"Staycations" i promjene navika: Kada će se oporaviti industrije putovanja i turizma?

Odgovor još nitko ne zna, no stručnjaci predviđaju kako bi se ove industrije mogle promijeniti dok znanstvenici ne pronađu lijekove i cjepivo.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 09.05.2020. / 08:00

Zrakoplov (Foto: Thinkstock) (Foto: Thinkstock)

Trenutačna povoljna epidemiološka situacija i neke sramežljive najave iz inozemstva kako je Hrvatska jedna od poželjnijih turističkih destinacija ovo ljeto bude tračak nade i optimizma kako turistička sezona u Hrvatskoj ipak nije u potpunosti propala i kako bi dio turista srpanj, a pogotovo kolovoz i rujan mogli provesti na obalama Jadrana. No čak je i najvećim optimistima jasno kako će proći još dosta vremena dok se stvari vrate na staro i dok ljudi ponovno počnu putovati kao u vrijeme prije korone.

Slika nije dostupna Qantasovi planovi za let London – Sydney otpali zbog koronavirusa

Odgovor na pitanje kada će to biti nitko ne može dati jer ovisi o puno faktora poput razvoja lijekova i cjepiva protiv korone, odnosno hoće li biti drugog ili trećeg vala pandemije i koliko će on biti opasan. Novinari CNBC-a razgovarali su sa stručnjacima iz zdravstva i turističke industrije kako bi saznali njihova razmišljanja o tome kada će nam putovanja ponovno postati normalna stvar. Podsjetimo, neka predviđanja za zrakoplovnu industriju govore da bi se ona mogla u potpunosti oporaviti i vratiti na stanje iz 2019. tek za 3-4 godine.

Otkazivanje brojnih konferencija diljem svijeta utjecat će na industriju putovanja, smještaja i na ugostiteljstvo, a čak i nakon završetka krize dio tih konferencija mogao bi se održavati putem interneta. Također, u situaciji kada su mnogi ostali bez posla, a oporavak će se produžiti, jasno je kako neko vrijeme neće ni razmišljati o putovanjima. Gubici industrije putovanja prema nekim predviđanjima do kraja ove godine trebali bi iznositi 2,1 bilijun dolara.

Manje mjesta u avionima - veća cijena karata

Stručnjaci s kojima su novinari CNBC-a smatraju kako će proći još godinu i pol do dvije do ponovnog osjetnog rasta industrije i početka povratka na razdoblje prije korone. A kroz to vrijeme industrija će doživjeti velike promjene, a mnogi manji hoteli i restorani neće opstati tako da će tržištem većinom dominirati veliki hotelski lanci koji su uspjeli preživjeti.

Slika nije dostupna "Kraj jeftinih letova": Kada avioni jednom polete, putnike bi mogle dočekati loše vijesti

A kada ljudi ponovno počnu putovati, to iskustvo vjerojatno neće biti isto. Prvo, na aerodromima bi se mogli postaviti novi sigurnosni punktovi za provjeru temperature, što će dodatno usporiti kretanja ljudi na aerodromima. Spominje se čak i putovnica imuniteta kao uvjet za putovanje. Također, posada i putnici u zrakoplovima možda će morati nositi maske, a dio sjedala morat će ostati prazno, zbog pravila fizičke udaljenosti, no pitanje je hoće li zrakoplovnim kompanijama tako nešto uopće biti isplativo, a rješenje za manji broj putnika moglo bi biti ono najpopularnije - povećanje cijena karata.

Staycations

No usprkos svim sigurnosnim mjerama koje će se poduzeti kako bi putnici bilo što sigurniji, mnogi ljudi neće se ponovno odlučiti na putovanja dok i sami ponovno ne steknu osjećaj sigurnosti da mogu bezbrižno putovati, što bi moglo potrajati. Npr. gotovo trećina Amerikanaca koji spadaju u rizičnu skupinu izbjegavat će putovanja i letove dok se ne pronađe lijek ili cjepivo protiv koronavirusa. Analitičari predviđaju kako će se ljudi prilagođavati situaciji i postupno i u fazama ponovno početi s putovanjima - prvo će to biti noć-dvije za vikend, a tek će se s vremenom ponovno odlučiti na duga putovanja. Umjesto takvih skupih i dugotrajnih letova na druge kontinente , ljudi željni putovanja, avanture i upoznavanja novih stvari mogli bi se okrenuti lokalnim opcijama, poput kampiranja ili putovanja automobilima koja su sigurnija i jeftinija.

Novinari i analitičari za takvu situaciju već imaju izraz - staycations, odnosno ljudi će praznike provoditi "na svom teritoriju" i istraživat će mjesta u kojima žive i putovati po svojoj zemlji. Takvoj situaciji trebat će se prilagoditi i hoteli pa tako jedan hotelski lanac u San Franciscu nuditi luksuzni smještaj za ljude koji su taj dan proveli dugoj šetnji u nacionalnom parku pa da im produže iskustvo odmora, ponudit će im specijalne aranžmane i time pokušati privući nove goste.

Vizija Porschea i Boeinga Porsche i Boeing pripremaju se za "treću dimenziju putovanja"

Nadamo se da će oporavak industrije ipak biti brži u odnosu na predviđanja, pogotovo jer je Hrvatska turistička zemlja čiji BDP velikim dijelom ovisi o turistima i njihovoj potrošnji te da ćemo već ove godine imati kakvu-takvu turističku sezonu, a da ćemo za sljedeće ljeto ponovno moći planirati putovanja bez straha od koronavirusa.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti