Najnoviji američki nuklearni "nevidljivi" bombarder prvi put je javno prikazan je u petak, nakon godina tajnog razvoja i kao dio odgovora Pentagona na sve veću zabrinutost zbog budućeg sukoba s Kinom. Gotovo svaki aspekt B-21 Raider programa je klasificiran, a taj zrakoplov ujedno predstavlja i prvi novi američki bombarder, nakon viš od 30 godina.
Javnost je prvi put vidjela B-21 Raidera u strogo kontroliranoj ceremoniji, u tvornici 42, američkog ratnog zrakoplovstva u Palmdaleu. Ceremonija je počela prelijetanjem tri bombardera koja su još u službi: B-52 Stratofortress, B-1 Lancer i B-2 Spirit. Zatim su se vrata hangara polako otvorila i Raider je djelomično izvučen iz hangara.
"Utjelovljenje američke odlučnosti"
Ovo nije samo još jedan avion. To je utjelovljenje američke odlučnosti da brani državu koju svi volimo, rekao je američki ministar obrane Lloyd Austin.
B-21 dio je napora Pentagona da modernizira sva tri dijela svoje nuklearne trijade, koja uključuje nuklearne balističke projektile lansirane iz silosa i one lansirane s podmornica, dok pomiču fokus s protuterorističkih kampanja zadnjih desetljeća na brzu kinesku vojnu modernizaciju .
Kina je na putu da do 2035. ima 1500 komada nuklearnog oružja, a njezini pomaci u hipersonici, kibernetičkom ratovanju i svemirskim sposobnostima predstavljaju "najveći i najsustavniji izazov nacionalnoj sigurnosti SAD-a te slobodnom i otvorenom međunarodnom sustavu", izvjestio je Pentagon u svojem godišnje izvješću za Kinu, objavljenom ovog tjedna.
Trebali smo novi bombarder za 21. stoljeće koji bi nam omogućio da preuzmemo puno kompliciranije prijetnje, poput prijetnji za koje se bojimo da ćemo se jednog dana pojaviti iz Kine, Rusije, rekla je Deborah Lee James, tajnica zračnih snaga.
Iznimno napredan u usporedbi s B-2 Spiritom
Iako vanjština Raidera može nalikovati onoj B-2 Spirita, sličnosti prestaju ulaskom u pilotsku kabinu, istaknula je Kathy Warden, izvršna direktorica Northrop Grumman Corp., američke kompanije koja proizvodi ovaj novi američki bombarder.
Način na koji interno radi iznimno je napredan u usporedbi s B-2, jer je tehnologija toliko evoluirala u pogledu računalnih mogućnosti da sada možemo ugraditi u softver B-21, pojasnila je Warden.
Ostale promjene uključuju napredne materijale koji se koriste u premazima kako bi se otežalo radarsko otkrivanje bombardra, naglasio je Austin.
Pedeset godina napretka u tehnologiji niske vidljivosti uloženo je u ovaj zrakoplov. Čak i najsofisticiraniji sustavi protuzračne obrane teško će otkriti B-21 na nebu, rekao je Austin.
U druge napretke vjerojatno spada i nov način kontrole elektroničkih emisija, pomoću kojih bi Raider mogao lažirati radarske signale i maskirati se u drugi objekt, te korištenje novih pogonskih tehnologija, istaknuli su obrambeni analitičari.
Nevjerojatno niska radarska vidljivost
VIdljivost mu je nevjerojatno niska. Čut ćete, ali ga stvarno nećete vidjeti, rekla je Warden.
U proizvodnji se trenutno nalazi šest B-21 Raidera. Američko ratno zrakoplovstvo planira izgraditi 100 tih bombardera, koji se mogu koristiti sa ili bez ljudske posade. Američko ratno zrakoplovstvo i Northrop također ukazuju na relativno brz razvoj Raidera, jer je bombarder prošao put od dodjele ugovora do preedstavljanja u svega sedam godina. Novi programi lovaca i brodova, s druge strane, trajali su desetljećima.
Cijena bombardera zasad nije poznata. Američko ratno zrakoplovstvo je prethodno procijenilo da će Radier koštati otprilike 550 milijuna dolara po komadu, ali to je bilo još 2010. godine. Danas ta procjena vrijedi 753 milijuna dolara. Ukupni troškovi će ovisiti o tome koliko će bombardera Pentagon zapravo i kupiti.
Izgradit ćemo bombarderske snage u broju koji odgovara strateškom okruženju koje je pred nama, rekao je u tom smislu Austin.
Netransparentni troškovi
Ipak, neotkriveni i netransparentni trošak smeta vladinim nadzornicima.
Za nas bi mogao biti veliki izazov napraviti našu normalnu analizu velikog programa poput ovog. Lako je reći da je B-21 još uvijek u planu prije nego što doista poleti. Jer tek kada jedan od ovih programa uđe u stvarnu fazu testiranja, otkrivaju se pravi problemi, rekao je Dan Grazier, viši suradnik za obrambenu politiku pri Projektu nadzora vlade. To je, rekao je, trenutak kada rasporedi počnu kliziti i troškovi rastu.
Valja napomenuti i da je zamišljeno da B-2 flota ima više od 100 zrakoplova, ali je američko ratno zrakoplovstvo napravilo njih samo 21, zbog prekoračenja troškova i promijenjenog sigurnosnog okruženja nakon pada Sovjetskog Saveza. Manje od njih je spremno za let u bilo kojem trenutku, zbog značajnih potreba održavanja tog sad već zastarjelog bombardera.
Teestiranje provedeno na digitalnom blizancu
B-21 Raider, koji je dobio ime po napadu Doolittle iznad Tokija iz 1942. godine, bit će nešto manji od B-2 kako bi mu se povećao domet, istaknula je Warden. Svoj prvi let neće obaviti prije 2023. godine. Northrop Grumman je koristio napredno računalstvo za testiranje performansi bombardera pomoću njegovog digitalnog blizanca, odnosno virtualne replike zrakoplova koji je predstavljen u petak, dodala je Warden.
Zračna baza Ellsworth u Južnoj Dakoti određena je za prvi program obuke na tim bombardrima i prvu eskadrilu, iako se očekuje da će bombarderi također biti stacionirani u vojnim zračnim bazama u Teksasu i Missouriju.
Prva baza i eskadrila u Južnoj Dakoti
Američki senator Mike Rounds, republikanac iz Južne Dakote, predvodio je nastojanja te savezne države da predvodi program tog bombardera. U izjavi ga je nazvao "najnaprednijim oružanim sustavom koji je SAD ikada razvio za svoju i obranu saveznika".
Northrop Grumman je također uključio lekcije iz održavanja naučene od B-2, rekla je Warden. Raider će isto tako dobiti nove hangare koji će odgovarati njegovoj veličini i složenosti, dodala je.
Međutim, s proširenim dometom Raidera, on "neće morati biti smješten u Kinu. Neće trebati logističku potporu da bi bio prijetnja bilo kojem cilju", naglasio je Austin.
Čarolija leži u...
Obzirom na napredak u nadzornim satelitima i kamerama, Raider je bio samo djelomično izložen u ceremoniji u Plamdaleu, držeći svoje osjetljive pogonske sustave i senzore ispod hangara i zaštićene od pogleda odozgo.
Čarolija platforme je ono što ne vidite, rekla je na kraju Warden.
Izvor: AP