Moramo učiniti više kako bi pametne ideje postale komercijalni uspjeh

U deset godina Unija je investicije u R&D povećala za šestinu, a kod nas je taj rast tek oko 9 posto, istaknuo je Gojko Jelavić iz Sektora za industriju HGK.

Martina Čizmić | 08.04.2019. / 17:47

Stjepan Groš i Gojko Jelavić (Foto: HGK)

Trebaju nam mnogo veća ulaganja u istraživanje i razvoj (R&D), a jedan od najvažnijih uvjeta za to je dobro postavljen i razvijen inovacijski sustav koji će omogućiti da se pametne ideje pretvore u komercijalni uspjeh. To su, između ostalih, zaključci druge Stručne konferencije o istraživanju i razvoju u hrvatskoj ICT industriji koju je Hrvatska gospodarska komora organizirala u suradnji sa zagrebačkim Fakultetom elektrotehnike i računarstva.

U Hrvatskoj je u 2018. na R&D utrošeno 3,2 milijarde kuna, 4,3 posto više u odnosu na godinu prije. Udio ulaganja u R&D u ukupnom BDP-u nam iznosi 0,86 posto, što je pomak od tek 0,01 posto u usporedbi s 2017. Po tome smo na začelju EU, gdje takva ulaganja konstantno rastu. U deset godina Unija je investicije u R&D povećala za šestinu, a kod nas je taj rast tek oko 9 posto, istaknuo je Gojko Jelavić iz Sektora za industriju HGK, dodavši kako je hrvatska IT industrija sektor koji u budućnosti ima šansu pokrenuti veće društvene i gospodarske promjene.

Docent na Zavodu za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave FER-a, Stjepan Groš, naglasio je kako je cilj Konferencije razmjena iskustva o istraživanju i razvoju.

U tom smislu nismo nešto napredni, zapadne države rade na tome sustavno, a mi ne možemo očekivati da ćemo se promijeniti preko noći. Sustav se mora graditi godinama i treba nam mnogo malih pomaka kako bismo došli do cilja. Ne smijemo upasti u zamku velikih očekivanja pa na prvim zaprekama dići ruke od posla koji je pred nama, upozorio je Groš.

Diana Krčmar iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta je poručila kako svi dionici u sustavu moraju sinergijski djelovati.

Naš je cilj kroz razne aktivnosti dodatno potaknuti poslovni sektor i istraživačku zajednicu da stvorimo učinkovit inovacijski sustav koji će nam omogućiti snažniji gospodarski razvoj i povećanje konkurentnosti, rekla je Krčmar.

Digitalna transformacija mijenja globalni poslovni krajolik, a to otvara brojne prilike za napredak biznisa uz pomoć novih, pametnih tehnologija. Umjetna inteligencija, strojno učenje, automatizacija, sve su to alati kojima možete napraviti veliki iskorak u svom poslovanju u vrlo kratkom vremenu, kazao je Volkmar Lotz, šef SAP-ovog odjela za istraživanje sigurnosti proizvoda. Naglasio je kako su suradnja na svim razinama tvrtke, prihvaćanje neuspjeha i suradnja s drugim partnerima na tržištu ključni aspekti svake dobre strategije koja na kraju omogućuje da se inovativni koncepti realiziraju na tržištu.

Matko Barišić, R&D menadžer u ABB-u Norveška, putem video linka prisutnima je prezentirao upravljanje istraživanjem i razvojem kao generatorom profita i dugoročnog tržišnog položaja.

Upravljanje je samo jedan dio procesa razvoja R&D-a, a ključni pokazatelji uspjeha menadžmenta su kvalitetno upravljanje troškova, realizacija projekata u zadanom roku kao i doprinos projekta poslovanju tvrtke. R&D je skup i složen proces, sklon neuspjehu i zato je vrlo važno uskladiti strategiju s očekivanjima vlasnika. R&D menadžer mora biti računovodstveno pismen, mora razumjeti poslovne procese kompanije, imati izravno iskustvo s istraživačkim radom i biti omogućen od strane organizacije, da mu tvrtka drži leđa. Svaka faza vođenja R&D-a završava tzv. vratima – odnosno trenutkom poslovne odluke o nastavku projekta. Nekad je projekt isplativije prekinuti ili 'parkirati', nego gurati do kraja. Morate definirati procese pa tek onda alate kojima ćete ih realizirati, zaključio je Barišić.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti