Nakon zračnog incidenta koji se protekle nedjelje ujutro dogodio na području Slunja i u kojem je MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) presreo laki zrakoplov Piper PA-24, nametnulo se pitanje zašto to nisu učinili noviji borbeni zrakoplovi - Rafalei.
Isto tako, nije bilo ni službenog priopćenja o događaju na stranicama MORH-a pa smo ponukani time poslali upit o navedenim pitanima, na koji smo sad dobili i odgovore. MORH je za Zimo.hr potvrdio incident s Piperom te prilično detaljno objasnio zašto je poletio MiG-21, a ne Rafale te kako točno funkcionira presretanje u suverenom hrvatskom zračnom prostoru.
Zaštitu suvereniteta hrvatskog zračnog prostora provode avioni Rafale, ali privremeno Rafalei ne formiraju dežurni borbeni dvojac kako se ne bi utjecalo na intenzitet obuke pilota i sigurnost letenja te nepotrebno trošili materijalni, personalni i financijski resursi, pojasnili su iz MORH-a.
Podsjećaju kako je zračni prostor Republike Hrvatske integralni dio savezničkog zajedničkog sustava nadzora i zaštite zračnog prostora.
Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority–TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska je, kao i ostale NATO snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni).
Kako se provedbom te mirnodopske zadaće dežurnog borbenog dvojca ne bi utjecalo na radne procese i usporavalo obuku naših pilota Rafalea, a o kojoj Ministarstvo obrane redovno izvještava javnost, ta će se zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.
Potpisivanje tih bilateralnih sporazuma je u tijeku, a do potpisa tih sporazuma dežurni borbeni dvojac formiraju MIG-ovi. Kada se ova zadaća bude obavljala iz zrakoplovnih baza Italije i Mađarske, važno je napomenuti da se to ne plaća, objašnjavaju iz MORH-a.
Što se tiče samog incidenta na hrvatskom nebu, ističu kako je prelet bio najavljen, ali je zabrinutost izazvala činjenica da je civilni avion izgubio vezu s kontrolom zračne plovidbe.
Temeljem zapovijedi nadležnog NATO zapovjedništva smještenog u Torrejonu, u Španjoskoj (Combined Air Operations Centre – CAOC) 21. srpnja 2024. avion iz Dežurnog borbenog dvojca Hrvatskog ratnog zrakoplovstva bio je angažiran u zadaći presretanja aviona u zračnom prostoru Republike Hrvatske.
Bila je riječ je o civilnom avionu Piper PA-24 čiji je prelet preko Hrvatske bio najavljen, međutim izgubio je vezu s kontrolom zračne plovidbe.
Nakon vizualne potvrde hrvatskog vojnog pilota o kojem se avionu radi, taj civilni avion nastavio je letjeti sukladno planu leta prema planiranom odredištu.
Prema standardnoj proceduri, u ovakvim situacijama NATO zapovjedništvo u Torrejonu angažira dežurni borbeni dvojac za provjeru identiteta i namjere zrakoplova. Taktička kontrola i navođenje borbenih aviona provodi se iz Središta za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koja je uz dežurni borbeni dvojac sastavni dio NATO integriranog sustava protuzračne I proturaketne obrane – NATINAMDS, dodaju na kraju iz MORH-a.