Električna vozila zauzimaju sve veći udio na tržištu automobila te će taj udio s vremenom sve više rasti, sve dok jednom u potpunosti ne zamijene benzince i dizelaše. Kada će to biti, teško je reći, no na nekim tržištima, uključujući i europsko, to možemo očekivati sredinom sljedećeg desetljeća, ponajprije zbog regulative prema kojoj se vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem više neće moći prodavati.
Osim u elektrifikaciju automobila, kompanije sve više ulažu i u elektrifikaciju zrakoplovstva, no jasno je kako će proći dosta vremena dok se ne počne govoriti o potencijalnoj zamjeni klasičnih putničkih zrakoplova s električnim. Trenutačno se razvijaju samo mali zrakoplovi, prilično ograničenog dometa.
U jednoj nizozemskoj kompaniji vjeruju kako je moguće napraviti električni zrakoplov koji će imati puno veći domet te će moći prevoziti puno veći broj putnika u odnosu na neka dosadašnja uvjerenja prema kojima su e-zrakoplovi ograničeni na domet od maksimalno 320 km, uz prijevoz ne više od 20 putnika.
Startup Elysian svoje je ideje predstavio na sajmu SciTech 2024 na kojem je najavio zrakoplov E9X, koji bi, prema njihovim istraživanjima i planovima, mogao prevoziti čak 90 putnika uz doseg od 800 km. Pri dizajnu toga zrakoplova Elysian koristi konfiguraciju niskog krila, kao i poseban način opterećenja zrakoplova i veliki raspon krila sa sklopivim vrhovima, uz bateriju velike gustoće energije.
Također, baterije su smještene u posebnim kutijama u krilima, što omogućuje "nižu strukturnu težinu krila", a električni zrakoplov trebao bi imati ukupno osam propelera. Težina samih baterija iznosi čak 35 tona, što je manje od polovice ukupne težine zrakoplova koja bi trebala iznositi 76 tona. Također, u stražnjem dijelu trupa nalazit će se i poseban turbogenerator koji bi se koristio samo u nekim hitnim slučajevima. On produžuje vrijeme leta za 45 minuta, no taj domet nije uračunat u ukupni domet od 800 kilometara jer je riječ samo o rješenju za hitne slučajeve kada elektromotori možda neće moći izdržati cijeli let.
Da bi takav zrakoplov od ideje postao stvarnost, potrebno je, prema Danielu Rosenu Jacobsenu iz Elysiana, čak 8 do 10 milijardi dolara, a kompanija je dosad prikupila - 10 milijuna. Dakle, jasno je kako je pred kompanijom dug put te oni vjeruju da E9X mogao početi s prijevozom putnika do 2033. godine. Dotad je ostalo još dosta vremena i, s obzirom na to da se u elektrifikaciju ulaže mnogo novca, jasno je da možemo očekivati veliki napredak s električnim motorima i baterijskom tehnologijom, no unatoč tome njihova najava iz današnje perspektive ipak izgleda prilično optimistična, odnosno preoptimistična.
Izvor: Venture Beat