Kulturna baština u posljednje vrijeme prolazi kroz svojevrsnu transformaciju. Iako se i dalje radi o baštini koja se stjecala kroz stoljeća, u 21. stoljeću dobila je i tehnološku komponentu koja ju čini privlačnijom novim generacijama.
Kako bi kulturna baština bila očuvana za nove generacije, ali i kako bi se približila tehno-generacijama, pokrenut je projekt Smart Accelerators of Creative Heritage Entrepreneurship (SACHE) u Zagrebačkom inovacijskom centru (ZICER-u). Glavni je cilj projekta bio razviti đkolaboracije između kulturnih institucija te kreativnih i digitalnih poduzeća. Kako bi se ovakve kolaboracije lakše realizirale, potrebna je podrška kreatora javnih politika. Zato je 15. prosinca 2021. godine u ZICER-u održan Pitch događaj projekta SACHE.
Projekt SACHE ima za cilj proširiti i osnažiti ulogu lokacija, simbola i vrijednosti kulturne baštine putem njihove transformacije u Pametne akceleratore kreativnog poduzetništva u kulturnoj baštini. S provedbom je započeo 2019. godine, te traje do proljeća 2022.
Svoju podršku projektu i realizaciji predstavljenih kulturno tehnoloških rješenja dali su Ante Janko Bobetko, zamjenik predsjednika Uprave HAMAG – BICRO-a, Jasna Tomažić, izaslanica gradonačelnika Grada Zagreba i pročelnica Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba te Frane Šesnić, direktor ZICER-a.
Postoji percepcija kako je izazovno spojiti tehnologiju i kulturu. Posljednje razdoblje demantira ovu percepciju. Baš tehnologija ovih dana više nego ikad daje mogućnost pristupa kulturi, a često postaje i jedini način njene konzumacije. To pokazuju i novi projekti koji se u ZICER-u razvijaju kroz SACHE Project. Oni imaju potencijal i veseli me njihova implementacija, uvodno je istaknuo Šesnić.
Tijekom dva tjedna intenzivnoga rada u ZICER-u, uz podršku iskusnih mentora, došlo se do zanimljivih prototipnih rješenja.
Baština na dlanu je interaktivna digitalna platforma za prezentaciju i promociju kulturne baštine putem mobilnih tehnologija i proširene stvarnosti (AR/VR) koristeći edutainment, gamifikaciju i storytelling metode. Cilj je da se putem jedinstvene platforme umreže kulturni i turistički dionici u Gradu Zagrebu i time objedini kulturno-turistička ponuda, poveća dostupnost informacija i dodatno zajednički potiče razvoj publike.
Dražen predstavlja interaktivni 360 prikaz stalnog postava s ukomponiranim e-ticketing sustavom. Cilj je približiti život i karijeru Dražena Petrovića široj publici i izvan prostora muzeja i najmlađim generacijama. Ovaj projekt virtualnom šetnjom želi povezati veliki broj video i fotomaterijala o Draženovim uspjesima s postavom muzeja.
Ljudi iz davnina ime je mobilne aplikacije prilagođene za starije osobe koja kroz audio knjige i tekstove kratkih formi, igara i slagalica stvara most između starijih i mladih, potiče međugeneracijsku povezanost, a ujedno prezentira kulturnu književnu baštinu.
Virtualni vremeplov kroz prošlost Zagreba želi omogućiti posjetiteljima Muzeja Grada Zagreba iskusiti stalni postav na novi način. Putem proširene stvarnosti povest će posjetitelja u interaktivno i multimedijalno iskustvo i pružiti drugačiji pogled na baštinu i postav Muzeja.
Škrinja s blagom edukativna je puzzle igrica za mobilne uređaje u kojoj igrači slažu slike narodnih nošnji i kroz igru uče o njima. Svaka složena narodna nošnja sprema se u enciklopediju u kojoj su dostupni svi detalji o nošnjama.
Virtualna pustolovina na dlanu čini da književnost i arheologija više nisu mrtvo slovo na papiru. Digitalna građa Knjižnica grada Zagreba i arheološko nalazište Kuzelin muzeja Prigorja oživljavaju kroz cool tehnologiju proširene stvarnosti u virtualnom svijetu Equinoxa - platforme za lako kreiranje i objavljivanje sadržaja proširene stvarnosti koji korisnici gledaju kroz ekran svog mobitela.
Uz predstavljanje osmišljenih projekata, organiziran je i okrugli stol koji je okupio predstavnike kreatora javnih politika i financijske podrške za kulturne i kreativne industrije, poduzetništvo i kulturu – Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Zagreb – Ured za kulturu i HAMAG-BICRO. Teme okruglog stola bile su vezane uz mogućnosti financiranja, stvaranja partnerstava i održivosti projekata.
Predstavnici kreatora javnih politika dali su presjek svih mogućnosti financiranja u Republici Hrvatskoj i savjete kome i kako se obratiti za pomoć te kako uopće koristiti mogućnosti dobivanja bespovratnih financijskih sredstava u područjima kulturnih i kreativnih industrija, GLAM sektoru i poduzetništvu u kulturi.
Svi sudionici okruglog stola pozvali su predstavnike institucija i privatnih tvrtki da koriste mogućnost javnog savjetovanja kao instrument kojim je moguće saznati poteškoće s kojima se susreću svi sektori pri startanju novih projekata ili tijekom same realizacije. Za vrijeme trajanja okruglog stola, svi sudionici programa mogli su aktivno postavljati pitanja te se kreirao aktivan dijalog između publike i prezentera. Participacija različitih dionika u svim procesima stvaranja određenog financijskog plana ili poziva temelj je za bolje strukturiranje budućih natječaja, zaključili su jednoglasno svi sudionici okruglog stola. Na ovaj način htjelo se omogućiti stvaranje preduvjeta za osvještavanje o važnosti intersektorskih suradnji s ciljem kreiranja novih mogućnosti za razvoj projekata na sjecištima inovativnih tehnologija, kulturne baštine i poduzetništva.
Kako su istaknuli iz ZICER-a, tijekom cijelog trajanja programa zapažen je velik interes od strane kulturnih i kreativnih institucija te poduzetnika. Time SACHE projekt nastavlja s radom na razvoju održivog i kontinuiranog dijaloga između različitih sektora.