U Zagrebu će se od 17. do 19. travnja 2018. godine, u organizaciji Microsoft for Startups i akceleratora Startup Wise Guys, održati SEE Growth Camp.
Tijekom tri dana kampa, odabrani startupi iz Hrvatske i regije prolazit će cijeli niz radionica čiji će cilj biti pomoći startupima u rastu i uspješnom skaliranju svog proizvoda na europskom i svjetskom tržištu.
Uoči njegova dolaska u Zagreb, imali smo priliku porazgovarati s Cristobalom Alonsom, globalnim CEO Startup Wise Guysa o hrvatskoj startup sceni, a otkrio nam je i "čarobnu" formulu za uspjeh.
Imate veliko iskustvo u korporativnom i startup svijetu. Možete li ih usporediti - u čemu se razlikuju, a u čemu su slični? I gdje je lakše uspjeti?
Pa, oba svijeta pokreće veoma različit način razmišljanja koji odgovara različitim tipovima osobnosti. Ako je startup svijet stvoren za oportuniste s poduzetničkim načinom razmišljanja (a vjerojatno i pomalo pozitivno lude ljude, koji žele i promijeniti status quo i svijet), onda je korporativni svijet stvoren za one koji vole red, procese, hijerarhiju. No trebamo imati na umu da i startupi, ako su uspješni, na neki način izrastu u korporacije. Još uvijek, na neki način, mogu biti seksi poduzetnički poduhvati, sa zanimljivim uredima, kreativnim pristupom, pizza večerima i stolom za stolni nogomet, ali ih isto tako i pokreću određeni procesi. Korporativna karijera donosi vam stabilni mjesečni prihod, što je najveći neprijatelj poduzetnika - jer vas opušta, omogućuje vam da griješite i također izgubite sve što imate.
Znamo da mnogo startupova na kraju ne uspije. Što je najveća (ili najgora) pogreška koju startup može napraviti?
Mnogo ih je, ali rekao bih da se, iz mog iskustva i iskustva Startup Wise Guys akceleratora, ističu dvije - prevelika zaljubljenost u vaš proizvod zbog čega ne slušate kupce i lov na investicije umjesto izgradnje posla (lijepo upakirani slajdovi ne čine posao). Osim toga, jedna od stvari koje uvijek savjetujemo osnivačima je - uvijek o svom poduzetničkom snu razgovarajte sa svojom obitelji, životnim partnerom, pa čak i djecom. Mnogi startupi ne propadaju zbog poslovne propasti, već jer supružnik ili partner više ne žele voditi kućanstvo sami, ne odlaziti na godišnji odmor ili seliti se u nove zemlje. Morate dijeliti svoj poduzetnički san s vašim životnim partnerom, ne samo startup partnerom.
Microsoft for Startups (Foto: Microsoft) (Foto: Microsoft)
Postoji li čarobna formula koja bi garantirala uspjeh startupa? Što uopće čini uspješan startup?
U našem akceleratoru obično tijekom odabira obraćamo pozornost na tri stvari u ranim fazama startupa - proizvod, tržište i tim. No, na kraju dana, sve se svodi na ljude - jesu li odlučni, jesu li izdržljivi, jesu li spremni učiti od svojih klijenata i hoće li preživjeti težak put do titule poduzetnika. Kad ljudi govore o inovativnim idejama kao ključnim komponentama uspjeha, uvijek se tome suprotstavljamo. Jer, važno je i kako te ideje ostvarujete, ali i sposobnost da priznate poraz i naučite nešto iz svojih pogrešaka.
Koliko je važna faza akceleratora i mentor?
Većina naših alumnija kažu da je akcelerator za njih bio iskustvo koje im je promijenilo život te da su u tri mjeseca akceleratora uspjeli ostvariti više nego što bi sami napravili u godini dana. Mislim da je to ključna faza za poduzetnike početnike i timove koji po prvi put surađuju zajedno, čak i ako već imaju nekog poduzetničkog iskustva. Ne samo da dobijete investiciju (u našem slučaju 20 tisuća eura), već dobijete i više od 100 iskusnih mozgova koji rade za vas. Naša se baza mentora sastoji od više od 150 ljudi iz različitih zemalja, a tijekom tri mjeseca akceleratorskog programa, učimo vas svemu što biste trebali znati. Od toga kako uskladiti tržište i proizvod, prodaje, marketinga do prikupljanja financijskih sredstava. I ono što je još važnije, izolira vas od svakodnevnih obaveza tijekom ta tri mjeseca te vas usredotočuje na izgradnju temelja za sve ono što vaš startup treba. No, ne trebaju svi akcelerator. U tom slučaju je mentor ili savjetnik, netko tko će vašem startupu dati relevantno iskustvo iz industrije ili bitna poznanstva, nezamjenjiv. Pogotovo jer pokrećete vlastiti posao pa ste na neki način pristrani, zatrpani obavezama i često vam nedostaje objektivan pogled na stvari. Zato u svijetu postoji toliko poslovnih konzultanata i zato toliko startupa zapravo želi ući u akceleratore. Ponekad vam treba netko tko će vas udariti nogom u stražnjicu i vratiti vas u stvarnost!
Dolazite u Zagreb na SEE Growth Bootcamp. Možete li nam otkriti što čeka startupe koji se prijave?
Ove smo godine zaista puno na Balkanu ili u jugoistočnoj Europi - surađujemo sa ImpactHub Beograd na Venture Growth programu akceleratora i veoma smo sretni zbog naše suradnje s Microsoftom na SEE Growth Bootcampu u Zagrebu. Kada tražimo startupe za naše redovne akceleratore, redovito dolazimo u Srbiju i Hrvatsku. Vidimo mnogo talenta, ali također i da nedostaje mnogo rane potpore za startupe koji će im pomoći da dostignu sljedeći nivo. Također, osjećamo kako okruženje u Hrvatskoj i na cijelom Balkanu još nije sazrelo, još uvijek je fokusirano na lokalno te mu nedostaje mentora i uzora. Zato SEE Growth Bootcamp ima ključnu ulogu - naš će fokus biti na usmjeravanju startupova na međunarodno tržište i davanju pomoći da izrastu u nešto veće. Također, povezat ćemo ih s više od 20 mentora - od investitora do iskusnih fondova i akceleratorskih timova. Također, omogućit ćemo im da iz prve ruke dobiju tehničke i proizvodne savjete od Microsoftovog tima. Ako pogledate prema Baltiku, posebice Estoniju koja je svjetski primjer digitalizacije, oni su zapravo malo tržište (Estonija ima tek nešto više od milijun stanovnika), ali ono što ih čini posebnima je činjenica da su od prvog dana razmišljali na svjetskoj razini i stvarali veoma aktivnu i podržavajuću okolinu, gdje je inicijalni uspjeh Skypea omogućio stvaranje okoline u kojoj svi pružaju maksimum onoga što mogu, bez obzira radi li se o novcu, poznanstvima, savjetima... Tako da s Bootcampom želimo dovesti takav mentalitet - da morate razmišljati šire od svog matičnog tržišta kako biste uspjeli i da trebate pomoć i potporu okoline te da morate pružati više nego što uzimate.
Kakav je vaš pogled na startup scenu u Hrvatskoj?
Kao što sam već spomenuo, vjerujem da su sve zemlje na Balkanu, osim može Slovenije, još uvijek na početku. Podsjećaju nas na Baltik 2012./2013. godine. Imate nekoliko uspješnih priča, ali vam zapravo nedostaje šire potpore. Hrvatska ima zanimljivu situaciju jer je, kao i Slovenija, jedina EU zemlja u regiji pa je zbog toga nekako lakše izvoziti proizvode na EU tržište, a ujedno je i izvrsno mjesto za život. Iako vam nedostaje mnogo stvari, ono čega imate na pretek u Hrvatskoj, ali i regiji je talent.
Što bi Hrvatska trebala promijeniti kako bi startup scena bila još bolja?
Treba vam više ambicije. Trebaju vam mladi poduzetnici koji ne traže plaću na razini korporacijske kako bi krenuli u poduzetničke vode. Moramo i educirati anđele investitore koji će investirati u startupove i to na pravi način. Trebamo startupima objasniti kako moraju razmišljati o pristupu na globalnoj razini, da sve rade na engleskom, da izađu iz svoje sigurne zone i da je za izgraditi posao potrebno tri do pet godina, mnogo neprospavanih noći i požrtvovnosti. Bez napornog rada i vizije kojom želite promijeniti svijet, ništa nije moguće. Vidimo mnogo mladih ljudi koji pokušavaju pokrenuti startup kao hobi ili nešto sa strane. To može funkcionirati prvih nekoliko mjeseci, dok sve ne pripremite, ali onda morate biti spremni skočiti i tome posvetiti sve svoje vrijeme, obično bez plaće na početku, inače nećete uspjeti.
Možete li izdvojiti neki hrvatski startup koji je pobudio vaš interes? Što ga je učinilo drugačijim od drugih?
Agrivi. Volim način na koji Matija i njegov tim vode posao. Volim činjenicu da živi na farmi i razumije svoje kupce na dnevnoj razini. Kako su vodili računa o skaliranju posla i kako posvećuju nevjerojatnu pozornost regrutiranju i zapošljavanju novih zaposlenika. Volim njegovu energiju i njegovu motivaciju i trud koji pokazuje da mogu prilagoditi posao i stvoriti prihode. I uvijek je otvoren za dijeljenje iskustva, za pomoć i podršku lokalnim i regionalnim (startup) ekosustavima.
Što biste savjetovali nekome tko ima dobru ideju i razmišlja o pokretanju startupa?
Kao što sam već rekao ne vjerujem u ideje. No, dopustite mi da to postavim drugačije. Želio bih savjetovati nekom sa snom i vizijom da pokuša uspjeti u svijetu.
Prvo razgovarajte s obitelji i budite sigurni da imate njihovu potporu dugoročno - jer može potrajati tri do pet godina od pokretanja posla do trenutka kad ćete si moći početi isplaćivati pristojnu plaću i odlaziti na godišnji odmor.
Drugo, razgovarajte s ljudima, pitajte ih - trebaju li vaš proizvod, bi li platili za njega, koliko su spremni platiti za njega, zapravo, rječnikom startupa - pokušajte validirati svoj posao i prije no što ga počnete graditi.
Treće, pronađite tim ili barem suosnivača koji dijeli vaše vrijednosti i viziju i čije su vrijednosti komplementarne vašima.
I na kraju, krenite, napravite to! Nemojte se osvrtati iza sebe, uvijek gledajte naprijed i zabavljajte se dok to radite.