Satelitske komunikacije i mreže teme su o kojima se u ponedjeljak raspravlja na konferenciji "G Dan" Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), čiji je predsjednik vijeća Tonko Obuljen kao prednost tih komunikacija istaknuo globalnu dostupnost i važnost u prirodnim i drugim katastrofama.
Satelitske tehnologije i komunikacije postoje već dugo, ali o njima se malo govori. Dijelom zbog dosadašnje skupoće te tehnologije, ona nije bila dostupna svima, primjerice za broadband i slično. To se mijenja, a troškovi su ipak manji nego prije 20 godina, rekao je Obuljen.
Dodao je da stoga očekuje jačanje tržišta u Hrvatskoj i šire u Europi.
Tome svakako pridonosi primjena 5G tehnologija i mreža, s kojima je moguća puno bolja povezivost sa satelitima, rekao je Obuljen za Hinu.
HAKOM-ov skup okupio je stručnjake iz raznih institucija uključujući telekome i druge. Do sada se zvao 5G Dan, ali ove godine to je promijenjeno jer 5G je u primjeni i razvija se, a 6G još nije zaživio u toj mjeri.
Stoga je odlučeno da tema ove godine bude satelitska tehnologija, kojom se služe TV nakladnici, telekom operatori i mnogi drugi.
Obuljen ističe da u Hrvatskoj postoje "neke satelitske bazne stanice", ali da nemamo hrvatski satelit, iako postoje projekti.
Satelitski telefoni također postoje već dugo i koriste se u izvanrednim situacijama u kojima zemaljske veze i mreže nisu dostupne ili se oštete u potresima, poplavama, ratovima i drugim katastrofama. Očekujem da se u to i u Hrvatskoj jače razvija, kaže Obuljen.
DT i HT testiraju "leteće hibridne stanice"
Među primjerima satelitskih komunikacija na G Danu HAKOM-a, Marko Lasić iz Hrvatskog telekoma (HT) ispričao je primjer nedavnog testiranja novog koncepta kojeg je pokrenuo Deutsche Telekom (DT), a radi se o upotrebi aviona na koji se stavi hibridna bazna stanica te leti na određenom području dajući signal za mobilnu mrežu iz zraka u slučaju bilo kakve nezgode, ometanja ili prestanka rada 'zemaljske' mreže.
Testiranja su u Hrvatskoj obavljena početkom veljače na području Pule, a rezultati su bili dobri, kazao je Lasić, no tek slijedi detaljnija razrada.
Najavio je da će HT će nastaviti raditi na tome te da je interes pokazao Boeing, s razvojem zrakoplova na vodik koji bi s baznim stanicama u zraku određeno područje mogao pokrivati, prema predviđanjima i do tjedan dana.
Predstavljen je i europski projekt IRIS 2, nove europske infrastrukture za otpornost, međusobno povezivanje i sigurnost putem satelita, koju je ispred Agencije Europske unije za svemirski program (EUSPA) predstavio državni stručnjak za aplikacije Philipp Scheidemann.