Od malih nogu uče nas da moramo slijediti i poštovati pravila, biti dobri i pristojni, no na jučerašnjem predavanju marketinškog stručnjaka Pera Pedersena koje je održano u prepunoj dvorani Ekonomskog fakulteta u Zagrebu saznali smo da ipak nije dobro uvijek slijediti pravila. Onaj tko danas poštuje pravila u oglašivačkoj, ali i brojnim drugim industrijama vjerojatno neće uspjeti i jedina konstanta u ovoj industriji jesu promjene, pa ako želite ugodan i miran život koji ćete voditi po pravilima, onda se nemojte baviti ovim poslom, poručio je Pedersen okupljenima.
U Zagrebu su ga ugostili Bruketa&Žinić&Grey, Greyev globalni dizajn i digitalni hub. Per Pedersen dobitnik je više od 500 nagrada za komunikacije, a ove je godine bio i jedan od predavača na najznačajnijem festivalu tržišnih komunikacija Cannes Lions.
Per Pedersen (Foto: ZIMO) (Foto: Zimo)
Globalni kreativni direktor Greya poručio je kako budućnost pripada onima koji krše pravila, frustriranim ljudima koji ne slušaju naredbe i koji stalno imaju neke zahtjeve i želju za promjenom. To je posebna vrsta ljudi, oni izazivaju nevolje, nepredvidivi su i kompanije su s njima na nepoznatom teritoriju, no danas je upravo takav tip kreativnih ljudi potreban agencijama, ali i kompanijama u drugim industrijama.
Oglašavanju je potreban netko poput Muska
Bez kršenja pravila nema promjene i napretka, a za primjer izdvojio je Jeffa Bezosa i Elona Muska, dva tehnološka vizionara koja žive i rade po svojim pravilima na krilima kojih su postigli nevjerojatan uspjeh, te je napomenuo kako bi i oglašivačkoj industriji dobro došao jedan Elon Musk.
Per Pedersen više je puta rekao kako se kreativne agencije moraju odmaknuti od korporativizma jer je u njima danas sve više ljudi koji kontroliraju i upravljaju poslom, što guši kreativnost – takvi ljudi samo popunjavaju mjesta u kompanijama i nitko ne zna što u biti rade.
Per Pedersen (Foto: ZIMO) (Foto: Zimo)
Stanje u industriji opisao je usporedbom s Ice Hotelom u Švedskoj, u kojem je dva puta boravio – zaposlenici će na jednom takvom neudobnom mjestu prije postati ekipa i zbližit će ih osjećaj "preživljavanja" i povezivanja. S druge strane, ljudi se nikada neće povezati na korporativnim sastancima u sobama s "dosadnim tepisima" u sigurnom i kontroliranom okruženju. Na takvim sastancima na kojima sve ide po pravilima ne stvara se kreativnost.
Primjer ledenog hotela Pedersen je iskoristio i za još jednu usporedbu s industrijom oglašavanja jer se ti hoteli moraju ponovno graditi svake godine – isto je u oglašavanju u kojem se "predugo slavi uspjeh". Taj marketinški stručnjak kaže da, čim se ostvari uspjeh i lansira proizvod na čiji je razvoj potrošeno tisuće sati, nema vremena za uživanje u postignutom uspjehu, već se odmah treba okrenuti nečemu novom, novim idejama i projektima jer se tržište stalno mijenja i promjena je konstantna.
10 pravila za kršenje pravila
Tijekom predavanja Pedersen je prikazao i nekoliko zanimljivih reklama za inovativne proizvode i usluge te je predstavio svojih deset pravila za kršenje pravila kojih bi se agencije trebale pridržavati u ovom dinamičnom svijetu prepunom promjena.
Per Pedersen (Foto: ZIMO) (Foto: Zimo)
U tim pravilima naglasak je stavio na kreativnost, inovativnost i naporan rad – u kompanijama treba osloboditi kreativni potencijal i ne smijemo raditi ono što rade drugi, jer tako nikada ništa nećemo postići. Kada počinješ raditi dobre stvari – pobjeđuješ, ali ne treba bježati niti od pogrešaka, kojih će sigurno biti te su i one važan dio uspjeha. Neuspjeh moramo slaviti i ne smijemo dopustiti da nam strah od neuspjeha govori što ćemo raditi i ograničava kreativnost, naglasio je Pedersen.
Kreativnu industriju usporedio je s pop-kulturom u kojoj će uspjeti oni koji se ponašaju kao rock-zvijezde – agencije ne smiju postati previše korporativne i upravljanje moraju prepustiti kreativcima. Za kraj je poručio kompanijama da prestanu govoriti svojim agencijama što trebaju raditi, dok je agencijama poručio da prestanu slušati svoje klijente.
U više od sat vremena ovaj marketinški stručnjak okupljenima je objasnio što čini razliku između ljudi i agencija koji pomiču granice, koji se usuđuju riskirati i krše pravila u odnosu na kompanije koje igraju po striktnim korporativnim pravilima i koje, umjesto na kreativnost, naglasak stavljaju na pretjerano upravljanje procesima. Budućnost pripada samo onima koji gledaju izvan okvira, onima koji će prekršiti pravila i pri tome ponekad pogriješiti, no Pedersen kaže kako će samo takav način razmišljanja i poslovanja donijeti napredak i promjene u industriji i svijetu.