Na temelju informacija, statusa i fotografija koje korisnici objavljuju na najvećoj društvenoj mreži na svijetu, o nekim se ljudima može doznati gotovo sve – gdje su i kada rođeni, s kim su u vezi, koja su mjesta posjetili, koju glazbu i filmove vole itd. Nedavno istraživanje znanstvenika sa Stanforda i Cambridgea pokazalo je da se jako puno toga o korisnicima može doznati samo na temelju stvari koje lajkaju na Facebooku te da na temelju lajkova s Facebooka računala mogu bolje 'poznavati' korisnike od njihovih prijatelja i članova obitelji.
Ovo je istraživanje provedeno nad više od 86 tisuća volontera koji su ispunili upitnik u kojem su odgovarali na pitanja o njihovom karakteru i osobnosti kako bi znanstvenici saznali više informacija o osobama koje istražuju. Nakon toga, oni su prijateljima s Facebooka i članovima obitelji volontera koji su sudjelovali u istraživanju dali da ispune upitnik s deset pitanja o njima, a iskoristili su i računalni model koji je, na temelju stvari koje su oni lajkali na Facebooku, procijenio osobnost tih korisnika. Kada su znanstvenici usporedili rezultate i odgovore koje su dobili od prijatelja i članova obitelji, odnosno podatke koje im je dao računalni model, pokazalo se da računala puno bolje 'poznaju' ispitanike od njihovih prijatelja i obitelji.
Informacije računala bile su približno iste podacima koje su sami korisnici ispunili u upitniku te je nevjerojatna informacija da su računala samo na temelju deset lajkova pokazala da bolje poznaju ljude od njihovih kolega, 70 lajkova bilo je dovoljno da računala bolje upoznaju ljude od njihovih bliskih prijatelja ili cimera, dok je za bolje poznavanje od članova obitelji bilo potrebno 150 lajkova. 'Najtvrđim orahom pokazali su se supružnici', komentirali su ovo istraživanje na Cnetu te su napomenuli da je za bolje poznavanje korisnika od njihovih supružnika bilo potrebno čak 300 lajkova. Jedini kriterij u kojem računala nisu mogla biti bolja, odnosno poznavati korisnike bolje od ljudi jest zadovoljstvo životom.
Objašnjavajući način na koji lajkovi prikazuju našu osobnost, u ovom je istraživanju napomenuto kako npr. lajkanje Salvadorea Dalija i meditacija pokazuje otvorenost korisnika prema iskustvu i učenju novih stvari, dok oni koji vole plesanje, izlaske i slično pokazuju znakove ekstrovertnosti. Napominje se kako ljudi 'razmišljaju neračunalno', odnosno imaju tendenciju neke stvari vezane uz osobnost ljudi namjerno ignorirati, a druge naglašavati. No, s druge strane, prednost ljudske percepcije u odnosu na računala jest fleksibilnost, odnosno mogućnost tumačenja brojnih podsvjesnih znakova koje računala ne mogu prepoznati niti percipirati.
Foto: Thinstock