Mladi ljudi u potrazi za ljubavi sve češće posežu za različitim aplikacijama za spajanje (tzv. dating aplikacijama). Osim što su jednostavne za korištenje, besplatne su i ne zahtjevaju od korisnika stalno ni aktivno korištenje.
Prema posljednjim podacima u Hrvatskoj je, od svjetski poznatih aplikacija, najpopularniji Tinder i to većinom među "mladim profesionalcima". Koliko točno Tinder ima korisnika u Hrvatskoj teško je reći, jer su neki aplikaciju instalirali jednom i zaboravili na nju, dok ju drugi aktivno koriste.
No bez obzira na to jesu li napravili profil na Tinderu zato što su ga željeli aktivno koristiti ili za zabavu, svi bi korisnici trebali biti veoma oprezni.
Norveška studija otkrila je kako apliakcije za spojeve poput Tindera, Grindra i OKCupida krše zakone o privatnosti kako u SAD-u, tako i u Europskoj uniji.
Studija otkriva kako svaki put kad koristimo aplikacije, stotine sumnjivih entiteta primaju osobne podatke o našim interesima, navikama i ponašanju. Te su informacije korištene za profiliranje potrošača i mogu biti korištene za ciljano oglašavanje, što dovodi do diskriminacije, manipulacije i iskorištavanja, stoji u samoj studiji.
Studija koju je financiralo Norveško potrošačko vijeće (NCC), otkrila je kako je Grindr, najpopularnija aplikacija za spojeve među osobama istog spola, dijelila korisnička imena s više od deset kompanija, čime im je omogućila da ciljano oglašavaju pojedince s određenom seksualnom orijentacijom.
Osim toga, Gridnr je slobodno dijelio i trenutnu lokaciju korisnika s brojnim kompanijama koje su potom te podatke dijelile ili prodavale trećim stranama.
Kad god otvorite aplikaciju poptu Grindra, oglašivačka mreža dobije vašu GPS lokaciju, identifikator uređaja i čak podatak da koristite apliakciju za spajanje osoba istog spola. To je nevjerojatno kršenje korisničkih prava na privatnost, upozorava Max Schrems, osnivač neprofitne organizacije za privatnost noyb.
Otkrili su i kako aplikacija OkCupid dijeli podatke o svojim korisnicima s više od 300 oglašivača i analitičkih "partnera".
Posebno je zanimljiv tijek korisničkih podatka iz Tindera. Tako Tinder podatke svojih korisnika dijeli s Facebookom, Googleom (dob, spol i uređaj koji koriste), ali i s brojnim tvrtkama koje se bave digitalnim oglašavanjem.
Zbog toga su iz NCC-a najavili kako će pokrenuti niz istraga i predložiti svojim partnerima u drugim europskim zemljama da pokrenu tužbe protiv vlasnika ovih aplikacija. Ujedno pozivaju tvrtke koje se oslanjaju na digitalno oglašavanje da razmisle o alternativnim rješenjima poput tehnologija koje se ne oslanjaju na dijeljenje odnosno prikupljanje osobnih podataka.
Situacija u potpunosti izvan kontrole. Kako bismo promijenili trenutnu nejednakost između potrošača i trećih kompanija, trenutne prakse pretjeranog praćenja i profiliranja moraju prestati, istakno je Finn Myrstad, direktor NCC-a..
Problem je što sami potrošači odnosno korisnici aplikacija nemaju previše mogućnosti da ograniče ili zaustave masovno praćenje i dijeljenje podataka. Zato iz NCC-a pozivaju nadležne službe da pokrenu odlučne mjere kojima će zaštititi potrošače od ilegalnog iskorištavanja osobnih podataka.
Dok se to ne dogodi, potrošačima preostaje da se pomire s činjenicom da ih oglašivači špijuniraju ili da obrišu aplikacije sa svojih pametnih telefona i ljubavne partnere potraže na staromodan način - putem prijatelja, poznanika ili drugog direktnog kontakta.