Ne možete koristiti aplikaciju "Stop COVID-19"? Raspitali smo se što napraviti

S obzirom na to da je najavljeno kako će se aplikacija i dalje dorađivati te unaprijeđivati, možemo očekivati i da će se ovi prvi problemi ubrzo ispraviti. Dok se to ne dogodi, evo što možete napraviti.

Martina Čizmić | 01.08.2020. / 08:46

Aplikacija Stop COVID-19 - 4 (Foto: Zimo)

 Hrvatska aplikacija za praćenje kontakata zaraženih koronavirusom, "Stop COVID-19" predstavljena je pred nekoliko dana. Neki su prokomentirali kako smo previše odugovlačili s njom, drugi smatraju kako je došla u pravo vrijeme, a treći pak ističu da brojne druge države (pa i one u našem susjedstvu) još uvijek nemaju takvu aplikaciju. U svakom slučaju, u manje od tjedan dana, aplikacija je preuzeta više od 10 tisuća puta, što i nije tako loša brojka. 

Tijekom prezentacije same aplikacije, sve je izgledalo veoma jednostavno. Preuzmete aplikaciju na svoj pametni telefon, registrirate se i nakon toga prepustite svom pametnom telefonu da radi svoj posao. No, već nakon nekoliko sati, počeli su se javljati prvi korisnici koji su naišli na probleme. 

Ministar zdravstva Vili Beroš Predstavljena aplikacija za praćenje kontakata osoba zaraženih koronavirusom. Beroš: "Dobrovoljna je i transparentna"

Naime, tijekom predstavljanja aplikacije nije bilo istaknuto da će aplikacija raditi samo na uređajima novije generacije. Odnosno, korisnici koji imaju starije uređaje nisu ili mogli uopće preuzeti aplikaciju ili ju pokrenuti. Upitali smo Ministarstvo zdravstva koji su točno sustavi podržani. 

Aplikacija se može koristiti s uređajima koji koriste operacijski sustav Android najmanje verzije 6.0 (godina izdavanja 2015.) i imaju ažurirane “Usluge za Google Play” i “Google Mobile Services” verzije najmanje 20.18.x. Također se može koristiti s uređajima iPhone najmanje model 6S (godina izlaska 2015.) koji koriste operacijski sustav iOS najmanje verzije 13.5, poručili su iz Ministarstva. 

A što je onda s onim korisnicima koji nemaju Android ili iPhone, već koriste Windows Phone ili Huawei? 

S obzirom da se funkcionalnost aplikacije oslanja na Google i Apple Exposure Notification (GAEN) API, odnosno koristi servise koji su za obavještavanje o izloženosti ugrađeni u operacijske sustave Android i iOS, za sada nema izravne podrške na uređajima Huawei. No, u tijeku je analiza sukladnosti te interoperabilnosti okvira Huawei Contact Shield s GAEN API-jem.

S obzirom da su globalno na tržištu mobilnih uređaja najzastupljeniji oni s operacijskim sustavima Android (~74%) te iOS (~25), a za te operacijske sustave je i izrađen zajednički Google i Apple Exposure Notification (GAEN) API koji aplikacija koristi, za sada nije planirana posebna verzija mobilne aplikacije za operacijski sustav Windows, poručuju iz Minsitarstva. 

Dakle, imate li noviji Android ili iPhone, ne bi trebalo biti problema. Unatoč tome, neki korisnici iako su preuzeli i instalirali aplikaciju nisu ju uspjeli pokrenuti. Problem je djelomice u proizvođačima njihovih uređaja koji nisu na vrijeme poslali ažuriranje operativnog sustava kojim se instalira GAEN API odnsono Google and Apple Exposure Notification, a koji je potreban za funkcioniranje aplikacije. To ne znači da ti korisnici neće moći uopće koristiti aplikaciju, već da će morati malo pričekati da potrebno ažuriranje stigne i na njihov uređaj. 

Alat za praćenje kontakata Alat za praćenje kontakata izloženih COVID-19 pojavio se na pametnim telefonima u Hrvatskoj: Što to znači za korisnike?

 

Za mnoge koji su aplikaciju instalirali najvažnije pitanje je - hoće li ih ona upozoriti i ako budu u kontaktu sa strancem koji je zaražen, odnosno funkcionira li i preko granice? 

Ako aplikaciju držite uključenom i u inozemstvu, ona će uredno razmjenjivati "ključeve" s drugom aplikacijom s kojom se nađe u epidemiološki relevantnom kontaktu (~15 minuta <2 metra), ako i ta druga aplikacija koristi Google and Apple Exposure Notification (GAEN) API. Takva su npr. njemačka i talijanska aplikacija, a i mnoge druge zemlje članice EU

 

Prekogranična interoperabilnost ovih aplikacija na području EU još nije uspostavljena jer Europska komisija tek radi na implementaciji tehničke točke - tzv. Federated Gateway, preko koje će nacionalni poslužitelji moći razmjenjivati "zaražene ključeve" i tako omogućiti obavještavanje o izloženosti zarazi i osobama koje su (bile) u inozemstvu, pojasnili su iz Ministarstva. 

U međuvremenu su iz Googlea objavili kako su poboljšali neke značajke svog GAEN API-ja, pa bi prekogranična operabilnost trebala uskoro postati moguća i izvan granica EU. 

 

S obzirom na to da je najavljeno kako će se aplikacija i dalje dorađivati te unaprijeđivati, možemo očekivati i da će se ovi prvi problemi ubrzo ispraviti. Sad je na građanima da aplikaciju instaliraju i počnu koristiti kako bi se stvorila mreža kontakata i tako ispunila osnovna zadaća aplikacije - upozoriti korisnika ako je bio nedavno u kontaktu s osobom koja je zaražena. 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti