Prije svega, lijep pozdrav svim čitateljima! Ova tema je bila aktualna još od prošlog tjedna.
Tad je, naime, Netokracija objavila članak u kojem DRAP-ov Davor Runje tvrdi kako se 'Top Fan aplikacija se promovira kao alat za otkrivanje i nagrađivanje najvjernijih fanova na osnovu njihove aktivnosti na stranici, a to nije dozvoljeno po pravilima Facebooka i može rezultirati gašenjem stranice i gubitkom svih fanova.'
Naš kolumnist Jurica Dujmović direktor je reklamne agencije Poslovni Obzori d.o.o., te je trajno angažiran u američkoj tvrtci Weiss Research inc, na poziciji marketinškog konzultanta, dizajnera i specijalista za društvene mreže. Na svom blogu Svaki tjedan savjet jedan piše članke s poslovnom tematikom posebno orjentirane na male i srednje poduzetnike, koje preuzima jedan b2b časopis, i nekoliko hrvatskih poslovnih portala, uključujući i Zimo.
Žuri vam se? Evo kratak rezime rasprave:
DRAP: Top Fan aplikacija se promovira kao alat za otkrivanje i nagrađivanje najvjernijih fanova, a to nije dozvoljeno po pravilima Facebooka i može rezultirati gašenjem stranice i gubitkom svih fanova.
iSTUDIO: Nigdje ne piše da moraš napraviti nešto da bi osvojio nagradu. Nema uvjeta. Samo se izlistava Top lista onih koji su ionako najaktivniji, a njih se ne mora nagraditi.
DRAP: stranice Cadburya, FCUK i Pizza Huta koje su se koristile zabranjenim nagradnim natječajima te nakon toga bile ukinute
iSTUDIO: Ako je aplikacija neregularna, Facebook šalje upozorenje, ne gasi odmah stranicu.
Ne ulazeći dublje u raspravu objavljenu na netokraciji, zatražio sam i dobio ekskluzivnu izjavu iz DRAP-a i iStudija, kako bi smo pomogli potencijalnim klijentima da što lakše odluče kome vjerovati u cijeloj priči.
Dakle: ako aplikaciju koristite za nagrađivanje, kršite prava Facebooka. Ako ju koristite za evidenciju interakcije , sve je u redu.
iSTUDIO
'Što se tiče članka na Netokraciji, vezano za legalnost aplikacije ponavljamo i ovdje da je aplikacija u potpunosti legalna. U više od dvije godine napravili smo preko 100 tabova i aplikacija za klijente u Hrvatskoj i inozemstvu i trenutno smo najveća, po broju klijenata, social media agencija u regiji. U našoj kompaniji radi 15 ljudi full time, svi odreda upoznati sa promotion guidelinesima u najsitnije detalje.
Top Fan je već mjesecima instaliran na nekolicinu stranica uključujući i one u Americi, gdje je regulativa i provjeravanje iste na Facebooku najstrože. Top Fan nije proaktivna nego retroaktivna aplikacija i u tome je cijela poanta. Nigdje ne piše da moraš napraviti nešto da bi osvojio nagradu. Nema uvjeta. Samo se izlistava Top lista onih koji su ionako najaktivniji, a njih se ne mora nagraditi.
Facebook u svojem policyju zabranjuje uvjetovanje da korisnici moraju nešto lajkati / komentirati/ mijenjati svoju profil sliku u zamjenu za nagradu, odnosno javno pozivanje tipa lajkajte i osvojite nagradu. Aplikacija po svojoj definiciji nije ilegalna jer je sva statistika lajkanja/komentiranja unutar aplikacije (a Facebook to promovira), a ne na zidu, ali bi bila ilegalna po Facebook pravilima kada bi sistem išao : 'komentirajte i lajkajte u zamjenu za nagradu'. Za razliku od toga, naš sistem je upravo suprotno: 'mi brinemo o fanovima i pratimo tko je aktivan'. Nadalje, Facebook brani izričito zahtijevanje od korisnika da se nešto lajka ili komentira kao uvjet za ulazak u natječaj / aplikaciju. Ako to jako rastegnemo i okrenemo kontekst onda dobivamo ono što je Davor Runje napisao. Logično je da, ako se radi statistika aktivnosti fanova, da će se onaj tko komentira ili lajka pojaviti na top listi.
Aplikacija samo transparentno pokazuje stanje aktivnosti fanova i samim korisnicima i adminima omogućuje da prate interakciju. Postoje neki slični servisi na američkom tržištu (koje je pod puno budnijim okom Facebooka) i nije se pojavila sumnja da su nelegalni. Dapače, jedan veliki portal kao što je Mashable ima takav tab instaliran.
Što se postupaka Davora Runje tiče, mislimo da bi svoju zabrinutost za stanje aplikacije najbolje iskazao da nas je nazvao ili pingao na chatu (frendovi smo na Fejsu) i rekao ekipa, čujte, čini mi se da vam app ima neku rupu, moglo bi vam biti potencijalno opasno ili nešto slično pa bi onda to kolegijalno međusobno prošli i vidjeli zašto on to smatra. Konstruktivna kritika je uvijek dobrodošla, ali na ovaj način se stvorila neosnovana javna panika koja samo može štetiti ovoj branši jer, iako neosnovano, korisnici koji nisu dovoljno upoznati sa Facebook guidelinesima stvaraju otpor prema aplikacijama, što na kraju nikome ne koristi.
