Boja automobila zapravo ne bi trebala utjecati na to koliko će taj automobil često sudjelovati u nesrećama. No, unatoč tome, vjeruje se da su vozila jarkih boja vidljivija u uvjetima loše vidljivosti.
Kako bi procijenili koliko boja vozila utječe na njegovu sigurnost, tvrtka za podatke o automobilima carVertical provela je istraživanje i identificirala najsigurnije boje automobila u Hrvatskoj. U svom istraživanju koristili su statističke podatke iz izvješća o povijesti vozila koja su kupili korisnici tvrtke između kolovoza 2023. i kolovoza 2024. Istraživanje je provedeno u 15 zemalja. I rezultati su iznenadili.
Među svim automobilima provjerenim na carVerticalu u Hrvatskoj, kao najsigurniji su se pokazali bež modeli, od kojih je 37,9 posto pretrpjelo neki oblik oštećenja. Bež automobili mogu se smatrati sigurnijima jer njihova svijetla, neutralna boja lako upada u oči u različitim okruženjima, posebno u urbanim područjima. Osim toga, bež boja dobro reflektira sunčevu svjetlost, što čini vozilo vidljivijim tijekom dana.
Bijeli automobili su na drugom mjestu, a njih 44,1 posto ima zapise o oštećenjima. Bijela je popularan izbor u sunčanim regijama jer reflektira toplinu i pruža bolju vidljivost na cesti.
Narančasti automobili ušli su u top tri, s 45,5 posto oštećenih automobila. Narančasta vozila mogu biti sigurnija jer njihova jarka, živa boja prirodno privlači pažnju.
Vlasnici automobila često mijenjaju boju ili oblažu svoja vozila, pa je prije kupnje rabljenog vozila važno provjeriti odgovara li boja automobila onome što je navedeno u registracijskim dokumentima.
Mijenjanje boje automobila ili stavljanje vinilnih omota ne traje dugo. Međutim, pri kupnji takvog automobila kupci bi trebali obratiti pozornost na stanje karoserije jer se nedostaci ili hrđa mogu skrivati ispod omota, upozorava Matas Buzelis, automobilski stručnjak i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.
Godinama su najpopularnije boje automobila na tržištu bile crna, bijela i siva (srebrna). To je globalni trend, a popularnost ovih boja vjerojatno će i dalje rasti. Iako na ulicama postoje milijuni automobila u ovim bojama, oni nisu ti koji najčešće sudjeluju u prometnim nesrećama.
U Hrvatskoj su najviše oštećeni bili smeđi automobili – 62,4 posto svih smeđih automobila provjerenih na carVerticalu imalo je zapis o oštećenjima, slijede crni s 51,4 posto, te plavi s 50,5 posto. Smeđi automobili mogu se stopiti s okolnom prirodom, poput šumovitog terena ili zemljanih cesta, što ih čini manje vidljivima drugim vozačima. Crne automobile teže je vidjeti u uvjetima slabog osvjetljenja ili noću, što značajno smanjuje njihovu vidljivost. Plavi automobili mogu biti manje uočljivi u blizini vodenih površina ili po oblačnom vremenu, gdje se mogu stopiti s okolinom, što ih čini težim za uočavanje, iako to može biti subjektivno.
Izgled automobila može zavarati, stoga ne preporučujemo odabir modela isključivo na temelju izgleda. Važno je provjeriti povijest automobila, provesti probnu vožnju, provjeriti ga u ovlaštenom servisu, pa tek onda odlučiti hoćete li ga kupiti ili nastaviti s potragom, objašnjava Buzelis.