Kada su u pitanju djeca i pametni telefoni, mnogi smatraju kako bi mobiteli trebali biti što manje u rukama djece, a roditelji bi im prvi smartphone trebali dati što kasnije. O negativnom utjecaju pametnih telefona na djecu govori se godinama, a i većina roditelja iz vlastitog iskustva zna koliko se ponašanje djeteta može promijeniti kada su ekrani u blizini.
O tome kada je pravo vrijeme (ako tako nešto postoji) da djeca dobiju telefon, novinari Daily Maila razgovarali su s više stručnjaka za razvoj djece, a njihova se razmišljanja i savjeti razlikuju.
Profesorica sa Sveučilišta Sheffield Hallam Liane Azevedo jedna je od najvećih stručnjakinja na području utjecaja mobilnih telefona na zdravlje, a pogotovo se specijalizirala za najmlađe. U mladim godinama, od velike je važnost za dječji razvoj da se igraju s drugom djecom i igračkama i vrijeme provode vani. To pridonosi njihovim kognitivnim, fizičkim, društvenim i emocionalnim vještinama, zbog čega igra mora biti najveći prioritet za djecu, objasnila je.
Naglašava kako se tijekom prvih šest godina života dječji mozak razvija velikom brzinom te djeca trebaju razvijati svoje vještine interakcijom s drugim ljudima i djecom tako da vrijeme provedeno s ekranima može značajno utjecati na njihov razvoj te naglašava kako posebno negativan utjecaj na jezik, komunikaciju i kognitivni razvoj ima na one najmlađe, tijekom prve tri godine života.
Ako već djeca gledaju nešto na ekranima, to bi trebao biti edukativan sadržaj, komentirala je za Daily Mail Azevedo.
Na pitanje o tome kada bi djeca mogla dobiti mobitel, kaže da ne postoje dokazi koji bi ukazali na to da postoji određeno vrijeme ili kada navrše određeni broj godina. Slično smatra i profesorica Mizuko Ito sa Sveučilišta California koja je do sada objavila više knjiga o načinu na koji djeca koriste društvene mreže i telefone: Ne vjerujem da postoji magična brojka godina kada je dijete spremno za smartphone te smatra da je puno važnije pripremiti dijete za online svijet i otvoreno razgovarati s njima o tome.
Umjesto ekrana - čitanje, vježbanje, šah…
Ako se pita Katharine Birbalsingh, ravnateljicu londonske Michaela Community School, djeca ne bi trebala dobiti mobitele prije nego navrše 16 godina. Škola u kojoj je ravnateljica, a koja inače koristi specifične metode obrazovanja i ponašanja i u njoj je veliki fokus stavljen na disciplinu, zabranila je korištenje telefona. Zbog ekrana djeca slabije uče te kasne s razvojem osnovnih vještina poput čitanja, smatra Birbalsingh: Telefoni su napravljeni kako bi stvarali ovisnost, upozorila je i pozvala roditelje da djeci ne daju telefone jer im “uništavaju mozak i dovode djecu u opasnost”.
Umjesto toga, savjetuje roditeljima da potiču svoju djecu na bavljenje korisnim hobijima poput čitanja, sviranja instrumenata, učenja šaha, vježbanja i slično. Djeca će tako moći čitati i učiti i bit će oslobođeni toksičnosti interneta i društvenih mreža, objasnila je.
Stručnjak za kibernetičku sigurnost Jake Moore upozorava na još jedan problem, a to je što roditelji telefone daju djeci koja su još nezrela za odgovorno korištenje te nisu svjesni svih potencijalnih problema vezanih uz privatnost i sigurnost. Ipak, kaže kako telefoni mogu biti “važan sigurnosni alat” jer omogućuju komunikaciju s djecom, a ako se koriste na pravi način, djeca ih mogu koristiti i za obrazovanje. Zbog toga smatra kako bi roditelji prvi telefon djeci mogli dati između 11 i 12 godine, no samo ako su i roditelji i djeca pripremljeni, odnosno educirani za njihovu sigurnu primjenu. Mislim da je dobra ideja djetetu dati pametni telefon kada su dovoljno zreli da shvate što je taj uređaj.
Važno je da ne budu izolirani
Profesorica Ito također nema potpuno negativan stav prema ekranima te kaže da telefoni djeci mogu dati veću autonomiju i mogućnost širenja svojih društvenih veza, no također naglašava kako djeca moraju biti spremni za pametne telefone, dok bi ih roditelji trebali poticati na odgovornu uporabu.
Dr. Yalda Uhls, dječja psihologinja i izvršna direktorica Centra za znanstvenike i pripovjedače na Kalifornijskom sveučilištu u Los Angelesu naglasila je kako nema konkretnih dokaza o povezanosti korištenja pametnih telefona i njihova utjecaja na mentalno zdravlje. I ona kaže kako nema nekog pravog doba u kojem su djeca spremna za telefone, no spomenula je jednu važnu stvar. A to je da roditelji ne bi trebali čekati da svi dobiju telefone i tek onda daju svom djetetu telefon jer bi se ono u tom slučaju moglo osjećati izolirano od prijatelja i društva.