Mladi Karlovčanin Albert Gajšak iznenadio je sve kada je još kao srednjoškolac osmislio i počeo izrađivati svoju konzolu MakerBuino. Ne samo da je pokazao kako za uspjeh nisu potrebni ni velik kapital ni veliko životno iskustvo već je i dokazao kako se može uspjeti u Hrvatskoj.
Konzolu sam prvi put predstavio javnosti 2014. godine na sajmu inovacija u Karlovcu, a otad se promijenilo svašta. Odustao sam od fakulteta i potpuno se posvetio projektu. Napravio sam uspješnu Kickstarter kampanju, od nekakve lokalne priče kad sam ju pokazivao ljudima u Karlovcu, sad ju pokazujem svjetskim medijima. I proizvod se isto promijenio. Imam kompaniju, pravi poslovni prostor. Moglo bi se reći da se sve promijenilo osim ljubavi koju imam prema elektronici i programiranju. To je nešto što me gura u cijelom tom procesu, započeo je razgovor Albert nakon što je na Zagreb Connectu osvojio prvu nagradu i 60 tisuća kuna.
Zašto si se prijavio na Zagreb Connect?
Pa, iskreno, došao mi je kolega i rekao da se prijavim. Ja sam rekao OK i prijavio se.
Jučer si sudjelovao u bootcampu tijekom kojeg su vas pripremali za današnji pitch. Je li ti to pomoglo?
Naravno. Ovaj bootcamp, dapače. Preporučio bih svim startupima da prođu tako nešto i svim startup konferencijama da organiziraju tako nešto slično, jer ne samo moje prezentacije su izgledale puno bolje nego u prvotnoj varijanti koju sam imao jučer. Sumnjam da bih pobijedio da nisam napravio sve te promjene. Jer tamo su nam dali deset mentora, i to ne samo iz Hrvatske nego iz različitih dijelova svijeta, i oni su nam dali baš dobar feedback.
Dobio si 60 tisuća kuna i godinu dana medijskog pokroviteljstva Nove TV. Koji su ti planovi za dalje?
Napravit ćemo od ovog što je postala globalna priča nešto još globalnije. Fokusirati se na izvoz i uređenje poslovnih prostora te proširenje kapaciteta jer se trenutno svaki mjesec gušimo u narudžbama. Svaki put kad povećamo broj ljudi i količinu komponenata i strojeva, opet nam nešto fali. Sad ćemo i u to uložiti. A medijsko pokroviteljstvo - nadam se da će nam i to pomoći u širenju priče o MakerBuinou čak i unutar Hrvatske.
MakerBuino (Foto: ZIMO) (Foto: Zimo)
Koliko konzola prodajete u Hrvatskoj, a koliko u inozemstvu? Je li još uvijek izvoz jači?
Samo 5 posto MakerBuinoa ide u Hrvatsku, a 95 posto se izvozi, i to najviše u SAD, Veliku Britaniju i Njemačku. Svakako je izvoz veći i ne zato što Hrvati nemaju novaca ili ih ne zanimaju takve stvari. Dapače, ljudi koje zanimaju ovakve stvari naći će novca za neki proizvod. Naime, radi se o tome da je Hrvatska malo tržište i nama se, kao startupu, ne isplati fokusirati isključivo na domaće tržište.
Je li ti već prišao netko i ponudio milijune, ali da moraš proizvodnju preseliti u Kinu?
Nije mi nitko prišao s tom ponudom, ali da mi ponude... Pa ovisi o količini milijuna, ali mislim da to ne bih napravio jer Hrvatska, koliko god ima nedostataka, ima i svojih prednosti. Pogotovo za vođenje startupa. Nije sve to tako teško kako ljudi misle. Danas kad je sve povezano internetom. Možete prodavati 95 posto robe putem interneta i uspješno voditi posao iz grada poput Karlovca.
Što bi savjetovao nekome tko danas želi pokrenuti svoj startup?
Svakako da krene, jer ako ne krene, ne zna ni kako će to ispasti. Kad smo pokretali ovo, bio sam poprilično skeptičan jer nisam znao hoće li proizvod uopće zaživjeti na tržištu i kako će tržište reagirati. Ispalo je na kraju puno veće i bolje od bilo čega što sam mislio ili mogao očekivati. Najveći je problem što ljudi i roditelji mladih ljudi, taj mentalitet u Hrvatskoj nas najviše koči, to što se ljudi boje. Treba se odvažiti i napraviti nešto što vam ljudi govore da ne bi trebalo. Ja sam naprimjer odustao od fakulteta i posvetio se ovome. Kad sam registrirao firmu, 90 posto ljudi mi je reklo da nisam normalan i da bih se trebao posvetiti maturi i školi i fakultetu. Još uvijek mislim da su bili u krivu i da se ponekad isplati riskirati.
Albert Gajšak i njegov projekt MakerBuino, uz 60 tisuća kuna koje dodjeljuje grad Zagreb, dobio je i posebnu medijsku nagradu koju dodijeljuje Nova TV, a koja obuhvaća godinu dana medijskog pokroviteljstva.
"Ponosni smo što smo ovdje. Nova TV stalno se nadograđuje, što u tehnici, što u sadržaju, i upravo zbog toga volimo podržavati druge koji donose inovacije", rekao je prilikom uručivanja nagrade Nikica Škunca, direktor Odjela novih medija na Novoj TV.