Tradicionalno investiranje polako odlazi u povijest, jer mnogi građani nemaju novca za realizaciju projekata, kao niti potrebna poznanstva. Po uzoru na inozemstvo sve više se okreću prikupljanju malih iznosa novaca od velikog broja ljudi takozvanih podržavatelja projekata putem platformi.
Crowdfunding je u nekakvom porastu od prvih početaka crowdfundinga po svijetu, Europi, po regiji i u Hrvatskoj i trend je stalno pozitivan. No, međutim možemo primijetiti da od zemalja u regiji Slovenija znatno jače obrće sredstva kroz crowdfunding i tu je ta osjetna razlika recimo između Slovenije i Hrvatske ili Slovenije i ostatka naše regije, pojašnjava Petra Jurlina , komunikacijska stručnjakinja.
Petra Jurlina (Foto: Informer)
Kada bi se gledalo na području Europe, Ujedinjeno kraljevstvo ima najviše platformi , ali i ostvaruje najviše iznosa od prikupljenih sredstava, koji je duplo veći od ostatka cijele Europe. No pisanje crowdfunding kampanje zahtjeva stručnu edukaciju.
Tu negdje vidimo svoju ulogu u afirmiranju toga da je iznimno važno proći i razumjeti neke etape poput: tko nam je ciljana skupina kojoj se obraćamo, kako ćemo definirati uloge vlastitog tima za vrijeme trajanja kampanje, zato što su kratke i vrlo stresne . Da konkretiziram jedna kampanja koja traje između tri i četiri tjedna se treba pripremati i do nekoliko mjeseci, dodaje Jurlina.
No osim edukacije , jednako je važno i prikupljanje dokumentacije. A kako bi zainteresirali donatore kampanje vizualni materijali su također od velike koristi.
Osim razrade strategije tu je ključna i priprema videa , jer moramo nekako i osobno svoju priču predstaviti potencijalnim podržavateljima tako da izrada video je dio naše edukacije koju nudimo u Hrvatskoj, dodaje Jurlina.
Mi smo projekt pripremali dugi niz godina. Prvo u tajnosti , usput kada smo imali vremena. Kada je došlo do toga da je otprilike zreo, mi nismo imali novaca da ga na ozbiljan način lansiramo samostalno. Odlučili smo to ponuditi na Kickstarteru , a razmišljali smo i o Indiegogu jer smo mislili da je to najbolji način da testiramo zapravo dal je tržište spremno i zrelo za tako nešto, kaže Domagoj Boljar, suosnivač startupa.
Domagoj Boljar (Foto: Informer)
U svijetu postoji više od 600 platformi za postavljanje kampanja, od domaćih tu se ističu "Čini pravu stvar" i "Croinvest", ali najpoznatije na svijetu su "Kickstarter" i "Indiegogo" ,na koju hrvati ne mogu postavljati svoje kampanje. Upravo u tijeku postavljanja kampanje ta sudbina je zadesila domaće investitore koji su kreirali eko tenisice od koje su napravljene od 97 posto prirodnih materijala.
Išli smo u ekstreme , od toga da smo razmišljali o otvaranju firme u Austriji, Italiji i Njemačkoj. Vidjeli smo da su troškovi tako nečega ogromni. U jednom trenutku smo čak osnovali svoju podružnicu u SAD-u misleći da ćemo kampanju moći lansirati u SAD-u. Međutim i ta je ideja propala jer su se i tu promijenila pravila i zaoštrila i na kraju smo se našli u ovoj nezavidnoj situaciji i spletom okolnosti došli smo do jedne informacije da jedan Slovenac za simboličnu naknadu nudi tu posredničku uslugu da bude formalni nositelj kampanje, dodaje Boljar.
Srećom sredstva za kampanju su prikupljena , ali za svaku uspješnu kampanju donatorima treba ponuditi nešto zauzvrat, poput poklanjanja proizvoda, ili nazivanje imena likova u crtiću ili video igrici koju kreirate.
To su značajna sredstva. Ajmo reći da na "Kickstarter" i na provizije je otišlo 10 % tih sredstava , a u konačnici na robu, odnosno mi smo u pravilu prodavali svoju tenisicu , bez obzira što je ona financirana na crowdfunding način , naši "bekeri" su u konačnici očekivali proizvod. I uspješan projekt na crowdfundingu je onaj koji uspješno isporučuje ono što je obećao. Mi smo na svaki par tenisica koji je prodan unutar EU i Hrvatske obračunali PDV. Tako da su naša sredstva u konačnici umanjena za porez na dodanu vrijednost, objašnjava Boljar.
Evo zbog čega je njihov proizvod oduševio inozemne podržavatelje.
Znači naše tenisice na naj ekološkije tenisice na svijetu u smislu da su izrađene od prirodnih materijala i modernih inačica deriviranih iz nekih prirodnih i biljnih materijala. Što znači da je naša temeljna postavka kada razvijamo proizvod je da on u materijalima koji se koriste i u procesu proizvodnje tih materijala , proizvod kao takav ne sadrži naftne derivate , kao niti teške metali . Koža kao prirodni materijal je ništavljena kemikalijama i teškim metalima i trajno zagađuje okoliš i u procesu proizvodnje i u korištenju. A ostatak obuće je uglavnom izrađen od plastičnih materijala, poliesterskih platna, đonova od gume na bazi nafte. Znači naša tenisica izbjegava sve to, kaže na kraju Boljar.
Crowdfunding kampanja je idealna za novoosnovane tvrtke ili obrte. No koliko god vrijeme krize može utjecati na količinu prikupljenog novca, može također izazvati i suosjećanje kod investitora, baš poput kampanja za Hrvatski glazbeni zavod i Glazbenu školu u Sisku.