Kineska privatna svemirska tvrtka LandSpace uspješno je lansirala veliku raketu na metan i tekući kisik nazvanu Zhuque-2. Raketa je poletjela iz centra za lansiranje satelita Jiuquan u pustinji Gobi u 9 sati u srijedu, postavši prva na svijetu koja je isporučila probni teret u orbitu sinkronu sa Suncem (SSO).
Uspjeh kineske privatne tvrtke dolazi nakon neuspješnih prvih pokušaja dviju drugih raketa s tekućim kisikom na metan, Terran 1 tvrtke Relativity Space i Starshipa tvrtke SpaceX, ranije ove godine.
Raketa Zhuque-2, koja je dvostupanjska raketa nosač na tekuće pogonsko gorivo, ima neovisno razvijene motore. Duga je 49,5 metara s promjerom od 3,35 metara. Ima nosivost od šest tona za nisku Zemljinu orbitu i četiri tone za SSO.
Prvi stupanj rakete koristi četiri motora na tekući kisik i metan Tianque-12 (TQ-12) s potiskom od 268 tona, dok drugi stupanj kombinira jedan motor TQ-12 i jedan motor Tianque-11 (TQ-11).
Razvoj motora na metan dobio je na značaju zbog svojih visokih performansi i niskih operativnih troškova, što ih čini prikladnima za rakete za višekratnu upotrebu.
Upotreba prirodnog plina kao goriva za raketne motore postala je značajna zbog njegove izvrsne kvalitete, visoke učinkovitosti izgaranja, ekološke prihvatljivosti, niske cijene i jednostavne proizvodnje. Tekući metan nudi prednosti poput malo većeg teorijskog specifičnog impulsa i lakšeg održavanja motora u usporedbi s tekućim kerozinom. Visoka hlapljivost metana smanjuje opterećenje čišćenja nakon oporavka i produljuje životni vijek motora. Štoviše, slična vrelišta metana i tekućeg kisika omogućuju smanjenje težine i povećanu nosivost u dizajnu spremnika za gorivo.
LandSpace planira nadograditi raketu Zhuque-2 zamjenom motora TQ-11 s TQ-15A, motorom na tekući kisik i metan s pumpom promjenjivog potiska od 80 tona. Dodatno, poboljšana verzija motora TQ-12, TQ-12A, također je u razvoju. Ove nadogradnje imaju za cilj povećati nosivost, smanjiti troškove i zadovoljiti zahtjeve tržišta komercijalnih svemirskih lansiranja.
Kineska nacionalna svemirska uprava također radi na razvoju raketnih motora na tekući kisik i metan s opcijama potiska od 80 tona i 200 tona. Očekuje se da će ti motori postati preferirani izbor pogona za buduće kineske srednje i velike rakete.
Izvor: South China Morning Post