U prošlom desetljeću proizvođači automobila koristili su 'rupe' u testiranju kako bi u laboratorijskim uvjetima dokazali manju emisiju štetnih plinova. Na cesti ista su vozila ispuštala daleko više ugljičnog dioksida, upozorio je revizorski sud.
Testiranje je u međuvremenu izmijenjeno, zahvaljujući i skandalu s Volkswagenovim lažiranjem podataka o emisiji iz dizelaša iz 2015., i sada bolje odražava stvarne uvjete u vožnji. Od rujna 2017. novi su testovi postali obavezni.
To je učinkovito smanjilo, ali nije eliminiralo, jaz između emisija u laboratoriju i onih u stvarnoj vožnji. Stvarna emisija iz konvencionalnih automobila, koji još uvijek čine gotovo tri četvrtine novoregistriranih vozila, nije smanjena, zaključili su revizori.
Europska komisija sprema se preporučiti da se neto emisija do 2040. smanji za 90 posto u odnosu na razine iz 1990. kako bi EU do sredine stoljeća svela ispuštanje štetnih plinova neto na nulu, rekli su upućeni izvori.
Revizori pak upozoravaju na probleme.
Zelena revolucija EU-a bit će moguća samo ako se znatno smanji broj vozila koja zagađuju okoliš, a izazov je ogroman, rekao je član ECA-e koji je vodio reviziju Pietro Russo.
Emisija CO2 iz automobbila neće biti stvarno i opipljivo smanjena sve dok prevladavaju motori s unutarnjim izgaranjem, ali je elektrifikacija voznog parka EU-a istodobno krupni pothvat, rekao je Russo.
Problematična masa
EU je u proteklih 30 godina uspio smanjiti emisiju stakleničkih plinova na mnogim područjima, ali ispuštanje CO2 u sektoru transporta i dalje raste. U 2021. godini činio je 23 posto ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU-u, a više od polovine tog udjela otpadalo je na osobne automobile.
U proteklih 10 godina emisija iz dizelaša nije se značajnije promijenila, a u segmentu benzinaca smanjena je za 4,6 posto, priopćila je ECA, dodavši da je pozitivan utjecaj učinkovitijih motora poništila njihova veća snaga, ali i veća masa vozila, povezana s popularizacijom sportskih terenaca.
Stvarne emisije hibridnih automobila također su puno veće od onih zabilježenih u laboratoriju, upozorila je ECA, prognozirajući prilagodbe tek od 2025.
Do tada će se plug-in hibridi i dalje tretirati kao vozila s niskim emisijama, u korist proizvođača automobila, rekli su europski revizori.
Udio električnih vozila u prodaji skočio je s jedan na sedam posto u razdoblju od 2018. do 2022. Samo su električna vozila, po revizorima, pomogla smanjiti prosječnu stvarnu emisiju CO2.
ECA istodobno upozorava na prepreke bržem prihvaćanju električnih vozila, izdvojivši manjak sirovina za baterije i cijenu novog vozila, dodavši da bi to moglo potaknuti građane da zadrže stara vozila koja zagađuju okoliš.