Saznajte sve o novom zrakoplovu Croatia Airlinesa: "Zagreb" je veći, tiši i udobniji, a tek je prvi od 15

Primjerak koji je sletio u Zagreb u službenoj će evidenciji i nositi njegovo ime - Zagreb (9A-CAE).

Martina Čizmić | 30.07.2024. / 14:00

Galerija

Croatia Airlines počela je s modernizacijom svoje flote zrakoplova, a prvi od 15 novih zrakoplova, ukupno vrijednih oko 500 milijuna eura, danas je sletio u Zagreb. Radi se o novim zrakoplovima Airbus A220, koji će, ovisno o verziji, imati 127 i 149 sjedala.

Drugi zrakoplov očekuje se do kraja 2024. godine (i nosit će ime Split), dok bi sljedećih šest trebalo biti isporučeno u 2025., četiri u 2026., a tri zrakoplova u 2027. godini, čime će flota Croatia Airlinesa brojiti ukupno 15 novih zrakoplova A220, od čega će 13 biti A220-300 (kapacitet 149 sjedala) i dva A220-100 (kapacitet 127 sjedala).

Po čemu je ovaj A220 poseban?

Zrakoplov koji je sletio u Zagreb dosad je preletio već 7500 kilometara jer je na svoj prvi službeni let krenuo iz tvornice Airbusa u Mirabelu, u Kanadi. Tijekom 11 sati, koliko je let trajao, imao je jedno slijetanje (u Danskoj) zbog točenja goriva, a kako je istaknuto na predstavljanju, letio je na prosječnoj visini od 12 tisuća metara.

Novi Airbus A220-300 smatra se zrakoplovom nove generacije zbog svog inovativnog dizajna i širokih sjedala, koja omogućavaju ugodnije putovanje i na duljim letovima.

Domet mu je 3450 nm/6390 kilometara, što znači da može bez problema letjeti na svim rutama po Europi. Troši 25 posto manje goriva od zrakoplova starijih generacija i ispušta znatno manje štetnih plinova.

Primjerak koji je sletio u Zagreb u službenoj će evidenciji i nositi njegovo ime Zagreb (9A-CAE).

Malo tehničkih podataka

Izvorno je razvijen u Bombardieru kao Serija C još 2008. godine, a od 2018. godine proizvodi ga Airbus. A220-300 prvi je let imao 2015. godine, a ušao je na redovne letove za AirBaltic 2016. godine.

Verzija 300 s duljinom trupa od 38,7 metara smatra se duljom verzijom u seriji A220 i može nositi od 130 do 160 putnika.

Pokreću ga dva Prat & Whitney PW1500G turboventilatorska motora smještena ispod krila. Kako ističu iz Airbusa, napredna jezgra motora i turboventilatorska arhitektura poboljšavaju učinkovitost i smanjuju broj dijelova. Svaki motor može proizvesti 84,5 do 104 kN (19.000 do 23.300 lbf) ravnog potiska pri ISA +15°C. Najveća brzina leta iznosi 840 kilometara na sat, a najviša visina leta 12.500 metara.

Prema podacima proizvođača, A220 emitira 50 posto manje vanjske buke, troši do 25 posto manje goriva/emitira ugljikova dioksida (CO2) mjereno po putničkom sjedalu u usporedbi s putničkim zrakoplovima prethodne generacije.

Što se same konstrukcije zrakoplova tiče, verzija 300 dodatno je konstrukcijski ojačana kako bi izdržala veća opterećenja na duljim letovima. U trupu je korištena kombinacija aluminij-litija, dok su za krila odgovorni ugljični kompoziti. Sve to smanjuje težinu samog zrakoplova i povećava otpornost na koroziju. Ukupno gledano, zrakoplov se sastoji od 70 posto naprednih laganih materijala (46 posto kompozitni materijali i 24 posto aluminij-litij). Zbog svoje konstrukcije odlikuje se niskim otporom nosa i optimiziranom aerodinamikom krila, čiji je raspon 35,1 metar.

Komforna unutrašnjost

U unutrašnjosti kabine, u ekonomskoj klasi nalazi se pet sjedala u redu. Iz Airbusa posebno ističu kako su sjedala u A220-300 šira pa je tako za 2,5 centimetra šire od Airbusova A320 te čak 5 centimetara šire od onoga u Beoingu 737.

Iznad putnika nalaze se spremnici za prtljagu zapremnine 70 litara, odnosno za otprilike jednu ručnu prtljagu po putniku. Dvije fleksibilne zone omogućuju prilagođavanje modularnih elemenata kabine kao što su prostori za odlaganje stvari i pregrade. Inače, zrakoplov ima najveću dopuštenu težinu od 65 tona, zbog čega je pogodan i za prijevoz više tereta.

Na bočnim stranicama nalaze se prozori veličine 40,6 x 27,9 centimetara, dok je za osvijetljenost tijekom noći zadužena prilagodljiva LED dioda u boji smještena iznad glava putnika. Putnici će multimedijski sadržaj moći gledati na zaslonu iznad svojih glava, a postoji opcija ugradnje infotainmenta za zabavu na duljim letovima. Putnicima je osigurana internetska veza velike brzine, a svaki putnik pri svom sjedalu ima na raspolaganju priključak za punjenje (USB A i USB C) te držač za mobitele i tablete, uz mogućnost pristupa digitalnim sadržajima.

Zrak u kabinama A220 mješavina je svježeg zraka uvučenog izvana i zraka koji je prošao kroz učinkovite HEPA filtre koji uklanjaju 99,9 posto čestica, a u potpunosti se obnavlja svake 2-3 minute.

Centralni dio - kokpit

Piloti koji će upravljati ovim zrakoplovom, prvo na liniji Zagreb - Split, a onda i na drugim linijama, upravljat će pomoću čak pet zaslona veličine 15,1 inča na kojima će moći vidjeti sve važne informacije o funkcioniranju zrakoplova. Naime, kokpit je opremljen Rockwell Collins Pro Line Fusion paketom za zrakoplove i sadrži sveobuhvatnu navigaciju, komunikaciju, nadzor, sustav za indikaciju motora i uzbunjivanje posade (EICAS), elektroničkim kontrolnim popisom i sustavima za održavanje zrakoplova. Tu su i podaci o sustavu kontrole leta, goriva i hidraulike, sustav za upravljanje zrakom i sustav podataka o zraku te za aktiviranje zakrilca i krilaca.

Radi se o kokpitu koji uključuje dvostruki sustav upravljanja letom, meteorološki radar s višestrukim skeniranjem, fly-by-wire upravljanje letom sa stabilizacijom brzine, Cat IIIa Autolandom.

I kokpit u A220-100 i A220-300 izgleda potpuno jednako, što omogućuje pilotima koji dobiju ovlaštenje za upravljanje ovim tipom zrakoplova da upravljaju i s jednim i s drugim.

Novi i moderniji, ali i dalje kaskamo

Iako će Croatia Airlines ovim novim zrakoplovima pomladiti svoju flotu i omogućiti putnicima ugodnije putovanje, još uvijek će se s dometom, ograničiti većinom na Europu.

Za usporedbu, AirSerbia, koja je također u fazi pomlađivanja flote, ima ukupno 25 zrakoplova (i još 4 planirana) te joj je prosječna starost flote 13,6 godina.

U svojoj floti ima tri Airbusove serije - A319-100, A320-200 i A330-200) koje koristi za letove u Europi i izvan nje. Tako zrakoplovi AirSerbia lete do Abu Dhabija, ali i do New Yorka i Moskve. Treba istaknuti kako AirSerbia u svojoj floti još ima zrakoplove Embraer ERJ-190 i ATR 42/72, koji se koriste za regionalne letove.

S druge strane, Croatia Airlines svim svojim zrakoplovima leti isključivo na području Europe. Možda će pomlađivanje flote otvoriti mogućnost za uspostavljanje novih linija i prema daljim destinacijama. Domet novih zrakoplova to zasigurno omogućuje.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti