Od "ravne" Slavonije do vrha Mont Blanca: Njezin životni put pomogao joj je da probudi poduzetnicu u sebi

Godinama su ljudi skupljali iskustva iz poljoprivrede kako bi pronašli optimalne rokove sjetve, žetve i svih ostalih mjera. Međutim, danas stara pravila više ne vrijede, a novih jednostavno – nema, ističe Maja Lazić.

Martina Čizmić | 21.11.2022. / 08:58

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Iako je od malih nogu bila "u polju", Maja Lazić svoju karijeru započela je daleko od njega. Točnije, kao asistentica na fakultetu. Život ju je potom iz rodne Slavonije odveo u Makedoniju gdje se zaljubila u planinarenje i krenula na ozbiljnije ekspedicije, među kojima je bio i uspon na Mont Blanc. 

No, srce ju je i dalje vuklo u Slavoniju. Vratila se i uključila u obiteljski posao, a potom i preuzela obrt kad je njen otac odlučio otići u mirovinu. Kako je izgledao njen put u poduzetništvo i razvoj zdravog namaza Organica Vita, otkrila je u razgovoru za Zimo.hr.

Kako je započeo vaš poduzetnički put? Tijekom studija vjerojatno niste razmišljali o tome da ćete se baviti poljoprivredom i proizvodnjom organskih namirnica?

Moj poduzetnički put je započeo po povratku iz inozemstva u Slatinu. I iz inozemstva sam za naš obrt radila stvari vezano za dizajn ambalaže, izradu weba brošura i slično, ali pravi poduzetnički put započinje kada sam sam se vratila. Bilo je nekako prirodno da nastavim raditi u obiteljskom obrtu. Tijekom studiranja (a ni poslije) nisam razmišljala da će bavljenje poljoprivredom biti neki moj put, ali jednostavno su se tako posložile kockice. Kako biti poduzetnik zahtijeva puno različitih znanja, danas mi se čini da su iskustva s prethodnih poslova savršeno uklopila i često mi koriste.

Organica Vita je nešto drugačiji slatki namaz od onih na koje smo naviknuli. Kako je nastao? I koliko je dugo trebalo da "usavršite" recepturu?

Slatki namaz od lješnjaka s konopljom nastao je slučajno. Radili smo namaz od oljuštene konoplje i nakon toga namaz od lješnjaka na istom stroju te smo na početku dobili jedan miks za koji smo utvrdili da je jako dobra kombinacija. Finalna receptura nastala je nekih godinu dana kasnije. Izrada recepture zahtijeva puno vremena i testiranja i uz druge poslove jednostavno nismo to stizali. Kada smo se konačno uhvatili izrade recepture, napravili smo sigurno 40-ak verzija. Pri izradi recepture nije samo važan trenutni okus već je potrebno pratiti i kako se proizvod ponaša kada stoji. Isto tako, morali smo razmišljati i o tehničkim stvarima npr. o gustoći namaza jer pregust namaz ne možemo puniti na punilicu.

Koliko se vaš proizvodni proces promijenio od samih početaka do sad? Što su vam bili problemi s kojima ste se susreli na početku i kako ste ih riješili? Radite li sve ručno ili ste ipak angažirali neko tehnološko rješenje?

Od početka izrade slatkog namaza proizvodni proces se nije značajno promijenio. Prvo izrađujemo namaz od lješnjaka i konoplje što se radi strojno, na mlinu za namaze. Miješanje samih sastojaka se vrši ručno, a namaz se puni na punilici. Trenutno radimo i na tehnološkom rješenju za miješanje same smjese, jer to ima svoje specifičnosti.

Na što morate posebno obratiti pozornost? Imate li neku "tajnu" recepturu ili tehniku koja vaš namaz čini drugačijim od drugih?

Vjerujem da svaki proizvod ima neku svoju „tehniku” pa tako i naš slatki namaz. Iako namaz nema puno sastojaka ima poseban redoslijed kako se što miješa i ukoliko samo malo promijenite postupak, proizvod će imati drugačiju teksturu i gustoću. To je također bio dio usavršavanja recepture, dok smo došli do optimalnog načina pripreme.

Koristite li samo lješnjake i konoplju iz vlastitog uzgoja ili otkupljujete i od drugih uzgajivača?

Lješnjake nemamo iz svog uzgoja tako da ih nabavljamo od lokalnih proizvođača. Konoplju imamo u vlastitom uzgoju, ali po potrebi ju otkupljujemo i od drugih, ukoliko nemamo dovoljno vlastite sirovine. Poljoprivreda je vrlo nepredvidiva i gotovo svake godine dio nekog uroda propadne pa moramo imati alternativu.

Baviti se poljoprivredom nije lak posao i dolazi s posebnim nizom izazova. Koliko vremenski uvjeti (ili ne uvjeti) utječu na proizvodnju i kako se nosite s njima?

Poljoprivreda je izrazito težak i rizičan posao, najviše jer u potpunosti ovisi o vremenskim uvjetima. Klimatske promjene su zaista evidentne i u samo zadnji 5 godina smo svjedočili velikim elementarnim nepogodama. Godinama su ljudi skupljali iskustva iz poljoprivrede kako bi pronašli optimalne rokove sjetve, žetve i svih ostalih mjera. Međutim, danas stara pravila više ne vrijede, a novih jednostavno – nema. Pratimo stalno uvjete na njivi i pokušavamo se prilagoditi uvjetima najbolje što možemo, ali situacija je zaista teška i nepredvidiva.

Imate li kakve povratne informacije o svom proizvodu? Što se ljudima najviše sviđa?

Ljude prvo privuče što je riječ o čokoladnom namazu koji uz to ima kvalitetan sastav, međutim okus i kvaliteta su ono zbog čega će ponovno kupiti proizvod. Mislim da se ljudi najviše oduševe što proizvod koji ima odličan sastav je ujedno i ukusan. A konkretno u okusu, ljudima se najviše sviđa intenzivan okus lješnjaka za koji su inače navikli da ga u namazima ima u malom postotku. Osim toga, sve više ljudi vodi brigu o kvaliteti namirnica koji unosi, a naš je namaz bogat vitaminom E, manganom, bakrom, magnezijem, fosforom, željezom te jednostruko nezasićenim masnim kiselinama.

Kakvi su vam planovi za dalje? Hoćemo li vidjeti još kakve proizvode pod vašim brendom? Planirate li možda kakvu zanimljivu suradnju?

Osim slatkog namaza, pod naših brendom je nekih 20-ak proizvoda koje ćemo sve nastaviti proizvoditi. Također nam je u planu još jedan novi namaz, nadamo se da ćemo sada brže napredovati s razradom recepture :). Imamo i neke nove zanimljive kulture u poljoprivrednom uzgoju tako da će zanimljivih suradnji svakako biti u raznim sferama!

Što za vas znači sudjelovanje u projektu "Startaj Hrvatska"?

Projekt „Startaj Hrvatska” nam je zaista neprocjenjivo iskustvo. Jako smo puno naučili u raznim područjima. Prije svega smo stekli iskustvo što znači raditi proizvod za jedan veliki trgovački lanac i udovoljiti tim uvjetima. Time smo poboljšali i naš cijeli proizvodni pogon i unaprijedili i neke druge proizvode ali i popravili okus namaza kojem smo u sklopu projekta dali i novo ruho. Također smo stekli i znanja iz područja marketinga i trenutno intenzivno radimo na promociji našeg proizvoda.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti