U srcu rata na ukrajinskoj bojišnici, u Avdiivki, primjetno iscrpljeni narednik Jegor Firsov, zamjenik zapovjednika postrojbe udarnih bespilotnih letjelica ukrajinske vojske, šalje glasovnu poruku POLITICO-u. Avdiivka je pod nemilosrdnim napadom ruskih snaga više od dva tjedna, a cilj ruskog agresora jest okružiti ukrajinske snage.
Situacija je vrlo teška. Borimo se za uzvisine oko grada. Ako neprijatelj kontrolira te uzvisine, onda će sva logistika i ceste koje vode do grada biti pod njihovom kontrolom. To će opskrbu naših snaga učini puno težom, riječi su kojima Firsov opisuje trenutnu situaciju.
Par stotina dolara pokazalo se moćnijim od nekoliko milijuna dolara
Suočeni s protivnikom koji se može pohvaliti nadmoćnim brojem u ljudstvu i oklopom, ukrajinski branitelji koriste male bespilotne letjelice kako bi se držali svojih pozicija. Ti sićušni dronovi, kojima upravljaju operateri poput Firsova, koštaju samo nekoliko stotina dolara, ali mogu isporučiti eksplozivno punjenje koje može uništiti ruski tenk vrijedan više od 2 milijuna dolara.
Ti takozvani FPV (pogled iz prvog lica) dronovi opremljeni su ugrađenom kamerom, što omogućuje vještim operaterima poput Firsova da precizno gađaju svoje ciljeve. Nekad viđeni kao potencijalni blagdanski darovi za tinejdžere, ti okretni dronovi sada su ključno oružje u oblikovanju ishoda na ukrajinskom bojnom polju. Njihova uporaba daje onima koji su ih prvi usvojili izrazitu prednost u odnosu na tradicionalne metode ratovanja.
Teško je nositi se s emocijom kada pilot drona udari u tenk. Cijela grupa i cijeli vod sretni su poput beba. Pješačke jedinice vesele se u blizini. Svi vrište i grle se. Iako ne poznaju tipa koji im je podario ovu sreću, opis je emocionalnog učinka uspješnog napada dronom na ruski tenk, kojeg je u jednom od statusa na Facebooku obznanio Firsov.
"Nemoguće ih je srušiti"
Tipični FPV dron teži do jednog kilograma, ima četiri mala motora, bateriju, okvir i kameru bežično povezanu s naočalama koje nosi daljinski operater. Mogu nositi do 2,5 kilograma eksploziva i doseći brzine do 150 kilometara na sat.
Ta bespilotna letjelica košta do 400 dolara i može se proizvesti bilo gdje. Napravili smo svoju pomoću mikročipova uvezenih iz Kine i detalja koje smo kupili na AliExpressu. Sami smo napravili karbonski okvir. I, da, baterije su iz Tesle. Jedan automobil ima otprilike 1100 baterija koje se mogu koristiti za napajanje tih malih letjelica, objašnjava Pavlo Tsijbenko vršitelj dužnosti ravnatelja vojne akademije Dronarium u blizini Kijeva.
Te FPV bespilotne letjelice predstavljaju izazov tradicionalnim obrambenim mehanizmima. Gotovo je nemoguće srušiti ih. Samo mreža može pomoći. I predviđam da ćemo uskoro morati postaviti takve mreže iznad naših gradova, ili na vladinim zgradama, kao i diljem Europe, smatra Tsijbenko.
Ukrajinci tvrde da su Rusi uvježbali Hamas za korištenje dronova protiv Izraela
Trend stavljanja komercijalnih bespilotnih letjelica u naoružanje započeo je u uspješnoj kampanji Azerbajdžana za povrat regije Nagorno-Karabah od armenskih separatista. Od tada se njihova uporaba brzo proširila u tekućem rusko-ukrajinskom sukobu. Primjetno je da su Hamasovi militanti nedavno upotrijebili bespilotne letjelice kako bi onesposobili obranu izraelske granice tijekom iznenadnog napada.
Ukrajinski stručnjaci za bespilotne letjelice i obavještajni dužnosnici vjeruju da su ruski stručnjaci možda obučavali Hamas za ratovanje bespilotnim letjelicama, iako Moskva to niječe. Samo mi i Rusi znamo kako to učiniti, a mi ih definitivno nismo tome naučili, ističe Andrij Černiak, predstavnik ukrajinske vojne obavještajne uprave.
