Kad je krajem lipnja 2017. godine Europska komisija odredila kaznu Googleu od vrtoglavih 2,4 milijarde eura, svi su ostali u šoku. Google jer se nisu nadali nikakvoj kazni, ostatak javnost jer nisu očekivali rekordnu kaznu izrečenu jednoj tvrtki.
I dok su oči medija bile uprte u Google i njihovu reakciju, jedan bračni par u Velikoj Britaniji mogao je započeti slavlje. Naime, oni su pokrenuli cijelu lavinu koja je rezultirala takvom astronomskom kaznom.
Adam i Shivaun Raff na prvi se pogled ni po čemu ne razlikuju od tisuća bračnih parova diljem svijeta. No odluka o kažnjavanju Googlea zapravo je bila kruna njihove 11 godina duge borbe za pravdu.
Jeste li ikad čuli za Foundem?
Supružnici Raff prije 11 godina pokrenuli su internetsku stranicu za uspoređivanje cijena Foundem. Strenica je tada bila među rijetkima na kojima ste na jednom mjestu mogli pronaći cijene iz različitih internetskih i fizičkih trgovina, a koje ste mogli pretraživati i uspoređivati te tražiti rezultate u blizini svog mjesta stanovanja.
Veoma brzo Foundem se probio među pet najposjećenijih stranica u Velikoj Britaniji. I tu počinje agonija koja je nakon osam godina pravne bitke napokon okončana. Recimo. Jer Google se žalio na odluku i visinu kazne.
No za Adama i Shivaun put do pobjede bio je sve samo ne lagan i jednostavan. Već nekoliko dana nakon lansiranja Foundema promjena u Googleovu algoritmu, namijenjena lošijem rangiranju internetskih stranica koje nemaju originalan sadržaj, srušila je Foundemov rejting. Raffovi su razumjeli zašto Google to radi, ali i znali da se takav algoritam ne bi trebao odnositi na njihovu internetsku stranicu.
Započela je borba, zvanje i pisanje Googleu, ne bi li s nekim mogli razgovarati o problemu i biti priznati kao iznimka. No, koliko god se tijekom sljedeće dvije godine trudili, Google je ostao gluh na njihove molbe.
Kad veliki ignoriraju male
Za Raffove je upravo činjenica da su naišli na nerazumijevanje i ignoriranje Googleova najveća greška. Bez obzira na to koliko je takav algoritam opravdan, netko je u Googleu trebao biti zadužen za rješavanje problema onih koji su bili krivo označeni i rangirani.
No nisu odustajali od svog nauma. Pritisnuli su Google na sve moguće načine i 2009. godine uspjeli natjerati Google da ih više ne kažnjava lošim rangiranjem u tražilici.
Odmah smo vidjeli povećanje prometa s Googlea, i to za gotovo 10 tisuća posto, pričaju Raffovi za Wired.
Nekako u to doba Google je krenuo s aktivnim promoviranjem svog servisa "Google Product Search". Naravno, na štetu svih ostalih. Tako se prilikom pretraživanja na Googleovoj tražilici na samo vrhu, gdje bi trebali biti relevantni rezultati, uvijek prikazivao Google Product Search. Istovremeno, svi ostali servisi koji su pružali slične ili iste usluge, bili su zakopavani u Googleovim rezultatima. Nerijetko ste morali otići na petu ili šestu stranicu rezultata da biste pronašli prvog Googleova konkurenta.
Teška borba i podmetanja
Iako su bili svjesni toga protiv koga se bore, Raffovi nisu željeli odustati. Podnijeli su žalbu Komisiji za tržišno natjecanje, koja se zainteresirala za njihov slučaj. Kad su napokon kompletirali svoju tužbu 2010. godine, povjerenik za tržišno natjecanje u Europskoj komisiji bio je Španjolac Joaquin Almunia.
Za razliku od Raffovih koji su željeli dobiti konačno rješenje koje bi bilo pravedno, Almunia je želio brzo rješenje, što se na kraju pokazalo kao velika greška.
Nagodba koju je Google ponudio, a kojom bi se ponovno uspostavila zdrava konkurencija na tražilici zapravo je bio dobro osmišljen plan koji je, naravno, ponovno išao u Googleovu korist. Prema njihovu planu, tvrtke bi koristile sustav aukcija odnosno natjecanja - tko bi platio više, bio bi i više rangiran među rezultatima pretraživanja.
No Raffovi su shvatili kako bi takav način aukcije najviše pogodovao velikim tvrtkama i, u konačnici, Googleu. U prigovoru su im se pridružile i velike tvrtke poput Expedie, TripAdvisora i Microsofta, što je odgodilo prihvaćanje takve nagodbe. 2014. godine Almunia je, boraveći u Davosu, s tadašnjim šefom Googlea Ericom Schmidtom dogovorio rješenje koje samo na prvi pogled izgleda dobro. Google će uz svoj rezultate prikazivati i tri glavna konkurenta. Koja tri, odlučit će se, ponovno, aukcijom.
Almunia je pobjedonosno najavio kraj spora i činilo se kako je Google na kraju ipak pobijedio.
Raffovi uzvraćaju udarac
Tvrtke koje su se u tom trenutku nalazile na suprotnoj strani, zajedno s Raffovima, nisu imale priliku žaliti se. Mogle su samo prihvatiti situaciju kakva jest i početi planirati kako izvući najbolje iz nje.
Raffovima se takav rasplet događaja nije sviđao. Bilo im je jasno da Almunia i cijela Europska komisija ne razumiju zapravo o čemu se radi te su krenuli u kampanju kojom bi im objasnili kako ih je takvom nagodbom Google zapravo prevario.
Kampanja koju su tad pokrenuli bila je dovoljno glasna i dugotrajna da dočeka odlazak Almunije i dolazak nove povjerenice za tržišno natjecanje Margrethe Vestager. Za razliku od Almunije, Vestager je razumijela o čemu Raffovi govore i stala na njihovu stranu.
Sastanak koji je održan početkom 2015. godine postavio je temelje za donošenje rekordne kazne s početka.
Raffovi nisu gotovi
Iako je odluka donesena, a Google se ima pravo žaliti na nju, za Raffove cijeli slučaj nije ni približno gotov.
I dalje ih muči činjenica da Google rangira rezultate pretraživanja ne po njihovoj relevantnosti već po tome koliko je netko sposoban platiti da njegov rezultat bude više rangiran.
Upravo je ideja da rezultati pretraživanja budu neutralni, odnosno postavljeni prema relevantnosti, a ne plaćenosti, ono za što se Raffovi i dalje zalažu.
I kažu kako od toga neće odustati. Pogotovo sad kad znaju da se može pobijediti i velike i moćne. Samo treba biti uporan.
Izvor: Wired