Neočekivani problem: Dobar dio muškaraca ne želi kupiti električni auto jer to narušava njihov macho imidž

Privrženost tradicionalnoj muževnosti nekih muškaraca sprječava usvajanje električnih vozila, što predstavlja neočekivani izazov u borbi protiv klimatskih promjena, pokazala je nova studija.

Branimir Vorša | 03.09.2023. / 11:02

Muškarac vježba u teretani
Muškarac vježba u teretani (Foto: Getty Images)

Nedavna studija pokazala je da se električna vozila (EV), koja se često smatraju budućnošću prijevoza, suočavaju s otporom kod nekih muškaraca koji ih povezuju s prijetnjom njihovoj muškosti.

Dr. Michael Parent, znanstvenik sa Sveučilišta Teksas u Austinu, otkriva da muškarci kojima je prioritet pridržavanje tradicionalnih ideala muškosti, imaju tendenciju negativno gledati na električne automobile. Ti pojedinci doživljavaju benzinska vozila visokih performansi kao simbol svoje muškosti, što predstavlja neočekivani izazov u borbi protiv klimatskih promjena.

Još jedan problem na hrpi povezanoj s klimatskim promjenama

Dr. Parent istaknuo je važnost rješavanja ovog problema. To ne bi bio glavni pokretač klimatskih promjena, ali je još jedna stvar koja se može spriječiti i koja pridodaje hrpi problema povezanih s klimom, smatra dr. Parent.

Sugerira i da je rješavanje ovog problema kroz obrazovanje, kako bi se dovele u pitanje tradicionalne norme rodnih uloga, zapravo ključno, budući da je povezano s raznim negativnim ponašanjima, uključujući seksizam, homofobiju i agresiju.

U istraživanju je dr. Parent ispitao koncept "muževne kontingencije" među 400 muškaraca u SAD-u. Muškost se odnosi na mjeru u kojoj pojedinac svoju vlastitu vrijednost izvlači iz prilagodbe kulturnim standardima muškosti, kao što su čvrstoća, status i anti-ženstvenost. Sudionici su zamoljeni da se slože ili ne slože s izjavama poput, Ne mogu poštovati sebe ako ne živim u skladu s onim što znači biti 'pravi muškarac'.

Veza između odluke o kupnji i osobnog identiteta

Studija je uspoređivala odgovore sudionika s njihovim navikama i stavovima pri kupnji automobila, fokusirajući se na njihove preferencije za vozila na plin/dizel, hibridna ili električna vozila. Iznenađujuće, gotovo 40 posto muškaraca ocijenilo je električna vozila kao najmanje privlačnu opciju, a mnogi od njih zastupali su tradicionalne poglede na muškost.

Rezultati studije ističu da na odluke potrošača o kupnji utječe način na koji ti izbori odražavaju osobni identitet. Dok su prethodna istraživanja sugerirala da bi se električna vozila mogla svidjeti muškarcima zbog njihovog brzog ubrzanja i tehnoloških inovacija, studija je otkrila da je prihvaćanje muškosti povezano sa smanjenom sklonošću električnim vozilima.

Riječ je o značajnim istraživačkim rezultatima u vrijeme kada brojni proizvođači automobila nastoje razviti inovativna električna vozila kao odgovor na povećanu zabrinutost za okoliš povezana s motorima na tradicionalna goriva.

Evolucijski korjeni

Psihologinja Louise Goddard-Crawley objašnjava da se ti rezultati mogu pratiti unatrag do ljudske evolucije i dugo uspostavljenih predodžbi o dominaciji.

Iz evolucijske perspektive, osobine povezane s muškošću, poput fizičke snage i dominacije, bile su korisne za preživljavanje i reprodukciju, pojašnjava Goddard-Crawley.

Tradicionalna vozila, sa svojim glasnim motorima i snažnim performansama, mogu simbolizirati te osobine, čineći ih privlačnijim pojedincima koji cijene tradicionalnu muškost. Nasuprot tome, električni automobili, sa svojim tihim radom i potencijalno percipiranim nedostatkom snage, mogu se smatrati odstupanjem od ovih evolucijskih ideala, što dovodi do otpora među onima koji se snažno identificiraju s tradicionalnim rodnim normama.

Ograničenja istraživanja

Unatoč rezultatima istraživanja, dr. Parent priznaje i ograničenja studije. Ističe da ne postoji izravna uzročna veza između maskuliniteta i stava prema električnim vozilima na temelju dostupnih podataka. Osim toga, preferencije automobila u studiji bile su temeljene na hipotetskim scenarijima, a ne na stvarnim odlukama o kupnji, što je dodalo malo nejasnoća u rezultate.

Ipak, to istraživanje, u svakom slučaju, baca svjetlo na vezu između kontingencije muževnosti i stavova prema električnim vozilima, pridonoseći razumijevanju načina na koji muškosti utječu na izbor potrošača.

Izvor: Daily Mail

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti