Otkako je Elon Musk preuzeo Twitter, dio korisnika je u potrazi za alternativnim mrežama koje bi bolje odgovarale njihovim potrebama. Posljednja u nizu najava da će ograničiti broj prikazanih tvitova korisnicima, ovisno o njihovom statusu na toj mreži, mnogo je natjerala da istraže alternative.
Jedna od njih je Bluesky, mikroblogerska platforma koja izuzetno podsjeća na Twitter u njegovim počecima. To ne čudi jer iza Blueskya stoji isti čovjek koji je sudjelovao u pokretanju samog Twittera - Jack Dorsey.
Druga je Mastodon, alternativna mreža koja privlači sve više pozornosti. Mreža koja je lansirana 2016. godine i koja se hvali motom "nikad na prodaju", već neko vrijeme privlači nezadovoljne bivše tviteraše, a otkako je Musk preuzeo Twitter i povukao nekoliko, u najmanju ruku, čudnih poteza, u Mastodonu zadovoljno trljaju ruke.
Tako je platforma u samo mjesec dana (između listopada i studenog 2022. godine) narasla s približno 300 tisuća korisnika na 2,5 milijuna. Prema podacima iz ožujka 2023., taj se broj popeo na 10 milijuna korisnika.
Osnivač Mastodona, Eugen Rochko, u blogu je istaknuo kako je u svibnju Mastodon premašio milijardu objava mjesečno, što ga čini dobrom alternativom Twitteru.
Pogotovo jer, za razliku od Twittera, softver koji pokreće Mastodon je otvorenog koda i decentraliziran, a posebno ističu kako su neprofitni i financiraju se isključivo kroz donacije.
Kako postati korisnik Mastodona?
Za sve one koji žele isprobati Mastodon, princip stvaranja novog profila veoma je sličan ostalim društvenim mrežama. Profil je moguće otvoriti putem internetske stranice ili pak mobilne aplikacije. Potrebno je izabrati korisničko ime, kako će se ono prikazivati drugim korisnicima, ubaciti nekoliko rečenica o sebi, odabrati profilnu sliku (avatara) i eventualno sliku na zaglavlju.
Za razliku od ostalih društvenih mreža, korisnička imena na Mastodonu više nalikuju elektroničkoj pošti, nego tipičnim imenima na društvenim mrežama. Tako će uvijek biti vidljivo korisničko ime, a drugi dio se odnosi na Mastodonov poslužitelj na kojem su se prijavili.
Naime, Mastodon radi na više poslužitelja koji su međusobno povezani zajedničkom tehnologijom. Prilikom pridruživanja Mastodonu, korisnik bira koji će poslužitelj (to se na Mastodonu naziva "instanca") koristiti. Instance su obično grupirane tematski - prema interesima, geografskom položaju ili pak nekoj konkretnoj temi, a glavni im je cilj stvoriti zajednice korisnika koji će objavljivati stvari koje će interesirati i ostale korisnike na toj instanci. Iako bira "matičnu instancu" korisnik može pratiti i komunicirati i s drugim korisnicima na drugim instancama.
Nakon uspješne registracije, korisnici mogu krenuti s objavama. Dok su te objave na Twitteru bile tvitovi, na Mastodonu su "tootovi" i imaju ograničenje od 500 znakova po objavi.
Drugi korisnici na "toot" mogu odgovoriti, označiti da im se sviđa ili podijeliti razgovor. U označavanju objava koriste se hashtagovi, pomoću kojih je moguće i pretraživati druge objave.
Žele li verificirati svoj profil na Mastodonu i tako dodatno ojačati svoju prisutnost na toj mreži, korisnici mogu iskoristiti opciju "provjere svih veza u profilu" i tamo navesti svoj osobni blog ili pak internetsku stranicu (ako ju imaju).
Kako ističu u Mastodonu, oni ne koriste plave kvačice, nego prepuštaju korisnicima da sami verificiraju svoj profil povezivanjem sa službenim izvorima.