Kako se studenti na najbolji mogući način mogu pripremiti za izazovno tržište rada te još tijekom studiranja steći neprocjenjivo znanje i iskustvo koje će im biti od velike pomoći tijekom ne samo traženja posla već i cijele karijere, najbolje možemo vidjeti na primjeru FSB Racing Teama. Taj vrlo uspješni projekt studentske udruge HSA-SF (Hrvatske studentske asocijacije strojarskih fakulteta), pokrenut na Fakultetu strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu, proslavio je proteklog mjeseca 20 godina postojanja i promaknuo se u najveći studentski projekt u Lijepoj Našoj.
FSB Racing Team (Foto: FSB Racing Team)
Kada je pokrenut, glavni zadatak okupljenog tima bio je koncipirati, proizvesti i testirati bolid jednosjed nalik Formuli 1 koji će moći sudjelovati na najprestižnijem inženjerskom natjecanju - Formula Student.
Dvadeset godina poslije FSB Racing Team broji 65 aktualnih članova i stotine bivših kojima je, kako je u razgovoru za Zimo posebno naglasio član tima i marketinški menadžer tima Tin Bajac, stjecanje iskustva i rad u timu donio ne samo mogućnost bržeg zaposlenja već i neprocjenjivo iskustvo: Od naših sponzora volimo čuti komentare kako su im naši bivši članovi jedni od najkvalitetnijih i najboljih članova tvrtke. Treba naglasiti da, iako dominiraju studenti FSB-a, u timu se nalaze i studenti drugih fakulteta.
Od Kune do Nevere
Tim je osnovala mala grupa entuzijasta predvođena Miroslavom Zrnčevićem, koji je Kunu (prvi bolid FSB Racing Teama), u kojoj je jurio još 2006. godine, zamijenio Neverom te je danas glavni razvojni i testni vozač Rimčeve Nevere.
Tijekom ovih 20 godina FSB Racing Team napravio je devet bolida s kojima su se natjecali na 19 natjecanja, a tijekom proslave dvadesete godišnjice osnutka početkom travnja predstavili su dva nova bolida, tako da je njihov broj sada narastao na 11. Osim što su prvi put u jednoj godini predstavili dva bolida, ova je godina posebna i po tome što je jedan od njih - autonoman.
Bolid VulpesD baziran je na postojećem električnom bolidu VulpesR, a njegov je razvoj počeo još 2020. godine. Na početku, zbog činjenice što se VulpesR natjecao na utrkama, prva je sezona sa strane mehanike i elektronike bila konceptualna, dok je sa strane softvera služila za upoznavanje s problematikom i mogućim rješenjima te razvoj softvera za upravljanje autonomnim vozilom.
Krajnje mogućnosti autonomnog bolida otkrivaju se svakim danom jer trenutačno traje faza testiranja, objasnio je Bajac za Zimo, a kako je autonomni bolid baziran na postojećem električnom bolidu, njegove su performanse iste te uključuju dva 40 kW motora, kapacitet akumulatora od 7,5 kW, masu od 220 kg te ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 3,9 sekundi. Kratkoročan plan za to vozilo za ovu sezonu je nastup na domaćem natjecanju FS Alpe Adria, što će biti prvo natjecanje s autonomnim bolidom, kao i prvo natjecanje na koje tim odlazi s dva bolida.
Autonomna tehnologija u fokusu
FSB Racing Team (Foto: FSB Racing Team)
Dugoročni plan je razviti platformu za autonomne bolide. Razvojem takve platforme u mogućnosti smo svake godine sve više nadograđivati i unaprjeđivati prije svega naše znanje te shodno time i svake godine imati sve konkurentniji autonomni bolid. Tim će definitivno nastaviti s razvojem autonomne tehnologije s obzirom na to da već duži niz godina pratimo trendove u industriji i pokušavamo se držati u korak s njima, saznali smo planove tima za naredno razdoblje.
Vozilo je opremljeno raznim senzorima (3D LiDAR i kamere), kao i SLAM algoritmom, koji na temelju podataka senzora istovremeno stvara kartu (u slučaju trke riječ je o karti čunjeva koji se nalaze na stazi) i pozicionira bolid na njoj, dok je za pogonske motore, kočenje i skretanje zadužena upravljačka jedinica (VCU). Bolid je autonoman te se njime ne može upravljati daljinski (prema pravilima natjecanja), no opremljen je daljinskim sustavom za hitne slučajeve, koji može aktivirati kočioni sustav u slučaju nužde.
Osim autonomnog bolida, FSB Racing Team predstavio je i još jedan električni bolid, na čijem je razvoju iskorišteno iskustvo stečeno iz prethodnih bolida, a posebna pozornost pridana je ergonomiji i prilagodljivosti vozaču, pri čemu se kao pomoć u vožnji koriste i upravljački sustavi torque vectoring te traction control, koje su studenti samostalno razvili. Dva motora, od kojih je svaki snage 40 kW, neovisni jedan o drugome, smješteni su u stražnjim kotačima, a kompozitna monocoque šasija dosad je najlakša šasija proizvedena u radionici tima te ima masu od samo 23,4 kilograma. Ukupna masa bolida iznosi 183 kilograma, a aktivan aerodinamički sustav koji plijeni poglede služi reguliranju aerodinamičke sile tijekom vožnje.
Ono što treba naglasiti jest da sve podsklopove bolida dizajniraju i razvijaju sami, a kako su dijelovi i proizvodnja iznimno skupi, oslanjaju se na više od 80 sponzora koji im pomažu, poput Rimac Grupe, DMG Morija, RASCO-a, Fakulteta strojarstva i brodogradnje itd. Što se ove sezone natjecanja tiče, ekipa će s električnim bolidom sudjelovati na četiri natjecanja. Prvo je na redu FS Easter u Mađarskoj, zatim FS East u Mađarskoj na Hungaroringu, FS Češka te posljednje domaće natjecanje FS Alpe Adria u Novom Marofu, gdje će se tim prvi put natjecati i s autonomnim vozilom.