Samo oko tri mjeseca dijelila su Apple od bankrota 1997. godine, no Steve Jobs nije dopustio propast kompanije koju je osnovao te je tada započeo, kako ga je nazvao tehnološki analitičar Tim Bajarin, jedan od najnevjerojatnijih korporativnih preokreta u poslovnoj povijest. Kompanija koja je bila na rubu bankrota, danas je ne samo najvrjednija kompanija na svijetu, već su ovog tjedna probili granicu tržišne vrijednost od bilijun dolara.
Put od gotovo sigurne propasti do globalne dominacije, naravno, nije bio jednostavan niti lagan te su ga pratile brojne kontroverze, problemi i smrt osnivača kompanije, no zahvaljujući upravo Jobsovoj viziji i genijalnosti, tehnološkim inovacijama i nevjerojatno uspješnim proizvodima predstavljenim u pravo vrijeme, Apple je ranije ovog tjedna ostvario povijesni rezultat.
Ovih turbulentnih i uspješnih 20 godina Apple obilježile su dvije osobe i dva proizvoda koji nose najveće zasluge za uspon kompanije. To su, naravno, Steve Jobs i Tim Cook te iPod i iPhone.
Jobs i Cook – potpuno različiti genijalci
O Steveu Jobsu znamo gotovo sve – o načinu na koji je osnovao i vodio kompaniju i na koji je protjeran iz nje pa do spektakularnog povratka koji je označio i novo razdoblje Applea koje je kulminiralo ovog tjedna. Njegova vizija i strast, nevjerojatna pedantnost i briga o detaljima bili su glavni pokretači svih Appleovih uspjeha.
Kada je preminuo 2011. godine, mnogi su smatrali kako Apple ne može nastaviti istim tempom bez Josbsove strasti i željezne ruke s kojom je vodio kompaniju, no nakon što ga je zamijenio Tim Cook, nije došlo do nekih radikalnih promjena, već je novi šef kompanije samo nastavio upravljati kompanijom po sigurnoj stazi koju je za njega pripremio Jobs.
Cook i Jobs potpuno su različite osobe – dok je Steve bio strastven, glasan i često neugodan prema zaposlenicima i kolegama, Cook je staložen i miran te se nije uplašio situacije u kojoj se našao i za koju su neki smatrali da joj nije dorastao.
I prije nego je preuzeo kormilo kompanije, o Cooku se pričalo kao o čovjeku iz sjene koji je iznimno važan za Apple i uspjeh i zaradu kompanije. Naime, on je uspješno vodio sofisticirani lanac nabave Appleovih proizvoda zahvaljujući kojem su uspjeli smanjiti troškove usprkos velikoj količini uređaja koje su prodavali i za koje je bila potrebna velika logistika.
Promjena je počela s iPodom
Prvi proizvod koji je označio početak jednog novog Applea bio je iPod – iako su i prije njegovog predstavljanja na tržištu postojali brojni prijenosni glazbeni playeri, Jobsov iPod označio je pravu malu revoluciju. Odličan dizajn i korisničko sučelje, kao i pokretanje iTunesa putem kojeg su korisnici mogli kupovati digitalne pjesme označili su revoluciju za glazbeno tržište i sam Apple.
Jobs prikazuje iPod (Foto: AFP) (Foto: Afp)
Važnost iPoda je i u tome što je ovaj gadget pokazao da Apple više nije samo računalna kompanija te su tijekom godina prodali više od 400 milijuna ovih glazbenih playera.
Fascinantne brojke
Dok je iPod bio prvi korak prema uspjehu, najvažniji proizvod koji je promijenio povijest Applea, a uvelike utjecao i na naše živote bio je, naravno, iPhone. Kao i u slučaju iPoda i prije nego je Jobs 2007. godine održao legendaran govor u o revolucionarnom proizvodu koji će sve promijeniti, na tržištu su postojali pametni telefon, no tek kada je Apple bacio rukavicu u lice konkurenciji, trgnule su se i druge kompanije.
Koliko je iPhone popularan najbolje nam govore ove brojke – od početka prodaje prvog modela do danas prodano je više od 1,4 milijardi komada ovog telefona što su uistinu fascinantne brojke, a koliko je ovaj telefon značio i i dalje znači za Cookovu kompaniju najbolje govore upravo podaci o tržišnoj vrijednosti Applea.
Dakle, kada je Steve Jobs najavio iPhone, tržišna vrijednost kompanije iznosila je 73,4 milijarde dolara, da bi ovog tjedna ta vrijednost premašila bilijun dolara!
Na putu prema drugom bilijunu
iPhone će i sljedećih godina biti najveći generator prihoda za Apple, no Tim Cook i ekipa već razmišljaju o budućnosti u kojoj vjerojatno više nećemo koristiti telefone. Nove tehnologije poput proširene stvarnosti u kojima se miješaju stvarni i virtualni svjetovi i virtualne stvarnosti mogle bi donijeti revoluciju sličnu onoj koju je iPhone pokrenuo prije više od deset godina.
Također, Apple testira i autonomnu tehnologiju za automobile tako da, kada jednom vozila bez vozača postanu uobičajena slika na prometnicama, Cook i ekipa žele ugrabiti dio i tog velikog kolača koji će u budućnosti vrijediti milijarde dolara. Spominju se i planovi o video servisu i snimanju vlastitog sadržaja p uzoru na Netflix (neki su analitičari čak najavljivali potencijalnu Appleovu kupovinu Netflixa), a za očekivati je i kako će sve više ljudi s vremenom kupovati njihove nosive i IoT uređaje.