Europska komisija objavila je kako je pokrenula istragu usmjerenu na tržište IoT-a, odnosno interneta stvari za potrošačke proizvode i usluge u Europskoj uniji. Kako su pojasnili, radi se o istrazi koja će se fokusirati na to provode li se prava tržišnog natjecanja u tom sektoru.
Istragom će biti obuhvaćeni svi proizvodi i usluge koji su povezani na mrežu i mogu se kontrolirati daljinskim putem, primjerice putem glasovnog asistenta (Siri, Alexa, Google i sl.) ili mobilnog uređaja. U njih se ubrajaju i pametni kućanski aparati i nosivi uređaji.
U sljedećim godinama očekuje se znatan rast potrošačkog interneta stvari, koji će postati uobičajen u svakodnevnom životu europskih potrošača. Zamislite pametni hladnjak koji izrađuje popis namirnica za kupnju. Popis možete prikazati na svom pametnom uređaju i naručiti namirnice iz trgovine, koja ih dostavlja do vaših vrata, koja se na vašu naredbu automatski otključavaju. Mogućnosti se čine beskonačnima. No čini se da je pristup velikim količinama korisničkih podataka ključan za uspjeh u tom sektoru, stoga se moramo pobrinuti da sudionici na tržištu svoju kontrolu nad tim podacima ne upotrijebe za narušavanje tržišnog natjecanja ili neki drugi oblik zatvaranja tih tržišta za konkurente. Ova sektorska istraga pomoći će nam da bolje razumijemo prirodu i vjerojatne učinke mogućih problema tržišnog natjecanja u tom sektoru, istaknula je u objavi izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager.
Iz Komisije ističu kako postoje naznake da određene prakse poduzeća mogu strukturno narušiti tržišno natjecanje.
Postoje naznake ograničenja pristupa podacima i interoperabilnosti, određenih oblika davanja prednosti vlastitim proizvodima ili uslugama te praksi povezanih s upotrebom vlasničkih standarda. Za ekosustave interneta stvari često su karakteristični snažni mrežni učinci i ekonomija razmjera, što može dovesti do brzog nastanka dominantnih digitalnih ekosustava i pojave utjecajnih pružatelja usluga te bi moglo predstavljati rizik od monopolizacije tržišta, ističu iz Komisije.
Stoga će Komisija ovom istragom sektora tržišnog natjecanja prikupiti tržišne informacije kako bi bolje razumjela prirodu, raširenost i učinke tih potencijalnih problema u području tržišnog natjecanja te ih ocijenila s obzirom na protumonopolska pravila EU-a.
Sektorska istraga obuhvatit će proizvode kao što su nosivi uređaji (npr. pametni satovi ili mjerači aktivnosti) i povezani potrošački uređaji koji se upotrebljavaju u kontekstu pametnog doma (npr. hladnjaci, perilice rublja, pametni televizori, pametni zvučnici i rasvjetni sustavi). U okviru sektorske istrage prikupit će se i informacije o uslugama dostupnima putem pametnih uređaja, kao što su usluge prijenosa glazbe i videozapisa te informacije o glasovnim asistentima koji se upotrebljavaju za pristup tim uređajima.
Komisija će u sljedećih nekoliko tjedana poslati zahtjeve za informacije nizu sudionika aktivnih u području interneta stvari za potrošačke proizvode i usluge u cijelom EU-u, kao što su proizvođači pametnih uređaja, programeri i povezani pružatelji usluga.
Komisija očekuje da će preliminarno izvješće o odgovorima na savjetovanje objaviti u proljeće 2021. Završno izvješće trebalo bi biti objavljeno u ljeto 2022.