Događaj predstavljanja Verneovih robotaksija u Rimčevom kampusu pored Zagreba itekako je odjeknuo u medijima, kako domaćim, tako i stranim. I dok je većina stranih medija događaj popratila s entuzijazmom, bilo je i onih koji su ga ocijenili kao čisti plagijat Teslinih, pardon, Muskovih ideja.
Veliki zaokret i Rimčev dokaz da su kritike njegovih robotaksija bile neutemeljene
Tehnološki portal The Verge tako piše da se Rimac okreće od električnih superautomobila prema robotaksijima. Isti portal dodaje kako je riječ o "interesantnom zaokretu za kompaniju koja je posljednjih nekoliko godina bila u uzletu poput svemirskog broda.
Uvjeravam vas,to nije tako nasumično kako se čini na prvi pogled, piše novinar The Vergea Andrew J. Hawkins, koji inače prati električna vozila,javni transport i zrakoplovstvo. Podsjeća da je Verne za razvoj robotaksija dobio 200 milijuna eura od Europske unije, ali i da je taj paket poticaja potaknuo mnoge kritike prema toj kompaniji, uključujući i jednog saborskog zastupnika koji je Rimca nazvao prevarantom i balkanskom Elizabeth Holmes. Projekt su isto tako financirali i južnokorejski autodivovi Hyundai i Kia, dodao je.
Danas je Rimac dokazao da sav taj novac neće biti potrošen uzalud, piše Hawkins. Spomenuo je i Verneovo partnerstvo s tvrtkom Mobileye (u vlasništvu Intela), koja opskrbljuje tehnologiju autonomne vožnje i napredne tehnologije pomoći u vožnji za mnoge autoproizvođače. istaknuo je i da će Vernovi robotaksiji imati autonomiju razine 4, što zapravo znači odsutstvo tradicinalnih vozačkih sustava upravljanja, poput upravljača i papučica.
Verneovo prvo vozilo izgleda radikalno drugačije od većine samovozećih automobila na cesti danas. Umjesto da su se odlučili za naknadno opremljeni monovolumen ili šatl u obliku tostera s izbočenim senzorima, Verne robotaxi je elegantniji i mnogo manji s ukupnim izgledom hatchbacka s dvoja vrata, piše Hawkins.
"Manje automobil, više životni prostor"
TopGear pak piše dosta i o dizajnu Vernovog robotaksija te ga uspoređuje s Peugeotom 1007, barem kad je riječ o kliznim vratima. Ali za razliku od 1007, interijer vam neće nasmrt dosaditi. To je zato što mu je cilj biti manje automobil, a više životni prostor, ističe navedeni portal.
O eksterijeru pišu kao o dizajnu jedinstvenih proporcija.Prvo što ćete uočiti je masivna ploča prednjeg prozora, dok je Verne odustao od upotrebe brisača vjetrobrana i tradicionalnih retrovizora. Da budemo iskreni, svi smo za ažurirani pogled na klasičnu estetiku Total Recalla, ističe TopGear.
Impresionirala ih je i sama aplikacija za koju imaju samoriječi hvale, barem na razini njezinih značajki. Još nešto što je super je aplikacija jer će korisnici moći prilagoditi svoje iskustvo prije nego što vozilo stigne na određeno mjesto preuzimanja. Od postavki udobnosti sjedala i unutrašnjeg osvjetljenja, do temperature i čak opcija mirisa (ha?), Verne kaže da želi da se osjećate kao da posjedujete vozilo svaki put kad uđete u njega. Iako to nije slučaj. Dobra je to ideja, zaključuje TopGear.
"Blatantna kopija"
No, nisu svi Verneove robotaksije dočekali otvorenog uma. Portal Autoevolution, odlučio se za osvrt u stilu plagijata i to naravno, nikog drugog nego Teslinih, pardon, Muskovih ideja.
Dok Rimac radi na tehnologiji autonomne vožnje od 2017., Verneov robotaxi izgleda kao očigledna kopija robotaksija Elona Muska.
Ne samo da je dizajn automobila bio inspiriran Teslinim skicama robotaksija, već je i cijeli operativni koncept i softver za pozive na vožnju temeljen na idejama robotaksija koje su Tesla i Elon Musk do sada dijelili. Na primjer, Rimac je obećao da će vozači moći slušati vlastitu glazbu i prilagoditi iskustvo podešavanjem temperature, osvjetljenja, pa čak i mirisa kada zatraže vožnju. To su potpuno iste značajke koje je Tesla prikazla tijekom razgovora o zaradi za prvo tromjesečje u travnju i tijekom Dana investitora u lipnju, kada je su također prikazali svoj koncept aplikacije za pozivanje vožnje.
Činjenica da je ova najava objavljena neposredno prije Teslinog predstavljanja robotaxi 8. kolovoza nije slučajnost. Ne razlikuje se puno od OpenAI-jeve najave multimodalnog ChatGPT-4o dan prije nego što je Google predstavio svog novog Gemini AI asistenta. Savjet: još nema ChatGPT-4o, kao što uskoro neće biti Verne robotaxi. Rimac kaže da će usluga biti pokrenuta 2026. godine, što za sada izgleda kao siguran horizont.
Iako je Rimac kopirao ideje Elona Muska, najava će učiniti da Elon Musk izgleda kao 'i ja bi isto' entuzijasta kada konačno predstavi Tesla robotaksi, piše navedeni portal.
Mi ćemo na to dodati samo ovu crticu, ako samo pogledate kolaž njihove naslovne fotografije i ako imate iole zdrav vid, bit će vam jasno da ne samo da nije riječ o "blatantnoj kopiji", već o dizajnerski dva različita pristupa hatchback dvosjedu. Naime, kritika autoevolutiona da je Verneov robotaksi kopija ima smisla kao da za svaki hatchback kažete da je blatantna kopija, ako ništa drugo, nekog prethodnog. Pomalo apsurdno. Zapravo dodat ćemo i ovo, prema istom kolažu, evidentno je da Verneov robotaksi čak ima više prostora u interijeru te da su mu sjedala značajno više pomaknuta unazad i da su potpuno drugačijeg dizajna. Ajde kad nas već ide, blatantna kopija su i vrata?! Klizna na Verenovom robotaksiju, dok na Teslinom nisu!? A dizajn kotača, pogotov stražnjih? Pametnom dosta...
"Nemojte se kladiti protiv Vernea"
Vratimo se osvrtima stranih medija koji znaju za Teslin dizajn robotaksija, ali eto, nekako nisu uspjeli "pokopčati" da je riječ o blatantnoj kopiji.Portal Wired tako piše u naslovu da Rimčev super uglađeni robotaksi ima više prostora od Rolls Roycea.
No u Wiredu su postavili i dobro pitanje. Dakle, može li ovaj ambiciozni, ali brzi startup iz male nacije učiniti gotovo nemoguće i pokrenuti robusnu robotaxi uslugu prije većine drugih igrača u ovom prostoru—uključujući Teslu, koja u kolovozu otkriva vlastiti robotaxi?, pišu i znakovito dodaju - Nemojote se kladiti protiv toga.
Wired je izgled Verneovog robotaksija ocijenio kao lijepi, kompaktni dvosjed, za razliku od Wamovog I-Paces, kojeg su okarakterizirali kao gradsku igračku.