gume. U top 10 najpopularnijih kategorija, uz gore navedene, našle su se i dječje tenisice, hladnjaci sa zamrzivačem, zimske gume, klima – uređaji, perilice rublja i prijenosna računala.
Zanimljivo, građani Hrvatske ove su godine tražili najviše informacija o XIAOMI robotskom usisavaču Vacuum MOP essential. Među 10 najpopularnijih proizvoda koje su hrvatski potrošači odabirali tijekom 2021. našle su se i Apple bežične slušalice, parni čistač, pametni satovi, pametni telefon pa čak i krevet i kuhinjski blok.