Google i francuska novinska agencija Agence France-Presse (AFP) u srijedu su priopćili da su potpisali "pionirski" petogodišnji ugovor prema kojem će internetski div plaćati AFP-u za vijesti u Europi, no nisu naveli vrijednost ugovora sklopljenog prema novom francuskom zakonu.
Dogovor je uslijedio nakon 18 mjeseci pregovora o primjeni Europske direktive iz 2019. o takozvanim srodnim pravima, koja su u središtu višestrukih sporova na globalnoj razini između web divova i medija oko plaćanja za korištenje internetskih vijesti i ostali sadržaja.
Ovaj sporazum pokriva cijelu Europu, na svim jezicima koje koristi AFP, uključujući zemlje koje nisu pod Europskom direktivom , rekao je AFP-ov direktor Fabrice Fries koji je ugovor opisao kao "pionirski" i "kulminaciju duge borbe".
AFP proizvodi i distribuira multimedijske sadržaje svojim klijentima na šest jezika diljem svijeta.
Nakon što je isprva oklijevao platiti francuskim novinama korištenje njihova sadržaja, Google je konačno potpisao trogodišnji okvirni sporazum s nekim nacionalnim tiskovinama početkom 2021., ali ga je tijelo za zaštitu tržišnog natjecanja sredinom srpnja kaznilo s 500 milijuna eura jer "nije pregovarao u dobroj vjeri".
Google se žalio i nastavio pregovore kako bi postigao novi sporazum.
AFP se borio kako bi novinske agencije potpuno iskoristile sporazume o srodnim pravima. Fries je dodao da će dogovor pridonijeti proizvodnji kvalitetnih informacija i razvoju inovacija unutar agencije.
Ovaj sporazum s Agence France-Presse pokazuje našu spremnost da pronađemo zajednički jezik s izdavačima i novinskim agencijama u Francuskoj na temu autorskih i srodnih prava, rekao je Sebastien Missoffe, generalni direktor Googlea u Francuskoj.
Prema sporazumu, AFP će također ponuditi obuku za fact cheching, provjeru činjenica na nekoliko kontinenata čiji će se detalji uskoro objaviti, navode tvrtke u priopćenju.
Svjetski tehnološki divovi, većinom američki, u nizu su sporova s Bruxellesom i članicama EU-a oko poreza, zloupotrebe tržišne moći, prava privatnosti te zarađivanja od novinskih sadržaja bez podjele prihoda.
U Australiji je također donesen novi zakon koji tehnološke kompanije obvezuje da medijima plate korištenje njihovih sadržaja.