Nekada, 2009. godine, bilo je vrlo jednostavno organizirati posao u maloj firmi s dvoje zaposlenih. Znalo se tko što radi, mogao se organizirati i vrlo lako podijeliti posao. Dodatni posao uzimao je svo slobodno vrijeme, ali su se rokovi poštivali. Nisu se događala kašnjenja s “velikim” projektima. Kako su dani odmicali i mala je firma počela rasti, s tim su počeli i problemi.
Osnovi problem koji sam imao prilikom zapošljavanja, a imat ćete ga sigurno i vi, je shvatiti da ljudi koji dolaze u moju firmu nemaju jednako predznanje i znanje kao ja. Samim tim morate smanjiti očekivanja koje imate od njih.
Druga velika stvar je da vam sjedne u mozak da oni samo RADE za vas, tj. za vašu firmu i da ne možete od njih očekivati da posao, klijente i sve ostalo shvaćaju kao vi. Osim ove dvije stvari koje vam moraju biti kristalno jasne, trebalo bi vam sjesti negdje u glavu da vam zaposlenici NISU prijatelji. S njima se ne možete igrati toplo-hladnog odnosa – u jednom trenutku da vam je sve super, zafrkavanje, lagana atmosfera, a u drugom da izvršavaju svoje obaveze na vrijeme . Također, ako se stalno zafrkavate, oni vas apsulutno neće doživljavati kad im prigovorite što nešto nije napravljeno onako kako ste vi očekivali ili na vrijeme.
Dosta sam istraživao kako se postaviti kao dobar vođa, razmišljao sam čak i o nekim seminarima (neke sam prošao online) i ovo je zaključak što bi svaki dobar vođa trebao imati:
Poštenje
Bez obzira na moralne vrijednosti kojima se vodite, kada ste odgovorni za tim ljudi vrlo je važno da budete apsolutno pošteni (bez obzira na vaše trenutno emotivno i psihičko stanje). Vaša firma i vaši zaposlenici su refleksija vas samih i ako se vodite poštenim i moralnim načelima vaš tim će vas pratiti, u suprotnom zamijenite članove tima koji ne ispunjavaju vaša očekivanja.
Budući da smo mlada firma (1 godina postojanja), tek smo sada u fazi u kojoj bismo trebali promovirati nekakve vrijednosti i uvjerenja s kojim ćemo se predstavljati.
Sposobnost delegiranja
Sitnice su jako bitne prilikom izgradnje branda vaše tvrtke. Najbitnija činjenica koju morate naučiti je vjerovati vašem timu. Bez toga nećete nikada napredovati s tvrtkom na “viši” nivo. Vjerovanje timu ljudi koje ste zaposlili je znak vaše snage, a ne slabosti. Delegiranje zadataka određenom zaposleniku je jedan od najvažnijih zadataka koje morate naučiti tijekom rasta vaše tvrtke.
ŠTO VIŠE ZATRPAVATE POJEDINE ZAPOSLENIKE SA ZADACIMA I MAILOVIMA, SMANJIT ĆE IM SE PRODUKTIVNOST, A SAMIM TIME I KVALITETA
Ključ delegiranja je identificiranje prednosti tima, te njihova kapitalizacija. Pokušajte saznati što ide najbolje kojem članu tima, u čemu je najbrži i najučinkovitiji. Velike su šanse da, ako zaposlenik voli svoj dio posla, odradit će ga puno brže i kvalitetnije. Ovakav način delegiranja će pokazati vašem timu da vjerujete u njega. Paralelno s ovim načinom delegiranja, ostavit ćete si više vremena da se fokusirate na zadatke koje kao vlasnik morate obavljati (papiri, financije, klijenti, projketi). S vremenom, ovaj način delegiranja će podići razinu produktivnosti unutar vašeg tima.
Komunikacija
Iako se vama u glavi zadatak čini vrlo jasan, postoji vrlo velika šansa da kada ga delegirate ne objasnite ga vrlo jasno i vrlo precizno. Samim tim neobjašnjavanjem doći će do problema. Nastojte prilikom objašnjavanja zadatka biti vrlo jasni i precizni. Stvari koje se vama podrazumijevaju, 99% se neće podrazumijevati drugoj osobi.
