Kad je sredinom travnja SpaceX lansirao svoju raketu Super Heavy sa Starshipom, rezultati su bili miješani. S jedne strane, uspješno su lansirali raketu i ona je postigla određene ciljeve. No, na povratku je eksplodirala, što bi se moglo protumačiti kao neuspješna misija.
Međutim, u SpaceX-u na to ne gledaju tako. Za njih je to prvo konkretno lansiranje bila misija prikupljanja podataka i učenja na vlastitim greškama. A da je njih očito bilo, pokazala je i odluka američke Savezne uprave za zrakoplovstvo, koja im je nakon tog lasniranja, zabranila bilo kakva druga lansiranja te rakete dok se ne provede istraga i ne isprave nedostaci.
Čini se kako bismo novo lansiranje Starshipa mogli vidjeti već ovog ljeta. Tako barem tvrdi Elon Musk, koji je u razgovoru na Twitter Spaces, otkrio kako će SpaceX-u trebati još oko šest tjedana da dovrši implementaciju stotina promjena na svojoj raketi i samoj lansirnoj rampi. Nakon toga bit će spremni za drugi pokušaj. Naravno, pod uvjetom da Savezna uprava za zrakoplovstvo da zeleno svjetlo.
Musk je rekao kako SpaceX implemetira "preko tisuću promjena".
Mislim da je vjerojatnost da će sljedeći let uspjeti i doći do orbite, puno veća od prethodnog. Možda i oko 60 posto. Ovisi o tome koliko će uspješne biti faze odvajanja, rekao je u razgovoru s Ashlee Vance.
Podsjetimo, raketa Super Heavy opremljena je s 33 Raptor motora u prvom i šest Raptor motora u drugom stupnju. Originalno je zamišljeno da se motory ugase nakon što Starship izađe iz niže atmosfere. No, tijekom prvog lansiranja dio se motora ugasio ili su opće nije pokrenuo, pa nikad nije došlo do odvajanja prve faze.
Musk je pojasnio kako je sustav odvajanja modificiran, što je, kako je istaknuo "značajna promjena". Tako će se, kaže Musk, motori Starshipa upaliti prije no što se svi motori Super Heavy rakete ugase. To bi trebalo donijeti poboljšanje nosivosti od oko 10 posto, ali utječe na sam dizajn rakete.
Dodajemo produžetak motoru koji se sastoji od ventilacijskih otvora. Tako da se omogućuje gornjem strujanju motora da prođe kroz ventilacijski nastavak motora, a ne samo da se raznese. Dakle, ovo je najrizičnija stvar za sljedeći let, otkrio je Musk.
Dodao je kako su tijekom prvog lansiranja uočeni problemi s pregrijavanjem razdjelnika vrućih plinova u motorima, što može dovesti do rupa i curenja samog plina. Stoga su redizajnirali razdjelnik i koristit će sigurnije zatezanje vijaka kako bi smanjili mogućnost za curenje plina.
Još jednu promjenu doživjela je i sama lansirna rampa. Iako je rampa preživjela lansiranje, vrućina iz motora rakete ozbiljno je oštetila njene temelje. Stoga će, za sljedeće lansiranje, morati ojačati temelje i dodati oko 1000 kupičnih metara betona ojačanog čelikom.
Imamo neku vrstu čeličnog sendviča, koji se u osnovi sastoji od dvije debele čelične ploče koje su zavarene zajedno s kanalima koji prolaze kroz perforacije na vrhu. Zamislite to kao gigantsku naopako okrenutu glavu tuša. U osnovi će ispuhati vodu prema gore dok je raketa iznad "jastuka" kako bi smanjila ogromnu količinu topline koja dolazi iz motora, pojasnio je Musk.
Iako sve te izmjene dobro zvuče, dok Savezna uprava za zrakoplovstvo ne provjeri sve što su napravili i ne da zeleno svjetlo za novo lansiranje, Musk može samo čekati.
Otkrio je kako je SpaceX do sad u Starship program uložio više od dvije milijarde dolara, a taj bi se iznos do kraja godine mogao popeti i na tri milijarde.
Impresivan iznost za raketu koja se tek treba dokazati.