Norveška tvrtka Auka angažirala je britansku istraživačku agenciju LM Research da provede istraživanje među 28 tisuća malih i velikih trgovaca te tvrtki u ugostiteljstvu i hotelijerstvu na razini svih 28 zemalja Europske unije. Rezultati ovog istraživanja danas su predstavljeni u Zagrebu na događanju organiziranom u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Norveške.
Velika većina trgovaca u svojim trgovinama, što uključuje i online i fizičke trgovine, prihvaća gotovinu (86%) a gotovo tri četvrtine prihvaćaju kreditne kartice (72%, u usporedbi s europskim prosjekom od 78%). Tek nešto više od trećine ispitanih izjavilo je da prihvaća beskontaktne načine plaćanja mobitelom poput Google Paya, što je nešto više od europskog prosjeka od 32%.
Zanimljivo je primijetiti da se tvrtke koje posluju u području ugostiteljstva – poput restorana i kafića – izdvajaju na razini EU kao one koje su najspremnije prihvatiti mobilne načine plaćanja, što uključuje i beskontaktna plaćanja i plaćanja mobilnim telefonom. Istovremeno, mali trgovci i kiosci najmanje žele primiti bilo što drugo osim gotovine.
U Hrvatskoj, od onih koji su rekli kako danas ne prihvaćaju mobilna plaćanja, 45 posto je reklo kako će to razmotriti u sljedećih godinu dana dok je njih 37% izjavilo kako još nisu sigurni hoće li ili neće to učiniti. Polovica ispitanih tvrtki u Hrvatskoj (52%) rekla je da trenutačno ne nailazi na nikakve izazove zbog toga što primaju i rukuju gotovinom. Gotovina je tako i dalje preferirani način plaćanja na razini cijele EU (61%), pri čemu je rezultat za Hrvatsku nešto viši (62%).
Međutim, većina hrvatskih trgovaca, upitana koji će način plaćanja uzeti primat u narednih deset godina, na pitanje odgovara kako se radi o mobilnim plaćanjima (77%), što uključuje i beskontaktna plaćanja mobilnim telefonom i druge načine mobilnih plaćanja. Na razini cijele EU, isti je odgovor dalo 72% ispitanih tvrtki, što pokazuje kako su mobilna plaćanja, kao trend, prepoznata širom kontinenta, ali i lokalno.
U Hrvatskoj, 62% ispitanih tvrtki kaže kako političke odluke vlade na ovaj ili onaj način, više ili manje, utječu na odabir metoda plaćanja koje njihova tvrtka prihvaća. Ovo je važno imati u vidu jer uspjeh mobilnih plaćanja u Hrvatskoj donekle ovisi i o spremnosti vlade da usvoji određene tehnološke promjene.
Zanimljivo je izdvojiti i kako je samo 4% ispitanih tvrtki u Hrvatskoj reklo da za privlačenje novih kupaca koristi neke vrste loyalty programa.
„Procjenjuje se kako će ukupna vrijednost plaćanja kroz mobilne aplikacije u svijetu do 2022. dostići 14 bilijuna dolara, što odlično ilustrira važnost ove industrije. Takav trend vidimo i na hrvatskom tržištu gdje više od 90 posto tvrtki ima neku vrstu online prisutnosti, a 52 posto naglašava kako bi već danas koristili mobilna plaćanja kada bi ona bila dostupna“, rekao je Daniel Döderlein, osnivač i direktor norveške tvrtke Auka.
„Ovo istraživanje pokazalo je kako postoji ogromna prilika za hrvatske tvrtke i potrošače da digitaliziraju gotovinu – upravo zbog toga odabrali smo Hrvatsku kao prvo tržište gdje će biti dostupan Settle, naša aplikacija za mobilna plaćanja. Settle je budućnost mobilnih plaćanja: samo uzmete svoj pametni telefon, otvorite aplikaciju, upišete telefonski broj osobe kojoj želite poslati novac i – to je to! Nakon što korisnici u Hrvatskoj iskuse jednostavnost i lakoću plaćanja na ovaj način, siguran sam da će to biti budućnost“, naglasio je Döderlein.