Zapamtite, vaš tim ne može čitati vaše misli! Pokušajte s vremenom razvit komunikaciju unutar tima koja će se bazirati na usporedbi nekoliko različitih projekata. Na primjer, prilikom delegiranja možete koristiti ovako nešto: “Za layout iskoristite Mayo Clinic template, koristite samo svijetle boje u određenom spektru, u header obavezno stavite izbornik, s desne strane izbornika molim neka stoje ikone za društvene mreže itd…”
Pokušajte s vašim timom razgovarati na dnevnoj bazi, uz jutarnju kavu. Posvetite svakom članu tima koji je involviran u neki projekt 5-10 minuta. Pitajte ga ima li nejasnoća, treba li mu pomoć. Ovo može biti potpuno opušteni razgovor, bez pritiska i osuđivanja. Također, jasno dajte do znanja zaposleniku da može doći do vas u bilo kojem trenutku i pitati za pomoć ili savjet.
Ovim pristupom vaš će tim naučiti da vam vjeruje i da se može osloniti na vas.
Povjerenje
Vjerujte mi, doći će dani kada neće sve biti ružičasto. Ovakva se situacija može dogoditi i malim i srednje velikim tvrtkama. Najvažnija stvar u ovoj situaciji je da ne treba paničariti. Dio vašeg posla kao lidera je da dižete moral. Uvjerite tim da se sranja događaju svuda oko vas, ali da nije ništa strašno i da se ne trebaju brinuti, nego da se fokusiraju na posao. Kao lider, uvijek ostanite pribrani, nemojte pokazati da vam je teško. Vaš tim će se u svakom trenutku ugledati na vas, tako da ako vi ludite, i oni će loše odrađivati svoj posao. Ključni zadatak je da svi rade, i da se kreću naprijed.
Predanost
Ako očekujete da vaš tim naporno radi i proizvodi kvalitetan sadržaj, vi ćete ih morati voditi primjerom. Nema veće motivacije nego vidjet šefa dolje u rovovima rada zajedno sa svim drugim članovima tima, kako pokazuje da se naporan rad obavlja na svakoj razini.
Dokazujući svoju predanost firmi i svojoj ulozi, ne samo da ćete zaraditi poštovanje svog tima, nego ćete također usaditi tu istu energiju svojim zaposlenicima.
Važno je pokazati svoju predanost ne samo na primjeru rada, nego i na obećanjima. Ako obećate uvesti skraćeno radno vrijeme petkom, ili stimulativne bonuste, održite riječ. Trebate si stvoriti reputaciju da ste fer vođa.
Nakon što steknete poštovanje svoje momčadi, vrlo je vjerojatno da će oni isporučiti sam vrh kvalitetnog rada i da će dati maksimum od sebe.
Pozitivan stav
Želite li zadržati svoj tim motiviranim prema kontinuiranom uspjehu tvrtke pokušajte konstantno pozitivno gledati prema naprijed. Sitnice kao kava, sok, pecivo ili povremeno donošenje piva u ured daje do znanja vašim zaposlenicima da vi znate da su oni također ljudi od krvi i mesa. Pokušajte s ovim malim sitnicama održati raspoloženje u uredu između produktivnosti i razigranosti. S tim pristupom velike su šanse da članovi tima zapnu više i ostanu ponekad i duže na poslu kako bi završili neki izvještaj ili neku sitnicu.
Sposobnost inspiriranja
Stvaranje tvrkte često uključuje sposobnost prognoziranja. Pogotovo u ranoj fazi startup-a. Inspiriranje tima da vidi vašu viziju uspješne tvrtke od temeljne je važnosti. Davanjem malog udjela u firmi pojedinom zaposleniku također ćete ga dodatno motivirati da ima osjećaj da radi za sebe.
Fokusiranje na konačni cilj (uspješna i stabilna tvrtka) pomoći će na trenutnim i gorućim projektima. Kada je moral nizak, i energetski nivo je nizak, produktivnost će biti na 20% normalne produktivnosti. Vi kao lider, morate takvu situaciju prepoznati i svakom pojedinom zaposleniku individualno pristupiti. Slobodan dan koji mu možete dati može pomoći da se barem djelomično oporavi od trenutnog stresa te poveća produktivnost već sljedećeg dana.
Iako je jako teško ponekad voditi se ovim načelima, pogotovo kad vi niste dovoljno fokusirani ili organizirani, pokušajte shvatiti da ste vi prvi u svojoj firmi, i kako se vi kao direktor ponašate, tako će se ponašati i svi ostali. Nemar, kašnjenje na posao, izderavanje na djelatnike i slično, svakako neće biti motivirajuće prema timu, a samim tim možete očekivati nisku kvalitetu proizvoda.