"Pandorina kutija je otvorena"
Voditelj vojne akademije Dronarium, Ruslan Beljaiev, naglašava široko rasprostranjeni potencijal FPV dronova za terorističke činove. Nitko nije imun na takve napade. U teoriji, stručnjak s mojom razinom stručnosti mogao bi planirati i izvesti operaciju eliminiacije najviših dužnosnika bilo koje europske države... Pandorina kutija je otvorena, poručuje Beljaiev.
Dok su neke NATO vojske oklijevale koristiti komercijalne bespilotne letjelice, nekoliko je zapadnih demokracija nastojalo učiti iz ukrajinskog iskustva s ratovanjem bespilotnim letjelicama. Specijalne snage i protuterorističke jedinice iz susjednih zemalja NATO-a navodno su prošle obuku od ukrajinskih operatera dronovima.
Fokus ove obuke je na suprotstavljanju malim bespilotnim letjelicama kamikazama i komercijalnim bespilotnim letjelicama koje se koriste za izviđanje, korekciju topničke vatre i prijenos video signala. Osnovna obuka pilota drona traje pet dana, dok je za upravljanje kamikaza dronovima potrebno više od 20 dana obuke.
Vrlo učinkoviti na bojnom polju
Ukrajinski pomak prema korišteenju FPV dronova u bliskoj borbi, za razliku od konvencionalnih vojnih dronova, potaknut je njihovom učinkovitošću na bojnom polju. Ukrajinski ministar obrane Rustam Umerov ima za cilj pojednostaviti odobrenja za nove modele FPV bespilotnih letjelica za raspoređivanje, naglašavajući njihovu ulogu u zaštiti zemlje.
Svaki pilot FPV drona surađuje s jedinicama za zračno izviđanje koje koriste druge dronove za promatranje njihove misije. FPV gubi svoj video signal blizu mete. Dakle, druga bespilotna letjelica pomaže pilotu i pratećim jedinicama da shvate da je meta doista pogođena, pojašnjava Tsijbenko.
Složen proces
S druge strane, Firsov potvrđuje složenost procesa u objavi na Facebooku. Sve izgleda tako jednostavno, stavite naočale — i 'Bam!' uništio si tenk. U stvarnosti, zračni izviđači troše sate tražeći mete. Dekriptor gleda video i pronalazi ciljeve koje je neprijatelj pažljivo sakrio. Navigator koji je u blizini pomaže pilotu da leti duž rute. Inženjer pričvršćuje eksploziv, osoba koja stavlja standardno streljivo za dronove i mnogi, mnogi drugi, piše u navedenoj objavi Firsov.
Većina FPV dronova su kamikaze, a njihova učinkovitost mijenja dinamiku ratovanja. Rusija, isprva iza Ukrajine u ratovanju dronovima, naučila je i prilagodila se. Sada imaju "bezbroj" FPV dronova koji se koriste za ciljanje pojedinačnih vojnika i istražuju taktiku rojeva.
Ništa bez lako dostupnih kineskih komponenti
Jedan značajan izazov je ovisnost o kineskim komponentama za ove bespilotne letjelice, budući da je Kina vodeći proizvođač komercijalnih bespilotnih letjelica. Ranije ove godine, kinesko Ministarstvo trgovine uvelo je ograničenja izvoza dronova u Ukrajinu i Rusiju zbog zabrinutosti oko njihove vojne upotrebe.
Međutim, nabava komponenti i dronova iz trećih zemalja i dalje je moguća. Pojavila se zabrinutost zbog mogućeg dijeljenja osjetljivih vojnih podataka između Kine i Rusije, s obzirom na njihovu blisku vezu.
Zavaravanje proizvođača dronova
Tsijbenko sugerira da su operateri ukrajinskih dronova pronašli načine za ublažavanje tih zabrinutosti. Svaka brava ima svoj ključ. Doista, komercijalni dronovi koje kupujemo u trgovinama sinkroniziraju svoje podatke s poslužiteljem. Ali naučili smo kako stvoriti korisničke prijave koje su potpuno anonimizirane. Čak bi i dron mogao pomisliti da leti negdje u Kanadi, a ne u Donbasu, pojasnio je.
Na kraju dodaje da su vremenska ograničenja dovela do toga da se Ukrajina oslanja na lako dostupnu tehnologiju, naglašavajući potrebu zaštite nacije usred sukoba koji je u tijeku.
Izvor: Politico