Mi kao agencija odgovaramo za dobrobit stranica koje vodimo i aplikacija koje produciramo, to je jasno i logično.
Ako je aplikacija neregularna, Facebook šalje upozorenje, ne gasi odmah stranicu. Mi pazimo i uvijek ćemo paziti da je ono što radimo u potpunosti u skladu sa Facebookovim pravilima i da su naši klijenti, postojeći i novi sigurni da iSTUDIO za njih osigurava najbolje moguće pozicioniranje na Facebooku. Top Fan je 100% sigurna aplikacija i pozivamo sve da je isprobaju besplatno na jedan mjesec.
DRAP:
U Tokiju postoje agencije koje se bave izajmljivanjem prijatelja. Unajmljeni prijatelj će s vama otići na obiteljski rođendan ili vjenčanje, praviti vam društvo za večerom, pjevati s vama karaoke ili igrati video igre.
Rijetko tko misli da plaćajući ovakvo društvo kupuje prijateljstvo, isto kao što rijetko tko misli da plaćajući seks kupuje ljubav. Iz nekog teško razumljivog razloga, na društvenim mrežama se raširilo vjerovanje da plaćajući 'lajkove' i komentare kupujemo lojalnost prema nekom brandu.
Pri tome kvaliteta kumunikacije uopće nije bitna - nagradu može osvojiti onaj tko napravi najveći broj negativnih komentara pa makar to bile isključivo neosnovane i zlonamjerne glasine od brandu koji ih nagrađuje.
Bojim se da je dojam koji takva praksa ostavljaju sličan dojmu koji ostavlja Japanac na obiteljskom okupljanju s plaćenim 'prijateljem' ili dojmu koji ostavljaju drugorazredni poduzetnici koji se ovih dana povlače po novinama u svojstvu 'svjedoka' na suđenju tzv. elitnoj prostituciji.
Nakon što nagrade presuše, nitko se više ne želi družiti s vama, ali teško da to bilo koga iznenađuje. Teško mi je zamisliti komunikacijsku strategiju branda s kojom je ovakva praksa usklađena, ili na koji način može biti korisna za brand kojeg predstavlja.
Izraz 'condition registration or entry' označava uvjet koji mora biti zadovoljen da bi se mogla osvojiti nagrada. Npr. ukoliko nagradite najaktivnijeg fana na vašoj stranici, tada uvjetujete da on barem jednom napravi neku od gore zabranjenih radnji. Nije bitno da li za utvrđivanje tko je najaktivniji fan koristite neku aplikaciju, ili pak abakusom zbrojite sve aktivnosti i golubom pismonošom obavijestite nagrađene. Ako nagrađujete aktivnosti na zidu, vi ćete snositi odgovornost i vi ćete eventualno biti kažnjeni.
Moj osvrt:
A postoji i druga strana priče. Bez obzira koji je konačni ishod ove rasprave, nesumnjivo je da će iSTUDIO iz nje imati materijalnu i nematerijalnu štetu.
Materijalna šteta se svodi na izmaklu korist u slučaju svih klijenata koji su, pročitavši članak na Netokraciji ili negdje drugdje, prestali koristiti aplikaciju, ili odustali od plaćanja iste. Nematerijalna se svodi na pad ugleda ili časti tvrtke iSTUDIO, jer će dio čitatelja pomisliti da ekipa iz iSTUDIJA ne zna svoj posao, a za tim dolaze i druge negativne konotacije vezane za poslovanje iSTUDIJA.
One se u konačnici mogu prevesti u materijalnu štetu.Zašto ovo govorim? Jer smatram da je javno kritiziranje proizvoda ili usluge druge tvrtke izuzetno ozbiljna stvar.
Svakako javnost mora biti upoznata s eventualnom opasnošću uporabe aplikacije, ali ne prije nego li je to provjereno u internoj komunikaciji (iSTUDIO navodi:'Što se postupaka Davora Runje tiče, mislimo da bi svoju zabrinutost za stanje aplikacije najbolje iskazao da nas je nazvao ili pingao na chatu (frendovi smo na Fejsu) i rekao ekipa, čujte, čini mi se da vam app ima neku rupu, moglo bi vam biti potencijalno opasno ili nešto slično pa bi onda to kolegijalno međusobno prošli i vidjeli zašto on to smatra. '). S druge strane, iStudio je trebao jasno navesti da su određene primjene aplikacije zabranjene, kako se klijenti ne bi dovodili u nepotrebnu opasnost od sankcija.
U konačnici, smatram da jedini i konačni autoritet ima sam Facebook, tj. osobe zadužene za utvrđivanje kriterija ispravnosti same aplikacije. Trebalo bi, dakle, kontaktirati Facebook, izložiti situaciju i donijeti konačan zaključak.
Za kraj i jedno pitanje:
Što mislite o istupu DRAP-a?