Nakon više od dvije godine kojima su gotovo u svim aspektima naših života dominirali pandemija, odnosno sve što je vezano uz nju te rat u Ukrajini i inflacija, jako je teško predvidjeti što će nam donijeti ova godina. Iako je nepoznanica puno, a vidjeli smo koliko se brzo stvari mogu promijeniti, ipak postoje neki trendovi koje možemo očekivati u 2023.
O njima je na današnjem jubilarnom desetom Bug Future Showu govorio Tim Stevens, lice koje je dobro poznato svima koji prate (strane) tehnološke medije poput Engadgeta, Cneta i The Vergea. U svom keynote predavanju u dvorani koja je bila toliko ispunjena da se nije tražila sjedalica više, već komadić praznog prostora pored ulaza i uz zidove s kojeg bi se moglo pratiti predavanje, Stevens je govorio o tome što bi moglo obilježiti godinu, a jedan od tih trendova svakako je dobar i za Hrvatsku.
Odmah je na početku naglasio kako neće svi ti trendovi biti dobri, a i na samim slideovima koji su se prikazivali na platnu iza njegovih leđa mogli smo vidjeti jedan trend. Naime, priložene fotografije uz svaki taj trend nisu bile stock fotografije kakve se inače koriste, već je riječ o AI generiranim slikama, odnosno onima koje je, na temelju tekstualnog opisa, napravila umjetna inteligencija.
Prvi trend o kojem je Stevens govorio odnosio se na Web3. Riječ je o decentraliziranom webu čiji su dio npr. kriptovalute, NFT i slično te on smatra kako je ovo godina u kojoj kripto mora postati dio mainstreama ili će propasti. Više je puta naglasio kako je dosta majmuna (pri čemu misli na popularne NFT majmune) te se fokus treba staviti na pojednostavljenje financija i konkretan način na koji se kripto može koristiti. Što se NFT-a tiče, kaže kako je “malo prostora za optimizam”.
Drugi trend odnosi se na rat na našim telefonima. Naime, kada pregledavamo društvene mreže, postalo nam je normalno da se pored objava naših prijatelja, sportskih i glazbenih događanja prikazuju i informacije o ratu u Ukrajini. Teško je reći kako će to dugoročno djelovati na ljude, no smatra kako postoji mogućnost negativnog utjecaja na mentalno stanje ljude.
Kao treći trend izdvojio je globalnu ekonomsku nesigurnost, čemu svjedočimo posljednjih godinu danu. Spomenuo je veliku inflaciju i otkaze, no ipak kaže kako postoje znakovi da bi situacija ove godine ipak mogla ići na bolje.
Godina putovanja i turizma
Ono što je za Hrvatsku bitno jest predviđanje da bi ovo mogla biti godina povratka putovanja i turizma. Brojke vezane uz putovanja trebali bi se približiti pretpandemijskim, od čega bi i Lijepa Naša, kao turistička destinacija, trebala profitirati.
Peti trend Stevens je nazvao - “smrt medija”. Kaže kako nikada kao u posljednje vrijeme nije tako veliki broj njegovih prijatelja zaposlenih u medijima dobio otkaze. Iako su se mediji tijekom godina pokušavali prilagoditi digitalnom dobu, situacija i dalje nije dobra. Upozorio je na pad prihoda od oglašavanja, a jedan od načina na koji mediji pokušavaju izvući dodatnu zaradu su pretplata, direktna sponzorstva (kakvih je sve manje), premium sadržaj, organizacija evenata itd.
Na to se nadovezuje šest trend, a to je nastavak širenja dezinformacija i lažnih vijesti te će biti sve teže prepoznati što je stvarno, a što ne.
Sedmi trend odnosi se na umjetnu inteligenciju, pri čemu je stavio naglasak na neke negativne stvari poput sve raširenijeg deepfakea, ali i otkaza koje ljudi dobivaju zbog AI. Svima je savjetovao da si već danas postave pitanje može li umjetna inteligencija uzeti njihove poslove te da već sada počnu razmišljati o tome.
Još jedan trend koji je primjetan u SAD-u odnosi se na radnička prava. Kaže kako su u mnogim velikim kompanijama lideri odvojeni od zaposlenika pa se oni pokušavaju povezati u sindikate. Naveo je i primjer jednog zaposlenika Googlea koji je nakon dugo godina rada u kompaniji otkaz dobio putem - SMS-a.
Deveti trend odnosi se na održivost koja polako postaje mainstream, odnosno postat će važan dio poslovanja kompanija, dok je kao posljednji trend najavio početak rata električnih automobila te su se automobilske kompanije, uključujući i Teslu, već sada počele boriti za kupce snižavanjem cijena svojih vozila.