Kada bi vas netko pitao želite li skupocjeni automobil ili digitalni poster vanzemaljca ne biste dvojili. Međutim, nakon ovog članka ćete dva puta razmisliti. U posljednjih godinu dana procvala je prodaja digitalnih umjetnina. Nezamjenjivi tokeni ili NFT-ovi u svijetu postižu i više milijunske iznose.
Dolaskom računala, interneta, pametnih telefona, ali i digitalizacije promijenio je koncept života kakvog smo poznavali. Informiramo se digitalno, s ljudima komuniciramo putem mobitela ili virtualnih poziva, a privatan život ne držimo u obiteljskim albumima, već ga objavljujemo na društvenim mrežama. Uz sve navedeno pojavile su se kripto valute i virtualni novčanici s kojima se mogu kupovati NFT-ovi koje posjedujemo isključivo u internetskom svijetu. No nije riječ o bezazlenoj imovini jer postižu vrijednost više milijunskih razmjera.
NFT su trenutno najpoznatiji kao nekakav oblik digitalnih umjetnina. Kao što kupujete fizičke slike, tako ih možete kupovati i u digitalnom formatu. To je samo jedan od oblika. Zapravo je NFT skraćenica od non-fungible token, to je kao nekakav pametni Ugovor koji vama jamči vlasništvo nad nečim, pojasnio je stručnjak za marketing Ilija Brajković.
Nezamjenjivi tokeni su digitalna imovina, a najčešće je riječ o umjetninama ili vrijednostima poput animacija, virtualnih nekretnina kao i kolekcionarskih sportskih karata. Kako bi se one mogle kupovati ili prodavati otvoreno je i nekoliko virtualnih tržnica.
Cijela priča oko kriptovaluta, NFT-ova i pozadinskih tehnologija zove se blockchain i sve se upravo na njoj izvršava. Ugovori su javni i može se vidjeti koji virtualni novčanik je vlasnik određene kriptovalute i određenog NFT-a. No za razliku od kriptovaluta koje su sredstvo plaćanja i kupovanja, NFT je nezamjenjiv.
NFT je nekakvo djelo, nekakva slika u fizičkom obliku i vi ju ne možete tek tako zamijeniti za neku drugu sliku. Ne možete vi meni donijeti Picassa pa ja Vama donesem Vlahu Bukovca i mi se sada nekako mijenjamo. Načelno to nisu zamjenjive stvari, pojašnjava Brajković.
Cijenu digitalnih umjetnina određuje ponuda i potražnja, kao i prepoznatljivost umjetnika. Za razliku od standardnog načina plaćanja umjetnina njih možete kupovati isključivo u kripto valutama. U dizajnu se okušao i hrvatski slikar Igor Taritaš.
Mislim da je to neizbježno jer će nas kad tad sve dočekati. Papiri će se jedan dan zamijeniti s ekranom tako da mislim da treba sve pokušati. Mislim da je to još jedan od oblika gdje se umjetnici mogu izraziti, kaže Taritaš.
Unatoč tome što dizajnira NFT-ove Taritaš ističe kako to i dalje nije njegov primaran smjer izražavanja, jer to ne može zamijeniti klasično slikarstvo, kist i platno. Međutim ono što mu olakšava dizajn NFT umjetnina su skice koje je radio za svoja ulja na platnu. Za razliku od takvih umjetnina ovdje se radi o digitalnom obliku.
Sve što je digitalno ulazi pod NFT, ali se mora mintati. To mintanje znači da dobijete za taj svoj digitalni rad kod, token, kao i serijski broj. Ono što ga razlikuje od prodaje fizičke slike je to što ga možete pratiti i znati gdje je taj vaš rad. Gdje je on prodan i gdje se on nalazi, dodaje Taritaš.
Uz to nam je objasnio i proces dizajna NFT-a.
Ovo su kamenolomci iz poznate Courbetove slike, ali ja sam ih osmislio drugačije nego što je to prikazano na originalu. Kamenolomce sam naslikao i ovdje su oni izrezani iz moje slike i stavljeni u kombinaciju s fotografijama ovih tekstura, mačke i vrata, objašnjava.
Svi koji žele kupovati ili dizajnirati NFT-ove trebaju se prije svega educirati, jer NFT-ovi spadaju u takozvani dio WEB 3 svijeta, ističe Brajković
Kripto, decentralizacija i svi ti pojmovi poput Metaversa, NFT-ova i svega toga su WEB 3. I sada je to u ranim počecima. To je otprilike kao internet devedeset i osme. Nitko tada nije znao što će biti, shvatili su da će to biti nešto veliko, ali nitko nije znao koji će od servisa koji se pojavljuju preživjeti, a koji neće, dodaje.
NFT umjetnine su jedinstvene i ne mogu se duplicirati. U posljednjih godinu dana zbog popularnosti su doživjele pravu renesansu, ali treba biti oprezan jer baš poput i velikog rasta cijena, dosta tih umjetnina može izgubiti vrijednost, ako ne pronađe stvarnoga kupca.